Za pokles celkového obratu největších tuzemských obchodníků může hned několik faktorů. Jednak se projevilo šetření lidí kvůli krizi, nejvíc ale změny u samotných obchodníků, které pořadím žebříku výrazně zamíchaly.
Z trhu loni nadobro odešel diskontní řetězec Plus, jehož většinu prodejen pohltil konkurenční Penny Market. Z žebříčku zároveň vypadl hobbymarket Obi, kterého s Plusy pojil stejný majitel.
Společnost Incoma, která ve spolupráci s časopisem Moderní obchod žebříček každoročně sestavuje, proto zpětně vymazala kvůli přehlednosti obrat Obi z předloňské tabulky, v níž se firma ještě objevila. Započetla naopak nováčka - nábytkářský řetězec Ikea. Tím klesly celkové tržby za rok 2008 z původně uváděných 312,2 miliardy Kč na zhruba 298 miliard.
Německá skupina REWE, která diskonty Penny Market spolu s obchody Billa vlastní, zvýšila loni díky akvizici celkové tržby o 10 miliard na 48,5 miliardy, což jí mezi top obchodníky vyneslo posun z páté na druhou příčku. Předběhla hypermarkety Tesco, Albert a velkoobchod Makro.
Trhu vládnou Němci
Lidl letákNakupujete rádi v prodejnách Lidl? Aktuální leták Lidl a všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz. S námi najdete i nejbližší prodejny Lidl. |
Lídrem trhu zůstává německá skupina Schwarz, která provozuje obchody Lidl a Kaufland. Ty loni dohromady utržily 59 miliard, tedy o 1,5 miliardy více. Skupina, která v tuzemsku roste výhradně zvyšováním počtu vlastních prodejen, jich loni otevřela sedmnáct.
Dopady hospodářského útlumu pocítilo nejbolestněji Makro. Krize totiž zasáhla oba druhy klíčových zákazníků - restaurace a drobné obchodníky. Velkoobchod zaznamenal mezi obchodníky největší propad v tržbách, které klesly skoro o tři miliardy na 36,6 miliardy. Makro si zároveň pohoršilo o jednu příčku a v žebříčku uzavírá první pětku.
O miliardu nižší obrat zaznamenala také společnost Ahold, která loni zažila největší změnu modelu na trhu. Pod jednotný název Albert sjednotila hypermarkety a supermarkety (celkem 279 prodejen), zavřela některé ztrátové prodejny a řadu z nich zmenšila. „Takto radikální řez se projevil v poklesu tržeb,“ uvedl Zdeněk Skála ze společnosti Incoma.
V desítce největších je poprvé Ikea
Do top desítky se vůbec poprvé probojovala švédská Ikea. Největší tuzemský obchodník s nábytkem zde loni zvedl tržby o půl miliardy na devět a s tuzemským trhem má velké plány.
Na pražském Zličíně připravuje stavbu své v pořadí páté prodejny, která má být zároveň největší ve střední Evropě. Nová třípatrová Ikea by měla být otevřena příští rok na jaře. Další nová Ikea by měla za tři roky vyrůst u Hradce Králové, do budoucna zřejmě přibude třetí prodejna v Praze.
Zřejmě nejlépe ustál loňské turbulence Globus, který zůstává na šesté příčce a mezi obchodníky si drží stabilní pozici. Jeho dlouhodobá strategie mít menší počet prodejen u velkých měst se vyplácí. Čtrnáct hypermarketů, z toho jeden nový, firmě loni přineslo 26,3 miliardy. Meziročně o téměř miliardu více.
„Na počet obchodů je Globus neuvěřitelně výkonný,“ zhodnotil výsledky Skála. Pro srovnání: lídr tabulky, skupina Schwarz, potřebovala pro dvakrát vyšší obrat více než 300 prodejen.
Tržby deseti největších obchodníků (v miliardách Kč) | |||
---|---|---|---|
Pořadí 2009 (2008) | Skupina/Firma | tržby 2008 (po revizi) | tržby 2009 |
1 (1) | Schwarz ČR (Kaufland, Lidl) | 57,5 | 59,0 |
2 (5) | Rewe ČR (Billa, Penny Market) | 38,5 | 48,5 |
3 (2) | Tesco Stores ČR | 44,5 | 46,5 |
4 (3) | Ahold ČR (Albert) | 44,0 | 43,0 |
5 (4) | Makro | 39,5 | 36,6 |
6 (6) | Globus | 25,4 | 26,3 |
7 (8) | Geco Tabak | 17,5 | 17,2 |
8 (9) | Spar ČR (Spar, Interspar, Spar Šumava) | 13,7 | 13,8 |
9 (10) | Peal (velkoobchod) | 9,3 | 9,5 |
10 (-) | Ikea | 8,5 | 9,0 |
1 - 10 | Celkem | 298,4* | 309,4 |
Zdroj: Incoma, *původní žebříček za rok 2008 v jiném složení obchodníků vykazoval tržby 312 miliard |