V rozvodně firmy ČEPS, provozovatele české přenosové soustavy, v Hradci u...

V rozvodně firmy ČEPS, provozovatele české přenosové soustavy, v Hradci u Kadaně na Chomutovsku zahájili 22. září provoz takzvaných PST transformátorů. Čtyři obří regulační transformátory (na snímku je jeden z nich) mají ochránit českou elektrickou soustavu v době omezení provozu nebo přetoků. | foto: ČTK

ČEPS krotí divoký proud z Německa. Spustil nové obří transformátory

  • 350
Provozovatel české přenosové soustavy (ČEPS) v pátek v rozvodně v Hradci u Kadaně slavnostně zahájil provoz takzvaných PST transformátorů. Čtyři obří regulační transformátory pomohou zvládat neplánované nápory elektřiny z Německa a zajistí bezpečný a spolehlivý provoz elektrizační soustavy v Česku.

Výstavba transformátorů stála téměř 1,6 miliardy korun, ušetří ale desítky milionů ročně, které ČEPS na zvládání toků elektřiny z Německa dosud vynakládal. Novinářům to v pátek řekl předseda představenstva ČEPS Jan Kalina.

„Transformátory PST slouží k tomu, aby bylo možné měnit poměry v síti, s cílem zabránit nebezpečným přetokům elektrické energie. V tomto případě ze severovýchodního Německa,“ uvedl Kalina. 

Funkci transformátorů přirovnal k pohyblivému jezu. „Když potřebujete zabránit toku elektřiny, tak ten jez jakoby nadzvednete a ta elektřina se tím pádem roztéká jiným směrem. Protože elektřina vždy teče cestou nejmenšího odporu,“ vysvětlil.

První dva transformátory uvedl ČEPS do provozu v lednu letošního roku, zbývající dva byly od července ve zkušebním provozu. Jejich instalací se mimo jiné v Česku také výrazně snížilo riziko takzvaného blackoutu. „Od svého částečného spuštění v polovině ledna přispěly tyto stroje jen za první pololetí letošního roku k omezování protékajícího výkonu přes naši přenosovou soustavu v 73 dnech,“ doplnila mluvčí ČEPS Barbora Peterová.

Z Benátek po moři do Hamburku, a dál po Labi do Prahy

O výstavbě transformátorů rozhodlo ministerstvo průmyslu a obchodu v roce 2012, samotná stavba byla zahájena v roce 2015. Každý ze čtyř strojů se skládá ze dvou jednotek, které dohromady váží 875 tun. 

Jejich přeprava do Kadaně z výrobního závodu v Itálii byla velmi náročná. Cesta každého dílu po moři z Benátek do Hamburku, po Labi do Lovosic a po silnici do rozvodny v Hradci trvala pět týdnů.

Zařízení má životnost 40 let. Zajistí bezpečný provoz soustavy nejen při zvýšeném proudění energie z Německa, ale třeba i během omezení přenosových kapacit při rozsáhlých rekonstrukcích vedení.

Archivní video: časosběr z přepravy transformátorů: