Tomáš Vala, ředitel SIKO

Tomáš Vala, ředitel SIKO | foto: Michal Šula, MAFRA

Díky digitalizaci jsme si udrželi 70 procent obratu, říká šéf SIKO

  • 2
To, co nám dřív trvalo měsíce, jsme zvládli za týdny a dny, říká ředitel rodinné firmy SIKO Tomáš Vala. Digitální transformaci nyní společnost vděčí za to, že situaci ustála lépe než ostatní. Prodejce koupelen a kuchyní měl i v době uzavřených obchodů obrat 70 procent.

„Krize přispěla k lepšímu vnímání digitálních kroků uvnitř firmy. To co dřív trvalo roky, nyní trvá týdny nebo dny. Díky e-shopu, nové službě on-line schůzka a online obchodu jsme si udrželi zhruba 70 procent tržeb. Státu jsme díky tomu byli schopni odvést desítky milionů korun na sociálních a zdravotních odvodech. Kurzarbeit jsme nečerpali,“ shrnul šéf rodinné firmy dopad současné pandemie na konferenci Retail Summit Action, pořádané agenturou Blue Events.

Společnosti s obratem čtyři miliardy a tisíci zaměstnanci pomohla už dříve započatá digitální transformace. Proces, který začal před třemi lety, zásadně urychlila krize.

V minulosti přitom nebylo vůbec snadné přesvědčit některé pracovníky, že je přechod do „digitálu“ nutný. Vnímání on-linu se podle Valy zhoršilo ve chvíli, kdy podíl z e-shopu začal stoupat z 5 na 20 procent tržeb.

Vedení SIKO proto začalo už před pandemií trpělivě vysvětlovat zaměstnancům, rozdělených do malých patnáctičlenných skupin, nutnost transformace. Přes den se o tom bavili formálně, večer neformálně u piva. 

„Díky tomu byli účastníci schopni navnímat kontext správně a na svých pracovištích se mnoho z nich stalo ambasadory změn,“ popal Vala. 

Změna přístupu firmě letos výrazně pomohla ustát těžkou dobu, kdy musela ze dne na den uzavřít všech padesát kamenných poboček. 

Současná pandemie navíc urychlila některé kroky v digitální transformaci. Službu on-line schůzka, která umožňuje se zákazníkem řešit návrhy kuchyní, firma zprovoznila za čtyři dny a poptávka byla dvakrát vyšší než v době otevřených showroomů.

Výdaje na oblast digitalizace jsou proto do budoucna oblastí, na které firma nechce šetřit. Pro letošek má naplánováno, že na inovace v této oblasti utratí 50 milionů korun.


Témata: Koupelna