Tatra 810 má údajně vyšší hmotnost, než po ní požadovala Armáda ČR. Firma to popírá.

Tatra 810 má údajně vyšší hmotnost, než po ní požadovala Armáda ČR. Firma to popírá. | foto: MF DNES

Tatra pro armádu prý „ztloustla“

  • 21
Klíčový projekt modernizace armády za 2,6 miliardy korun, při němž má dojít k nahrazení starých automobilů Praga V3S novými náklaďáky, provázejí komplikace.

Speciální tatra, kterou kopřivnická automobilka vyvíjí pro Armádu ČR, údajně narazila při základním armádním testování ve Vyškově.

Podle informací MF DNES, kterou potvrdilo několik lidí z oboru, je vůz přibližně o tři sta kilogramů těžší, než měla být jeho váha podle armádního zadání. To by mohlo vést ke změně jeho vlastností.

Zkoušky nejsou u konce
"Slyšel jsem to od několika firem, ale oficiálně o tom nic nevím,“ uvedl prezident Asociace obranného průmyslu ČR Jiří Hynek, který byl včera na zbrojařském veletrhu v Británii. "Nelze nic vzkazovat přes média. Jděte se zítra podívat na výbor pro obranu do Poslanecké sněmovny,“ řekl včera tajemně tiskový mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.

Podle něj takzvané kontrolní zkoušky, které předcházejí testování v terénu, ještě nebyly ukončeny, a nelze tedy říci, zda jimi tatra projde či nikoli.

"Nic konkrétního nevím, ale z ministerstva obrany jsem slyšel, že tatře narostla hmotnost asi o tři sta kilogramů,“ říká předseda výboru pro obranu Jan Vidím, který se dříve stavěl proti zakázce a chtěl celý projekt pro Tatru zrušit.

Automobilka spekulace odmítá. "Tatra dodržuje veškeré podmínky smlouvy s ministerstvem obrany i standardy NATO,“ tlumočil vyjádření šéfa Tatry Ronalda Adamse jeho mediální zástupce Vladimír Bystrov. Podle Bystrova je váha takzvaného základního automobilu v pořádku a ministerstvo obrany proti ní nic nenamítá.

Zároveň dodává, že se váha jednotlivých kusů může lišit podle „nadstandardní“ výbavy, jako je například lepší pancéřování či naviják. "Pokud by se nárůst základní váhy potvrdil, je to velký problém,“ říká Hynek z asociace obranného průmyslu. Podle něj se rázem mohou změnit užitné vlastnosti automobilu, který tím pádem uveze méně nákladu nebo vojáků.

Ministerstvo obrany uzavřelo smlouvu na vozy, které mají nahradit legendární Pragy V3S, jež se vyráběly od roku 1953, přímo s Tatrou. Vláda tak chtěla podpořit tuzemské výrobce a dodavatele.

Ti se podle posledního vyjádření ministerstva podílejí na zakázce hodnotou 1,64 miliardy korun, ze zahraničí míří součástky za 0,54 miliardy. Tatra s přitakáním ministerstva letos v únoru vyměnila dodavatele náprav a převodovek, kterým byla holešovická Praga. Tu částečně nahradili zahraniční výrobci, což Tatra kompenzuje státu offsetovým programem.

Praga s výpovědí, která oficiálně přišla kvůli neplnění termínů a špatné kvalitě, nesouhlasí, a obrátila se proto na pražské arbitry. Ti by měli spor mezi automobilkami se slavným jménem rozhodnout do konce měsíce.