Protesty, Škoda Auto

Protesty, Škoda Auto - U sídla vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly tisíce lidí za vyšší platy. Odbory požadují růst platů o deset procent, automobilka nabízí podstatně méně, své návrhy však tají. (30. března 2005) | foto: Radek Petrášek, ČTK

Stávková pohotovost ve Škodě Auto trvá

  • 61
Zaměstnanci mladoboleslavské Škody Auto stále netuší, jaké dostanou mzdy. Nemohou se opřít o kolektivní smlouvu. Ta totiž zanikla, protože se odbory dosud nedomluvily s vedením, o kolik se zvednou platy více než dvaceti tisíc zaměstnanců. Stávková pohotovost proto nekončí.

Jasno není ani po pátečním vyjednávání. "Trvá stávková pohotovost. Firma předložila přepracovaný návrh, ale nejprve ho musíme přepočítat a musí ho projednat podniková rada," uvedl v podvečer po ukončení 15. kola jednání mezi firmou a odboráři mluvčí odborové organizace Jaromír Cvrček.

Zaměstnanci jsou teď velmi nervózní. "Je to nepříjemné, ale jsme odhodlaní jít do stávky, když nás pořádně nezaplatí," konstatoval zaměstnanec automobilky Tomáš Pavelka.

"Nevíme co teď bude, ale odbory slíbily, že se za nás postaví, tak nás snad nemůžou propustit, ani když budeme stávkovat," dodával jeho kolega, který nechtěl zveřejnit jméno.

Ani jedna z vyjednávajících stran nechtěla v pátek zveřejnit obsah návrhů, o nichž se nyní bude rozhodovat. "Platí přísná mlčenlivost," uvedl mluvčí firmy Vladimír Šulc a potvrdil, že firemní návrh bude v pondělí projednávat odborová podniková rada.

"Pokud tento návrh přijme a budou uzavřeny dohody, pak za duben dostanou zaměstnanci mzdy podle těchto dohod. Co by se dělo při neuzavření smluv, jsou spekulace," dodal Šulc.

Už po středeční stávce a demonstracích, kterých se zúčastnilo přes deset tisíc zaměstnanců, předseda odborů Jaroslav Povšík předpokládal, že pokud dohoda nebude uzavřena a nedomluví se ani způsob ohodnocení lidí za měsíc duben, pak by pracovníci vstoupili do déletrvající stávky.

Škoda Auto v roce 2004

počet pracovníků: 24 561
- z toho kmenoví zaměstnanci: 20 897

průměrná mzda (bez vedoucích pracovníků):
23 340 korun

čistý zisk: 3,5 miliardy korun
počet vyrobených vozů: 444 tisíc

"Zaručujeme všem, kdo se stávky zúčastní, že se za ně postavíme a budeme za ně bojovat, pokud by je firma chtěla za stávku trestat. Nikdo za to nesmí přijít o práci nebo být jinak postižen," ujišťoval Povšík.

Zaměstnanci si jsou ale vědomi toho, že by při stávce přicházeli o výplaty. "Když budeme stávkovat, tak nám nezaplatí. Navíc já mám smlouvu jen na dobu určitou, tak nemusí ani hledat žádné důvody, ale prostě mi smlouvu neprodlouží a mám smůlu," bál se následků stávky a protestů další pracovník.

Po pátečním jednání není jasné, zda odbory trvaly na desetiprocentním nárůstu tarifních mezd, jak doposud tvrdily. Podle Povšíka byly všechny dosavadní návrhy firemních vyjednavačů nepřijatelné a nedůstojné. To dali odboráři patřičně najevo při středeční demonstraci. - více zde

O kolik se zvednou mzdy zaměstnanců Škody Auto by tak mohlo být jasné nejdříve v pondělí. "Do té doby nebude nikdo nic víc komentovat," dodal mluvčí odborů Cvrček.