Škoda Auto na prodeji dílů loni utržila podle výroční zprávy přes patnáct miliard korun.

Škoda Auto na prodeji dílů loni utržila podle výroční zprávy přes patnáct miliard korun. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Státu se nelíbí drahé autodíly

  • 46
Servisy málo lidem nabízejí možnost využití neznačkových dílů nebo dílů od druhovýrobců. Tvrdí to Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který více než rok zkoumal celý český trh s automobily.

"Je to jeden z největších problémů, na který jsme při šetření přišli," řekl místopředseda ÚOHS Robert Neruda. Úřad do konce roku dokončí závěrečnou zprávu o celém šetření, při kterém jeho pracovníci oslovili přes tisícovku prodejců aut. Autodíly budou zřejmě jedním z bodů, na které se chce úřad více zaměřit.

Pokud si půjdete do značkového servisu nechat opravit auto, které je už po záruce, s velkou pravděpodobností vám do něj servis namontuje značkový originální díl. Ten je však často několikanásobně dražší než srovnatelně kvalitní od jiného výrobce.

"Ve značkových servisech se používá jen minimum neoriginálních dílů vyhovující kvality pro opravy. Legislativa přitom umožňuje, aby zákazník takové díly žádal," uvedl Neruda.

Zákazníci však podle něj o takové možnosti příliš nevědí. "Dealeři je na to zřejmě neupozorní a je otázkou, proč se tak děje," dodal Neruda.

Nabízí i možné vysvětlení: buď importér vozů svým prodejcům a servisům prodej neoriginálních dílů přímo zakazuje, nebo je ekonomicky motivuje různými bonusy tak, aby lidem nabídli dražší originál. "Nebo prostě mají na originálních dílech větší marži," dodal Neruda.

Autodíly jsou dobrý byznys
Automobilky však odmítají, že by zakazovaly svým prodejcům využívání neoriginálních dílů, tedy s výjimkou záručních oprav. "Můžeme jim používání originálních dílů doporučit, ale ne nařídit. Jsou to samostatné firmy. A je pochopitelné, že při větších odběrech dílů dostávají slevu, to je běžné ve všech oborech," říká Veronika Jakubcová z firmy Hyundai.

Rozdíl mezi cenou originálního a neoriginálního dílu je výrazný, v řadě případů až trojnásobný. Při větších opravách tak úspory jdou do desítek až stovek tisíc korun. Když MF DNES zjišťovala přímo u dealerů ceny některých dílů, některé servisy potvrdily, že prodávají pouze originální díly, například v Toyotě.

Jiné se zmínily i o možnosti levnějšího řešení. "Neznačkový díl je sice levnější, ale často máme problém s kvalitou. Třeba u nárazníku máme zkušenost, že nepasuje nebo se z něj po čase loupou barvy. Proto to moc lidem nedoporučujeme," říká Petr Šimůnek ze společnosti Bos Auto, která prodává a opravuje vozy Hyundai.

Podle zkušeností zákazníků některé servisy ani neopraví vůz, pokud si člověk přiveze vlastní náhradní neznačkový díl. "Stalo se mi to s nissanem, chtěl jsem vyměnit spojku a přivezl jsem si vlastní od druhovýrobce. Odmítli mě, prý by mi na to nemohli dát záruku," popisuje svoji zkušenost čtenář MF DNES.

I na neznačkové díly však platí dvouletá záruka. Pro automobilky jsou prodeje náhradních dílů lákavým zdrojem zisků a dalších příjmů. Například Škoda Auto na prodeji dílů loni utržila podle výroční zprávy přes patnáct miliard korun, tedy zhruba sedm procent celého obratu.

Původně začal ÚOHS loni zkoumat automobilový trh kvůli tomu, že nové vozy jsou v Česku dražší než například v Německu. Na nestandardní chování servisů se přišlo až později. Za vysokými cenami vozů stojí podle úřadu automobilky a oficiální importéři, nikoliv prodejci. "Marže dealerů jsou poměrně malé," dodal Neruda.

Podle něj se úřad zaměří i na další problémy. "Zatím nevíme, zda to bude domluvou, nebo správním řízením," dodal. Publikaci závěrečné zprávy chtějí také dát k dispozici široké veřejnosti i včetně nepřímého doporučení, ať se nebojí koupit si auto v cizině. "Hodláme také upozornit zákazníky, že pokud si koupí levnější auto v zahraničí, nemá to žádný vliv na záruku. Pozorujeme však i trendy, že některé značky začínají zlevňovat," podotkl Neruda.