Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Benzín podražil, zaměstnanci ale dostanou za služební cesty nižší náhrady

  • 51
Po oslabení koruny a následném zdražení pohonných hmot přichází ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) se změnou vyhlášky, podle které se zaměstnancům počítají náhrady za služební cesty jejich autem. Za benzin či naftu tak dostanou zaměstnanci navzdory zdražení po devalvaci koruny méně.

Přestože tankování podražilo od devalvace zhruba o osmdesát haléřů na litr, ministerstvo v nově zveřejněné vyhlášce počítá s meziročním zlevněním benzinu o deset haléřů a nafty o třicet.

Změnu vysvětluje tím, že vycházelo z průměrných cen pohonných hmot do letošního října. Do té doby skutečně benzin i nafta oproti loňsku stály méně.

"Proto se v těchto údajích zásah České národní banky nemohl projevit, stejně jako se patrně neprojeví ještě ani v údajích za měsíc listopad, které budou použity pro konečné znění vyhlášky," uvedl mluvčí MPSV Petr Sulek.

Vyhláška už prošla připomínkovým řízením a ministerstvo zveřejnilo její finální verzi. Mění se pravidelně na konci roku.

Zlevnění pohonných hmot je přitom v nedohlednu, slabá koruna jejich ceny zvýšila v době, kdy je jejich cena obvykle o korunu až dvě nižší než v hlavní letní sezoně. Pokud nedojde k větším otřesům na trhu, tak v létě mohou na každém litru řidiči prodělávat i dvě koruny.

Podle Sulka je možné, že by se cena ve vyhlášce ještě zvýšila. Avšak jen v případě, že by cena stoupla oproti té ve vyhlášce o dvacet procent. To je však v praxi jen velice málo pravděpodobné - znamenalo byt to cenu za litr benzinu převyšující 43 korun.

Kdo bude chtít vyšší náhrady, přidělá práci účetním

Změna poškodí zaměstnance, kteří jezdí na služební cesty vlastními auty. "Reálná cena pohonných hmot, kterou zaplatí, bude vyšší než průměrná výše náhrad. S ohledem na tuto skutečnost si ve výsledku možná polepší spíše zaměstnavatel," míní Petr Frisch ze společnosti Pro Factum Consulting.

Podle něj může touto změnou dojít ke zvýšení počtu zaměstnanců, kteří budou náklady účtovat podle skutečné ceny, účetním tak přibude práce.

Frisch navíc upozorňuje na skutečnost, že reálná spotřeba se od údajů v technickém průkazu už teď často liší až o dva litry na sto kilometrů.

Od devalvace koruny ceny benzinu a nafty stouply v průměru o osmdesát haléřů, ceny už přesáhly u obou paliv 36 korun. Vyhláška počítá s 36 korunami za benzin a 36,20 za naftu.

Přesné údaje o tom, kolik zaměstnanců používá pro služební cesty vlastní auto, neexistují. Podle Frische už však skončily doby, kdy firmy ve velkém rušily firemní flotily a nutily zaměstnance jezdit soukromými vozy.

Stát naopak po roce změní cenu za amortizaci nákladů na vlastnictví a údržbu auta. Sazba za kilometr stoupne o deset haléřů na 3,70 koruny. Loni ji snížil s odvoláním na klesající ceny nových vozů. Od ledna se mírně mění i stravné: stoupne o korunu až tři koruny podle délky trvání služební cesty. Nová vyhláška určuje i stravné v zahraničí, u nejčastějších zemí pro služební cesty nedochází ke změně.