Hotel účtoval zákazníkům platícím kartou poplatek ve výši tří procent z celkové částky. Inspekce mu za to vyměřila pokutu 7000 korun za porušení zákona o ochraně spotřebitele.
Hotel se obhajoval tím, že si účtoval pouze zvýšené náklady spojené s poskytnutím této nadstandardní služby, tedy poplatek peněžního ústavu za provedení příslušné peněžní transakce.
Zároveň se tak snažil účtováním poplatku zákazníkům platícím kartou nediskriminovat zákazníky platící v hotovosti. Ti by byli znevýhodněni, kdyby společnost plošně zvýšila ceny svých služeb tak, aby pokryla všechny náklady spojené s možností některých zákazníků platit platebními kartami.
Hotel následně podal na ČOI žalobu. Městský soud ji ale zamítl. Nejvyšší správní soud ovšem tento rozsudek zrušil a věc vrátil k dalšímu řízení.
V legislativním rámci České republiky však na rozdíl od platby zákonnými penězi nelze dovodit povinnost obchodníka přijímat platební karty, a neexistuje proto právo spotřebitele na uvedenou formu platby, uvedla mluvčí Nejvyššího správního soudu Sylva Dostálová.
Ačkoli soud konstatoval, že účtování přirážky není diskriminující, zdůraznil, že může být protiprávní jiným způsobem. „Soud se však k těmto dalším okolnostem nemohl vyjadřovat, neboť přezkum dané věci byl vymezen obsahem stížnosti,“ doplnila Dostálová.