Ministr financí Bohuslav Sobotka.

Ministr financí Bohuslav Sobotka. | foto: Dan Materna, MF DNES

Sobotka se usmířil s bankéři

  • 37
Po měsících tahanic a vzájemných výhrůžek boj mezi ministrem financí Bohuslavem Sobotkou a bankéři o poplatky končí smírem. Ustoupil Sobotka i bankéři, vydělat na tom může zákazník.

Česká bankovní asociace v pátek schválila kodex chování mezi bankami a jejich klienty, jenž od ní Sobotka žádal. Proti dnešnímu stavu přináší kodex řadu novinek.

Banky musí svůj ceník na papíře přiložit klientovi již k podepisované smlouvě při otevírání účtu.

Už při zřizování bude mít klient také právo, aby mu banka řekla, jakým způsobem je možné účet zase zrušit a co k tomu bude banka požadovat.

A jakmile banky budou chtít nějaké podmínky svých služeb měnit, musí to klientovi říci nejméně třicet dní předtím, než začnou platit.

Banky se s ministerstvem naopak nedohodly na kritizovaných poplatcích za rušení účtu a vracení poplatků za neuznané reklamace.

Sobotka je se schváleným kodexem spokojený. "Pokládám to za krok dobrým směrem. Mohl ale přijít dříve," uvedl.

Náměstek ředitele bankovní asociace Pavel Štěpánek si od kodexu slibuje větší informovanost, ale i sebevědomí klientů. "Když klient uvidí takhle všechno sepsané, určitě to bude mít větší dopad na jeho požadavky vůči bance," uvedl.

Schválený dokument není povinný, ale žádná banka si pravděpodobně nedovolí stát mimo nová pravidla hry.

"Pokud banka ke standardu přistoupí, musí jeho znění zpřístupnit svým klientům," uvedl člen prezidia asociace Jiří Kunert.

Přijetí kodexu předcházelo dlouhé napětí mezi bankami a ministerstvem financí. Ministr Sobotka dokonce hrozil, že přiměje banky k poslušnosti k některým svým návrhům zákonem.

Do sporů se zapojilo i Sdružení obrany spotřebitelů. To před měsícem oznámilo, že zažaluje ČSOB kvůli dříve účtovaným poplatkům za rušení účtů. Od nich už banky většinou ustoupily.

Bankéři se již smířili s tím, že jejich služby budou i napříště pod drobnohledem státních úřadů i nevládních institucí.

"Očekáváme, že v kontrole dodržování kodexu sehrají aktivní roli spotřebitelské organizace, regulátoři a v budoucnosti i finanční ombudsman," uvedl Kunert.

Nový bankovní kodex je otevřený dokument a bankovní asociace k němu bude přidávat připomínky a náměty až do poloviny příštího roku.

Pokud by se asociace na pravidlech svého chování vůči klientům neshodla, mohli by se o jasná pravidla opřít jen někteří klienti. Například Česká spořitelna na začátku prosince představila svůj vlastní kodex, který jde podle mluvčí banky Kláry Gajduškové mnohdy ještě nad požadavky stanovené asociací.

"Pokud se budou oba kodexy v některých pasážích lišit, budeme se dále řídit tou verzí, která je pro naše klienty příznivější," vysvětila Gajdušková postup banky, kde se v některých případech dostanou podmínky do rozporu.