Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Adentech s.r.o.

Silvestr pod palmou? Nic neobvyklého. Češi ho u moře tráví stále častěji

  • 98
Exotické dovolené přestávají být luxusním zbožím pro úzkou skupinku bohatších lidí. Prodej zájezdů do jihovýchodní Asie nebo Karibiku tvoří u českých cestovních kancelář čím dál větší část tržeb. Kvůli ekonomickému růstu z posledních let vydělají kanceláře až pětinu peněz z prodeje exotických zájezdů.

„Roste to každým rokem. Lidi se speciálně v zimním období, kdy tady není teplo, chtějí vykoupat a být na pláži,“ řekl MF DNES ředitel cestovní kanceláře Fischer Jiří Jelínek.

Zatímco v letošním roce připadá každá čtvrtá utržená koruna v CK Fischer na exotické dovolené, ještě před třemi roky tvořily tržby za tyto nejdražší zájezdy jen zhruba desetinu celkových výnosů skupiny.

Rostoucí zájem o exotiku potvrzuje i konkurenční Čedok. Podle jeho prodejů osciluje podíl tržeb těchto dražších zájezdů mezi devíti a čtrnácti procenty. Má ale citelnou rostoucí tendenci, uvedl obchodní ředitel Čedoku Radek Matějček.

Lidé, kteří Vánoce raději slaví v teplejším podnebí, nejčastěji vyrazí do Egypta. Ten je kvůli poměru nízké ceny, krátké doletové vzdálenosti a slušných služeb dlouhodobě nejmasověji navštěvovanou destinací v zimních měsících.

Kromě Egypta patří k nejprodávanějším zájezdům na vánoční období a přelom roku Kanárské ostrovy či Dubaj. Následují vzdálené exotické destinace, jako je Thajsko, Bali, Zanzibar či Karibik, dodal Matějček.

I mezi těmito destinacemi ale tuzemské cestovní kanceláře sledují, jak se postupně stále větší počet klientů přesouvá směrem k dražším zájezdům. Podle marketingového ředitele CK Alexandria Petra Šatného jsou stále více zastoupena luxusnější místa, třeba souostroví Maledivy v Indickém oceánu.

Zatímco klasické letní pobytové dovolené organizují cestovní kanceláře především pro rodiny s dětmi, na exotické dovolené jezdí páry všech věkových kategorií. Klienti s dětmi v tomto segmentu zájezdů hrají až druhé housle, dodal Šatný z CK Alexandria.

Půlka jede individuálně

Zájem o dražší dovolené pro cestovní kanceláře znamená, že vydělají více. Někteří dokonce mluví o nejlepších prodejích zájezdů vůbec.

Češi si za dovolenou rádi připlatí, dvouhvězdičkové hotely mizí z katalogů

Podle odhadů by měly tržby kanceláří v průměru vyrůst o DESET procent. Ekonomice se daří, ve většině oborů jdou mzdy nahoru, takže lidé nemají problém vynaložit za dovolenou více peněz, než jsou zvyklí.

Podle čísel Českého statistického úřadu vyrazili loni Češi do ciziny na 4,9 milionu cest, což ve srovnání s rokem 2016 znamená bezmála pětiprocentní navýšení. Přes čtyři miliony těchto výletů pak podle statistiků připadají na zahraniční dovolené, z nichž zhruba dva miliony zařídily cestovní kanceláře.

Zastavil se tak úbytek klientů kanceláří ve prospěch individuálního cestování, který byl patrný v předchozích třech letech. Počet odbavených klientů cestovních kanceláří se tak vrátil na úroveň roku 2013.

Přestože se stále větší počet lidí domluví cizím jazykem a mohou bez problémů podle recenzí vybírat hotely v zahraničí, cestovní kanceláře stále vypraví na dovolenou každého druhého Čecha. Důvodem jsou podle zástupců CK doprovodné služby – například programy pro děti, když si chtějí rodiče odpočinout, nebo snadnější řešení reklamací, když něco není podle jejich představ.

All Inclusive u Čechů vede

I přes nárůst zájmu o netradiční destinace u české klientely převládá zájem o trávení poklidné dovolené na pláži, které preferuje více než jiné národy. „Němci třeba jedou na Kanárské ostrovy, procházejí se, hrají golf a dělají i jiné aktivity, než je koupání,“ uvedl Jelínek.

Při aktivnější dovolené tak zahraniční turisté dávají přednost pouze snídani nebo nanejvýš polopenzi. Češi, kteří se jezdí především vykoupat, stále více požadují pobyty All Inclusive.