Šéf společnosti Alcatel-Lucent Jiří Nykodým

Šéf společnosti Alcatel-Lucent Jiří Nykodým | foto: David Port, MF DNES

Šéf Alcatelu: Chybí škola pro obchodníky

  • 33
Alcatel-Lucent patří mezi společnosti, na které narazí člověk téměř každý den, aniž by si to uvědomoval. Třeba o bezproblémový průběh volání na tísňovou linku hasičů se stará telefonní ústředna právě Alcatel-Lucentu, který v Česku dodává celou čtvrtinu těchto zařízení.

Zákazníci, kteří si pořídili televizi přes telefonní linku od Telefóniky O2, také mohou pořady sledovat díky technice Alcatel-Lucentu.

"Daří se nám i na trhu s technologiemi pro vysokorychlostní internet," uvádí další příklad "neviditelné" služby Jiří Nykodým, který vede Alcatel-Lucent od předloňského srpna.

Největším současným úkolem vedení společnosti je úspěšné dokončení fúze s firmou Lucent, a to i na lokální úrovni. Pod novým názvem vystupuje podnik od prosince.

"K definitivnímu sloučení dojde do konce roku, nyní například probíhá v Praze stěhování lidí z Lucentu do Alcatelu," říká Nykodým.

Sloučená firma podle Nykodýma nebude mít výrazně více zákazníků, ale bude těm stávajícím nabízet daleko větší rozsah služeb.

"Spojením získáme také řadu kvalifikovaných odborníků, kteří jsou v našem oboru strašně důležití. Když nemáte špičkové lidi, nemůžete držet krok s vývojem. Nemůžeme si dovolit mít průměrné lidi."

Stejně jako zástupci jiných výborně platících podniků postrádá také Nykodým dostatek kvalitních obchodníků. "Jednoho jsme hledali i třináct měsíců," tvrdí.

Problém s jejich absencí má podle něj kořeny ještě v minulém režimu. "Do roku 90 tu nebyla žádná potřeba, aby obchodníci vůbec existovali. Trh se neřídil nabídkou a poptávkou. Vznikla tak obrovská sháňka po obchodnících, dodneška třeba neexistuje žádný studijní obor, který by se zaměřoval vyloženě na prodávání. Lidi se musí učit v praxi," upozorňuje Nykodým.

Je však optimistou. Věří, že za pár let už bude na pracovním trhu ostřílených prodejců dostatek. "Zatím však stále platí, že pokud jsou úspěšní a daří se jim, patří mezi nejlépe placené lidi ve firmě. Ale také se nejhůř shánějí."

Změny v motivaci přinesly růst
Loňský rok byl v Česku pro Alcatel, také díky výsledkům obchodníků, mimořádně úspěšný. "Rostli jsme o 38 procent," chlubí se Nykodým.

Do Alcatelu přitom nastoupil v době, kdy se výsledky firmy spíše zhoršovaly. "Některé věci se musely změnit – například nastavení motivačních faktorů. Překvapilo mě, že ohodnocení lidí, kteří se měli podílet na obchodním výsledku, vůbec nezohledňovalo jejich výkon," vzpomíná Nykodým.

To už ve firmě neplatí. Na druhou stranu vyšší nároky vyvažuje také velká vzájemná důvěra. "Zaměstnanci mají plnou volnost. O svém čase si rozhodují sami, na pevnou pracovní dobu si moc nehrajeme," tvrdí Nykodým.

Po svých lidech požaduje hlavně výkon, kancelářské nocležníky neocení. "E-maily posílané ve dvě v noci už zmizely. Ti lidé už pochopili, že to není věc, za kterou budou hodnocení."

Rovnováhu mezi osobním a pracovním životem považuje Nykodým za nezbytnou. "Sám jsem měl období, kdy jsem usínal nad notebookem, ale zjistil jsem, že to nemá cenu," tvrdí.

Notebook se snaží nechávat v práci, a občas se odreaguje při závodech na okruzích s Alfou Romeo GTA 147.