Letadlo vyvedené v ruských národních barvách si odbylo křest na závodě Suchoj v dálněvýchodním městě Komsomolsk, kde se část provozu na výrobu stíhaček přeměnila na civilní výrobu. Komsomolsk byl dříve izolovaným centrem sovětské výroby ponorek a stíhaček. Suchoj zde nyní hodlá vyrábět 5-6 letadel Superjet měsíčně.
"Superjet je více než jen letadlo, je to prioritní projekt," řekl první místopředseda ruské vlády Sergej Ivanov. Ten stojí v čele nedávno vzniklé holdingové společnosti, do níž prezident Vladimir Putin převedl státní ruské firmy zabývající se leteckou výrobou.
Superjet ve dvou verzích pro 78 a 98 cestujících bude konkurovat dvěma hlavním světovým výrobcům regionálních letadel - brazilskému Embraeru a kanadskému Bombardieru. Jeho let si v simulátoru vyzkoušel i sám prezident Putin.
Letoun byl vyvinut ve spolupráci s americkým Boeingem a firmami z Francie a Itálie. Důležitá pro jeho obchodní úspěch bude zejména smlouva s italskou společností Alenia, která má pro koupená letadla zajišťovat servis a technickou podporu.
Rusko si chce v budoucnu zajistit nejméně deset procent světového trhu civilních letadel. Do let 2015-2018 by chtělo mezi zeměmi s produkcí letadel zaujmout třetí místo. Rusko navíc vyhlásilo cíl prodat do roku 2025 letadla za 250 miliard dolarů, překonat sovětskou úroveň produkce a začít konkurovat gigantům Boeing a Airbus.
Superjet na domácích linkách nahradí rychle zastarávající sovětské stroje Tupolev TU-134 a Jakovlev Jak-42. Suchoj již má zakázky na 73 nových letadel a do konce roku chce mít prodáno asi 100 strojů. Celkově by chtěla firma prodat tisíc letadel, z toho 700 v zahraničí.
"Žádná firma na světě se nemůže omezovat na domácí zákazníky. V době globalizace je to jediný možný přístup," řekl Ivanov.
Největšími kupci jsou zatím ruští přepravci v čele s Aeroflotem. Kupce chce Suchoj lákat relativně nízkou katalogovou cenou kolem 25 milionů dolarů, což je asi 25 procent pod úrovní konkurentů. Provozní náklady by podle výrobce měly být o 10-15 procent nižší než u modelů Embraeru a Bombardieru.
Nové letadlo má dolet až 4550 kilometrů, což je výrazně více než u většiny konkurentů. Podobný dolet má podle údajů Reuters jen jeden model Embraeru, ostatní letadla mohou bez zastávky jen do 4000 kilometrů.