Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Problémy Volkswagenu můžou zpomalit i českou ekonomiku, tvrdí ekonom Marek

  17:28
Podle ekonoma Davida Marka pocítí negativní důsledky současné aféry svého mateřského koncernu i česká Škoda Auto. A to bez ohledu na to, zda i její vozy vykazovaly zmanipulované údaje o měření emisí. Problémy mladoboleslavské automobilky se potom podle Marka můžou převalit do celé české ekonomiky.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte Advisory. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Současná aféra koncernu Volkswagen se může stát učebnicovým příkladem fungování ekonomické globalizace a takzvaného efektu motýlích křídel. Jak vysvětluje ekonom společnosti Deloitte David Marek, může se totiž výrazně dotknout vývoje české ekonomiky a mít negativní dopad na růst hrubého domácího produktu.

Celá kauza přitom začala tisíce kilometrů daleko, když americký regulační úřad objevil závady na motorech aut, které se v Česku ani nevyrábějí. Jako převodník může ale podle Marka působit dceřiná firma Volkswagenu Škoda Auto. „Je totiž jedinou firmou, jejíž zakolísání může v současnosti ještě výrazněji ovlivnit ekonomiku na celostátní úrovni,” říká Marek.

Jak se podle vás může aféra dotknout fungování celého koncernu Volkswagen?
Dopady na reputaci, tržby a zisk automobilky mohou být značné, a to nejen na úrovni mateřské společnosti, ale i dceřiných značek. V segmentu luxusních automobilů ztrácela značka Audi na konkurenty BMW a Mercedes i bez tohoto skandálu. Dotčena může být samozřejmě také značka Škoda Auto.

Bude to podle vás Volkswagen stát pozici světové automobilové jedničky?
Loni byl Volkswagen s 10,1 miliony prodanými automobily jen těsně druhou nejprodávanější značkou na světě za Toyotou s 10,2 miliony vozy. V první polovině letošního roku Volkswagen dokonce Toyotu předstihl. Nyní ale aspirace na první příčku bude muset na nějakou dobu nejspíše odložit. Naopak se před Volkswagen může dostat i koncern GM, který loni prodal 9,9 milionu automobilů.

Jak se podle vás aféra dotkne české Škody Auto?
V první rovině jde o to, že se kvůli koncernové blízkosti podezření obrátí i na vozy Škody. Pokud by se tato podezření potvrdila - tedy že i škodovky vykazovaly zmanipulované hodnoty na měřeních emisí - dopadnou i na českou automobilku pokuty, bude mít přímé náklady na řešení situace a sníží se jí prodeje kvůli reputaci.

Aféra Volkswagenu

Pozitivní dopad ale aféra rozhodně nebude mít na Škodu, ani pokud budou její vlastní vozy v pořádku. Dá se předpokládat, že na celý koncern dopadne reputační problém. A konkurenční automobilky začnou aféru využívat v marketingu a proti koncernovým značkám se vymezovat. To je případ BMW a Mercedesu, které se budou vymezovat proti Audi, stejně tak by Hyundai nejspíš podniklo nějaké výpady proti Škodovce. A to jsou všechno faktory, které mají potenciál snížit prodeje aut.

Zároveň může Škodu Auto poškodit skutečnost, že pokud bude mít koncern či některé jeho součásti problém s hotovostí, může Volkswagen skrz dividendy vytáhnout ze svých dceřiných firem generovaný zisk. A ten by potom citelně chyběl na investicích.

Co to může znamenat pro celý český průmysl?
V rámci výroby osobních automobilů je Škoda Auto česká jednička s podílem na celkovém počtu vyrobených vozů 58 procent. Podíl Škody Auto na celém českém automobilového průmyslu je 32,2 procent měřeno tržbami, resp. 33,1 procent měřeno vytvořenou přidanou hodnotou. Podíl na celém českém průmyslu podle přidané hodnoty potom činí 4,6 procenta a podíl na celém českém HDP dosahuje 1,5 procenta.

O co jde v aféře

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady.

Uvedla také, že Volkswagen za to může čelit pokutě až 18 miliard dolarů (435 miliard korun). Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let.

Má tedy podle vás aféra, která začala vyšetřováním amerického regulátora, potenciál reálně oslabit ekonomiku tisíce kilometrů vzdáleného Česka?
Ano, Škoda je v současnosti jedinou firmou, která má sílu své úspěchy nebo problémy reálně promítnou do makroekonomických údajů na úrovni celého státu. Pokud vezmeme v potaz subdodavatelské firmy Škody Auto, může podíl na HDP dosahovat 5 až 6 procent. Zásadní je význam této automobilky na lokální úrovni. Na HDP Středočeského kraje se Škoda Auto podílí 13 procenty (bez subdodavatelů). Je tedy evidentní, že význam firmy Škoda Auto je pro českou ekonomiku zásadní a každé zakolísání by bylo patrné i na úrovni makroekonomických čísel pro celou Českou republiku.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Sazka upcykluje losy. Z těch výherních vznikl nábytek i tenisky

28. dubna 2024

Společnost Sazka se rozhodla znovu využít své výherní losy. Ve spolupráci s českými designéry tak...

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Sterilizace, bělení, dezodorace. Japonská firma z použitých plen vyrábí nové

28. dubna 2024

Japonská společnost Unicharm tento měsíc uvedla do prodeje jednorázové recyklované plenky. Firma...

Čínská menší města zažívají rozmach. Lákají lidi zpět na levnější živobytí

28. dubna 2024

Čínská velkoměsta postupně přicházejí o své obyvatele. Důvodem takzvané zpětné migrace jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...