Český maloobchod zůstává navzdory odchodu některých velkých hráčů roztříštěný. Osmička největších zahraničních řetězců dosáhne jen na necelé tři čtvrtiny útrat Čechů za jídlo a drogerii. Ještě rozdrobenější je situace na trhu s malými prodejnami pro rychlý nákup, což je trend posledních let.
„Český maloobchodní trh opravdu není moc koncentrovaný a je tu na vyspělé trhy velmi velká konkurence. Top osmička jinde v Evropské unii běžně ovládá 80 a více procent trhu, reálný souboj probíhá mezi čtyřmi až pěti klíčovými hráči a ostatní jsou jen tak do počtu,“ potvrzuje Tomáš Krásný, který se v retailu pohybuje od 90. let a nyní je partnerem agentury Blue Events pořádající konference.
Zemětřesení v Lidlu a Kauflandu. Dlouholetý šéf zamíchal vedením řetězců |
Výsledkem nadprůměrné konkurence je podle expertů velké soupeření mezi řetězci právě cenou. V Česku se prodá ve slevách zhruba 56 procent a v Evropě s tímto podílem patří na první místo. „Paradoxně však bohužel neprobíhá velká bitva nápadů a inovativních řešení, soutěž se zpravidla omezuje jen na ty nízké ceny,“ dodává Krásný.
Podle Radima Paříka, který dlouhá léta vedl Kaufland v Polsku, je ale například v Německu koncentrace obdobná. Na tamním trhu se perou dvě odnože Aldi (Süd a Nord), Penny s Billou spadající pod Rewe, Lidl a Kaufland, které jsou oba součástí německé skupiny Schwarz. V Polsku je podle Paříka koncentrace větší a trh ovládá domácí Biedronka, Lidl, a pak dlouho nic.
Z Česka „nelze“ odejít
„Vyšší koncentrace na českém trhu se nedá očekávat, musel by někdo odejít a aktuálně není nikdo, kdo by ,odchozího’ mohl koupit, aniž by narazil na antimonopolní úřad. Pokud by přišel nový hráč a převzal nějaký z řetězců, koncentrace se nezmění,“ dodává Pařík.
Jako o kandidátovi na odchod se už několik let spekuluje o Tesku, které to ovšem odmítá. Poslední léta si vylepšuje finanční toky prodejem nemovitostí, ať už obchodních center či domů, v kterých sídlí jeho prodejny, a soustředí se na svůj hlavní byznys. Tím je prodej rychloobrátkového zboží a oblečení pod značkou F&F, která je podle lidí z byznysu hodně úspěšná.
Pan Dave Lewis Tesco končí. Vystřídá ho manažer z farmacie |
Právě Tesco patří spolu s Makrem či Albertem k těm řetězcům, které se během posledních deseti let propadly o příčku nebo dvě do nižších pozic ve prospěch Kauflandu a Lidlu.
Necelých třicet procent útrat, které nespolknou velké zahraniční řetězce, skončí u specializovaných prodejců, v takzvaných tradičních prodejnách hlavně ve vesnicích a menších městech či třeba v občerstvení na pumpách.
Trafiky Geco jsou větší než Billa
Z přehledu TOP 30 českého obchodu sestavovaného posledních deset let časopisem Zboží a prodej ve spolupráci s výzkumnou společností GfK vyplývá, že do první desítky největších obchodníků pronikly loni vedle zahraničních řetězců jen dvě bílé vrány.
Jednou z nich je společnost Geco provozující více než tři sta prodejen s tabákem a tiskem, jejíž tržby dosahují zhruba 37 miliard korun. Což je dokonce více než v Česku utrží velké obchodní sítě jako Billa, Globus či Makro. Geco vybudoval bývalý svazácký funkcionář Martin Ulčák se svými partnery a patří k těm, co se neukazují.
Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky |
„Geco tak trochu lítá pod úrovní radaru, jak říkají Američané. Nedává o sobě zase tak moc vědět, ale je to velký hráč,“ potvrzuje Tomáš Krásný.
Druhým odlišujícím se hráčem v první desítce je česká společnost JIP Východočeská, která provozuje na dvě stovky menších i větších prodejen a k tomu dvanáct velkoobchodních prodejen typu Cash & Carry, typově podobných jako Makro. JIP posílil kromě vlastního růstu také akvizicí prodejen řetězce Spar Šumava.
Roztříštěné malé prodejny
Zajímavým fenoménem posledních let je tendence upřednostňovat rychlý a pohodlný nákup, čemuž odpovídá expanze takzvaných convenience prodejen.
„Základní důvod, proč rostou menší formáty, je samozřejmě pohodlnost nákupu, tedy dostupnost prodejny, rychlost nákupu na ploše,“ vysvětluje Zdeněk Skála z GfK. Orientaci na menší a méně plánované nákupy vidí hlavně u mladší generace. Zatím zde však i přes tento trend neexistuje dominantní hráč specializovaný na tento typ prodejen, i když Billa či Albert se svým konceptem Bistro fresh se tímto směrem orientují.
Malé prodejny to nemají lehké. Ubíjí je konkurence i složitá administrativa |
„V zahraničí existují silné convenience řetězce, největší je asi 7eleven. Ve Velké Británii je silné třeba Tesco Express, ale u nás si Žabka ani Tesco Express zatím nenašly tu správnou pozici u zákazníků, jak z hlediska vnímání sortimentu a ceny, tak tržního podílu,“ míní Zdeněk Skála. Důvodem může podle něj být i to, že na významnou část malých nákupů se stále jezdí autem, což moc nenahrává vyloženě vnitroměstským konceptům.
„Nezapomínejme na vietnamské prodejny, to je convenience retail v pravém slova smyslu,“ doplňuje Tomáš Krásný. „Je to český unikát v rámci EU, taková, pro mnohé vítaná, a jiné nevítaná, injekce asijského maloobchodního podnikání do šedi evropské distribuce.“ uvádí.
Kromě Žabky, spadající pod Tesco, se podle něj ale hodně rozvíjí například i franchisingová síť Relay patřící do skupiny Lagardere Travel Retail.