Malé prodejny to nemají lehké. Ubíjí je konkurence i složitá administrativa

  17:27aktualizováno  17:27
Být malým obchodníkem není žádný med. Kromě toho, že musíte čelit konkurenci zahraničních řetězců a neprůhledných vietnamských večerek, musíte také bojovat s administrativními povinnostmi. Ty vás podle Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) mohou stát až čtvrt milionu korun ročně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Nejvíce na administrativní zátěž doplácí menší obchodníci, kteří působí na venkově a v menších městech. Například malá prodejna s jedním zaměstnancem, která získá dotaci 100 tisíc korun na svůj provoz v malé obci, „proinvestuje“ za jeden rok na zákonných povinnostech při teoretickém provozu 365 dní v roce až 237 350 korun ročně, uvádí tisková zpráva  AČTO.  

Tato částka přitom nezahrnuje další náklady v podobě mezd zaměstnanců, nájmu, energií a pravidelných odvodů. Za zmínku stojí i časová náročnost, která se pohybuje okolo 1200 hodin ročně. V přepočtu to odpovídá 50 dnům.

„Z dlouholeté praxe víme, že kromě tradičních českých obchodníků tu existuje hustá síť zdánlivě samostatných prodejců, kteří zákonné povinnosti obcházejí nebo je vůbec neplní a přesto jejich provozovny dál fungují a prosperují,“ upozorňuje prezident Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka. 

Podle něj by se orgány státní správy a dozorové orgány měly zaměřit především na tento problém. „Jinak by to byla nepřímá podpora nekalé konkurence, které čeští obchodníci dokážou čelit jen velmi obtížně,“ dodává Juračka.

Nekonečný seznam povinností

Seznam povinností, kterými se obchodníci každoročně musí zabývat, je víc než dlouhý. Jen za povinné revize hasicích přístrojů, požárního vodovodu, plynových kotlů a elektrických spotřebičů zaplatí podnikatelé přibližně 20 tisíc korun. Výkazy a hlášení všeho druhu spolknou přibližně 6 tisíc korun a 40 hodin práce. Jednou za tři roky musí podnikatel provést také audit. Ten podle údajů AČTO stojí přibližně 5700 korun.

Většina obchodníků má zaměstnance. Kromě toho, že je potřeba je přihlásit a pravidelně jim platit zdravotní a sociální pojištění, vznikají s nimi zaměstnavatelům další dodatečné výdaje. Mezi ty patří třeba náklady na nemocenské nebo školení. 

Jednoduchá není ani příprava prodejny tak, aby splňovala všechny normy a zákonem dané požadavky (EET, aktualizace cenovek, alergenů). Je třeba ji provádět denně, zabere přibližně 2 až 3 hodiny, což je v penězích přibližně 450 korun. 

Nepříjemnou povinností jsou také pravidelné kontroly. Během svého podnikání musí být obchodníci  připraveni na kontrolu ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce, ČOI, Českého metrologického institutu, Státní veterinární správy, Krajské hygienické stanice, Celní správy nebo Inspektorátu práce. Některé probíhají jednou za rok, jiné jednou za tři roky.

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Pozdě, ale přece. Také UniCredit Bank spustila Apple Pay

Ilustrační snímek

České pobočky UniCredit Bank tento týden spustily podporu Apple Pay. Její zákazníci tak téměř po půl roce od jejího...

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Drátenictví zachraňují ženy. Místo hrnců se nyní pletou hlavně ozdoby

Cechmistrová Cechu českomoravských uměleckých dráteníků Hana Maříková.

Typické vyvolávání: „Drátovat, letovat hrnce, spravovat,“ už dnes člověk na ulici nezaslechne. Přestože v celém Česku...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz