Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rekordně drahý benzin mění zvyky lidí, místo autem jezdí vlakem

  17:16
Dražší pohonné hmoty i lepší a komfortnější nabídka veřejné dopravy mění po dlouhé době návyky Čechů při cestování. Setrvalý propad veřejné dopravy je u konce.

Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Dokazují to čtvrtletní statistiky dopravy, které zveřejňuje ministerstvo dopravy. Podle nich si loni za prvních devět měsíců polepšily hlavně vlaky, kde přibyla dvě procenta cestujících. Ve třetím čtvrtletí začalo přibývat lidí i v městské hromadné dopravě, jen autobusy jezdí méně lidí.

"Trend úbytku cestujících se zastavil hlavně tam, kde se zvýšil nabízený komfort veřejné dopravy, což platí hlavně o příměstských linkách do Prahy,“ říká Miroslav Vyka, šéf Svazu cestujících ve veřejné dopravě. Podle něj nutí drahý benzin a nafta lidi více zvažovat, zda pojedou vždy jen autem. "Očekávám, že cestujících ještě bude přibývat,“ říká Vyka.

Auto, vlak, či autobus?

Praha – Český Brod

auto 29 Kč

vlak 27 Kč

Praha – Liberec

auto 99 Kč

autobus 70 Kč

Poznámka: Ceny za vlak a autobus jsou za osobu, při pravidelném dojíždění a s využitím nejnižšího tarifu. Ceny za auto vycházejí ze spotřeby 6 litrů benzinu na 100 km na osobu při dvou cestujících, další fixní náklady (odpis, pojištění, dálniční známky atd.) nejsou započteny.

Dráhy zatím údaje o počtu pasažérů za loňský rok nezveřejnily, jejich mluvčí Radek Joklík však potvrzuje, že cestujících přibývá. "Řádově půjde o miliony cestujících,“ řekl Joklík. Loni vlaky svezly přes 160 milionů lidí. V reklamě se proto zaměřují nejen na dálkové spoje, ale i například na každodenní dojíždění do práce. Navíc dráhy v posledních letech mohutně investují do nových vlaků a na řadě tratí je tak cestování pohodlnější.

Autobusy se jezdí méně

Útlum naopak zažívá autobusová linková doprava, meziročně jí ubyla dvě procenta pasažérů. Mohou za to hlavně škrty jízdních řádů: počty ujetých kilometrů autobusy loni klesly o více než desetinu.

Pokles automobilové dopravy potvrzuje i nedávno vydaná Zpráva o stavu životního prostředí za rok 2010. Podle ní najeli lidé auty méně kilometrů než v roce 2009. Podle průzkumu Rakouského dopravního klubu (VCÖ) dokonce Češi využívají veřejnou dopravu nejvíce v celé EU, každý Čech jí ročně ujede přes tři tisíce kilometrů.

Jedním ze způsobů, jak mohou lidé šetřit náklady za cestování, je i tzv. car sharing, tedy sdílené vlastnictví aut. Vyplatí se zejména těm, kteří s autem ročně najezdí jen řádově tisíce kilometrů, ve kterých se tak rychle nerozpustí fixní náklady, například na pořízení vozu či servis.

Sdílet auta Češi neumějí

V Německu, kde jsou se sdílením aut v Evropě nejdál, už takto jezdí 200 tisíc lidí. V Česku, kde je pro spoustu lidí stále vlastnictví auta především statusovou záležitostí, existuje zatím jediný takový projekt: Autonapůl v Brně. Na devět aut tam připadá zhruba padesátka členů a každý rok jich přibývá.

Podle šéfa celého projektu Stanislava Kutáčka už kvůli rostoucí členské základně mění právní formu z občanského sdružení na družstvo. "Vstupují k nám hlavně lidé, kteří takovému modelu věří a nepotřebují auto vlastnit, ale občas se jim hodí,“ říká Kutáček.

Za vstup do sdružení se platí pět tisíc korun a měsíčně stovka, pak se platí už jen za ujeté kilometry. Od 5,50 do 7,60 Kč podle typu vozu. Družstvo teď zkouší rozjet i projekt, jak zpřístupnit vozy pro živnostníky či neziskové organizace ve všední dny, kdy o ně není takový zájem jako o víkendech.

Kutáček se netají tím, že by rád expandoval se svým projektem do dalších měst. Shání teď proto peníze na vymyšlení systému, který by už umožnil profesionální provoz systému, jak to funguje například v Německu. Car sharing už přilákal v zahraničí řadu velkých firem, například Deutsche Bahn či zakladatele easyJetu Steliose Haji-Ioannou.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Vinaři kvůli mrazům vyjednali úlevy v ekologii. V dani na tiché víno posun nenastal

2. května 2024

Zástupci vinařů se na dnešním jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) domluvili...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...