Reklama na cigarety se vzdálí od škol

  • 21
Rozdílem jediného hlasu prošel Senátem zákon o regulaci reklamy. Pokud jej podepíše prezident, nebude mimo jiné možné propagovat tabákové výrobky v okruhu tří set metrů od základních a středních škol a na dětských výživách se už nikdy nesmí objevit obrázek kojence.

Přijetím normy se má Česká republika přiblížit pravidlům Evropské unie. Jak řekl při projednávání ve sněmovně místopředseda vlády Pavel Rychetský, předloha upravuje hlavně klamavou a srovnávací reklamu, reklamu na léčivé přípravky, potraviny a kojeneckou výživu.

Mimo rámec stanovený EU navíc podrobně reguluje reklamu na tabákové výrobky, kterou si v unii stanovují jednotlivé státy samostatně.

Pokud jde o cigarety, především lidovečtí senátoři se snažili prosadit ustanovení, které by propagaci tabákových výrobků prakticky zakázalo. Senát ale nakonec hlasy ODS a ČSSD přijal zákon ve verzi schválené Poslaneckou sněmovnou.

Kromě jiného se v něm praví, že reklama na tabákové výrobky nesmí umístěna v tiskových médiích určených nezletilým. Billboardy (plocha větší než 10 metrů čtverečních) musí být ve vzdálenosti větší než 300 metrů od škol a dětských hřišť.

Nesmí také nabádat ke kouření tím, že zobrazuje scény, kde lidé kouří nebo drží cigarety, balíčky cigaret nebo jiné tabákové výrobky. Varování ministra zdravotnictví bude na dvaceti procentech plochy krabičky, dosud to bylo deset procent.

Alkohol nepovzbuzuje
Omezení se dotkne také alkoholu. Také jeho propagace nesmí mířit přímo na mládež do 18 let. Navíc nesmí budit dojem, že spotřeba alkoholu přispívá ke společenskému nebo sexuálnímu úspěchu a tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné vlastnosti nebo je prostředkem řešení osobních problémů.

Norma upravuje také reklamu na kojeneckou výživu. Ta nesmí spotřebitele vést k závěru, že počáteční kojenecká výživa je rovnocenná mateřskému mléku nebo je dokonce lepší.

Výrobci a distributoři už nebudou smět v prodejnách rozdávat vzorky nebo nabízet výživy za akční ceny aby podpořili jejich prodej.

"Reklama na počáteční kojeneckou výživu ... nesmí obsahovat vyobrazení kojence ani jiný obrázek nebo tvrzení, které by mohlo idealizovat náhradu mateřského mléka. Může však obsahovat grafické znázornění pro snadnou identifikaci výrobku a pro ilustraci způsobu přípravy," uvádí se v zákoně. Používání obrázků batolat a kojenců už dnes zakazuje zvláštní vyhláška. - více viz článek Kojenci zmizí z výživ.