Ztrátové hospodaření začínají dopravci řešit škrtáním nejméně vytížených spojů. RegioJet od 15. června zruší své poslední vlaky, které vyrážely z Prahy a Ostravy před devátou večer. "I když na nich máme velmi levné jízdenky, tak jezdí poloprázdné. Není to už příliš atraktivní čas," vysvětluje konec spojů Radim Jančura, šéf RegioJetu. Vlaky IC1018/1019 jezdily od čtvrtka do neděle. Podle něj navíc získáním dalších vagónů a prodloužením souprav ubyla nutnost jezdit právě tyto noční spoje.
Leo Express (LE) požádal o dvě změny ve stávajícím jízdním řádu. Zaprvé chce posunout spoj 1367, který jezdí jako poslední spoj z Prahy v 21:36, zhruba o hodinu dříve. Druhá změna je zavedení nové pravidelné stanice Suchdol nad Odrou do všech stávajících spojů LE. "V tuto chvíli čekáme na povolení Správy železniční dopravní cesty, nicméně nepředpokládáme, že by to měl být problém, protože vše bylo předem konzultováno," řekla mluvčí LE Petra Lipovská.
Veterán Ostravan končí, nahradí ho Moravan
S červnovou změnou zmizí z kolejí i jeden z vlaků, který vozí lidi s menšími přestávkami od padesátých let minulého století. České dráhy zruší vlak InterCity Ostravan, který dosud vyráží po osmé večer z Prahy a ve čtyři ráno z Ostravy.
Nově se bude Ostravan jmenovat Moravan a bude jezdit jen mezi Prahou a Olomoucí. Dráhy jeho konec vysvětlují velmi malou obsazeností v úseku mezi Ostravou a Olomoucí.
"Není to nová situace vycházející z konkurenčního prostředí, ale jde o dlouhodobější skutečnost," řekl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj není o v posledních letech zavedené pozdní vlaky do Ostravy takový zájem. V roce 2009 odjížděl poslední vlak z Prahy do Ostravy v 18:09.
Vlaky mezi Prahou a Ostravou provozují dopravci na své riziko, stát je přestal po nástupu konkurence objednávat u Českých drah. I když počet spojů výrazně stoupl, omezila se nabídka vlaků právě v nepříliš vytížené časy. České dráhy například už dříve zrušily ranní express Beskyd z Prahy.