Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Komponenty klatovské firmy pro rakety Ariane 6 jsou připravené ke startu

Projekt raket Ariane 6 za více než 3,6 miliardy eur, tedy přes 90 miliard korun, Evropské kosmické agentury (ESA) má v plánu první start v posledním kvartálu příštího roku. České komponenty pro raketu, dodávané klatovskou společností ATC Space, však již prošly posledními zkouškami a jsou připravené ke startu.
Porovnání velkosti komponenty, která slouží k připojení bočního pomocného...

Porovnání velkosti komponenty, která slouží k připojení bočního pomocného motoru k hlavnímu stupni rakety Ariane 6. | foto: ATC SpaceTechnet.cz

Nyní se čeká, až agentura spustí program nosných raket. Náročnějšími zkouškami musel projít spodní díl takzvaného boosteru, protože na tomto více než třímetrovém hliníkovém prstenci stojí hmotnost více než šest desítek metrů dlouhé rakety a ani po jejím natankování palivem se díl nesmí nijak zdeformovat.

„Testování dopadlo velmi dobře a nový díl je kvalifikován ke startu,“ řekl MF DNES Daniel Zeman, mluvčí Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v pražských Letňanech, kde díl nazývaný Rear Skirt podrobovali tlaku 12 milionů newtonů.

Podle firmy ATC Space byl konkrétní díl testovaný v Letňanech dokonce už převezen do provozů skupiny MT Aerospace v německém Augsburgu, kde na něj bude nanesena tepelná ochrana. 

Ani poté ale pouť součástky po evropských zemích neskončí. Ještě než tato část první Ariane 6 poputuje na kosmodrom ve Francouzské Guyaně, čeká ji zastávka ve francouzském Bordeaux, kde do ní technici zapojí kabeláž a bude připravena k finálnímu sestavení s ostatními díly rakety.

Ilustrace odhození dvou bočních pomocných motorů rakety  Ariane 62.

„Pokud bychom to přirovnali k automobilovému průmyslu, tak my tady v Klatovech vyrobíme karoserii, v Augsburgu ji zvenčí nastříkají a ve Francii provedou kabeláž, veškeré trubičky a připraví pro osazení motoru,“ uvedl provozní ředitel ATC Space Aleš Homolka. První část cesty se spodním dílem má i vrchní část přídavné rakety, takzvaný Forward Skirt. I ten z Klatov putuje na nastříkání tepelného štítu do Augsburgu, poté ale směřuje do španělského Madridu na dovybavení elektronickou výstrojí.

Jistota na čtvrt století

Systém sofistikované kosmické skládačky, jejíž jednotlivé součásti jsou postavené na dodávkách z různých států, má své výhody i nevýhody.

Předností je například jistota, že žádná evropská raketa Ariane 6 bez přídavných raket zčásti vytvořených v Česku nevzlétne. Podle smlouvy s Evropskou kosmickou agenturou má klatovská strojírna na dodávku těchto dílů monopol na celých 25 let. S tím ale přichází zároveň odpovědnost v podobě vysokých sankcí za nedodání potřebného počtu komponentů. Pokuty za nedodání dílu překračují dvojnásobek prodejní ceny. 

V Česku se vyrábí díly pro raketu Ariane 6, vydělají stovky milionů korun

Rakety Ariane 6 mohou letět buď se dvěma, nebo čtyřmi přídavnými motory. Dodávky jsou vypočítány na to, že proběhne devět až jedenáct letů ročně. Kvůli několikerému posunutí termínu prvního letu Ariane 6 se ale tuzemský výrobce potýká s přesně opačnou situací. 

Nynější předpoklad, že Ariane 6 poprvé poletí koncem příštího roku, přitom nemusí být podle zákulisních informací definitivní. Klatovský závod přitom podle Homolky momentálně vyrábí na sklad díly už pro sedmý let. A to je podstatná komplikace, jelikož výroba zatím nedosáhla očekávaných objemů, se kterými tuzemský výrobce počítal při designování výrobní haly a nastavování celého procesu. K dorovnání plateb má dojít až ve chvíli, kdy začne výroba naplno.

Čtyři metry a ani o milimetr víc

Společná evropská výroba raket navíc klade značné nároky na logistiku – je potřeba spousta přejezdů mezi jednotlivými výrobními závody. Aby nebylo nutné díly pro rakety převážet na korbách kamionů jako nadrozměrný náklad, což by v případě každé cesty znamenalo zajišťovat speciální povolení, vymysleli technici v ATC Space způsob, jak zhruba tunu vážící díly převážet jako standardní, běžný náklad.

„Díl se přišroubuje ke speciální ocelové paletě, která se i s ním otočí o 90 stupňů a takto se uloží do transportního kontejneru. Navrhli jsme jak tento kontejner, tak otočné zařízení a zároveň jsme vybrali speciální kamionový návěs,“ uvedl Homolka. 

Pro splnění zákonných podmínek šlo o každý centimetr. Standardní dopravou jsou totiž náklady do čtyř metrů výšky. Samotný Rear Skirt měří v průměru 3,5 metru. I s kontejnerem je pak náklad vysoký 3,7 metru, takže bylo nutné najít na trhu návěs, který má ložnou plochu 30 centimetrů nad zemí. Pokud by výška byť jen o centimetr přesáhla čtyři metry, bylo by nutné každou jízdu ohlašovat policii a řešit podjezdné výšky mostů a další komplikace.

Autor:
  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Předat farmu potomkům má být snazší, s návrhem po letech přichází nový náměstek

27. dubna 2024

Před dvěma lety slíbil tehdejší ministr zemědělství Zdeněk Nekula, že připraví pro rodinné farmy...

Konec minikečupů i ovoce v plastu. EU chce snížit množství odpadů

27. dubna 2024

Premium Evropská unie v boji za co nejmenší množství odpadu zakáže minibalení majonéz, šamponů nebo...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...