Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze. | foto: SŽDC

Další tři úseky trati na letiště se začnou napřesrok stavět

  • 41
Po rekonstrukci Negrelliho viaduktu se Správa železnic (SŽ) chystá příští rok do výstavby další části železnice na pražské letiště a dále do středočeského Kladna. Souvisí s tím i přestavba pražského Masarykova nádraží a jeho propojení s hlavním nádražím. Na projekt modernizace trati chce správce SŽ příspěvek z evropských fondů. Jejich čerpání ale má podmínku.

Odhadovaná cena na projekt modernizace trati do Kladna s odbočkou k letišti se během let příprav vyšplhal na více než 40 miliard korun. Správce železnic na něj chce příspěvek z Evropských fondů. 

Jejich čerpání ale má podmínku, že modernizovaná trať nebude končit na lokálním nádraží, nýbrž na železničním uzlu, odkud odjíždějí dálkové a mezistátní linky. A to Masarykovo nádraží nyní nesplňuje.

Na „Masaryčce“ má během čtyř let vzniknout širší kolejiště, které zvládne odbavit jak cestující ze středočeského města, tak turisty z ruzyňského letiště. Součástí projektu je rovněž dlouho slibované zastřešení v podobě nadzemního parku, kterým lidé přejdou koleje z ulice na Florenci do Hybernské. Celkem stavba vyjde na 2,5 miliardy korun.

Další zhruba 600milionovou investici představuje takzvaný travelátor. Jde o podzemní propojení Masarykova a hlavního nádraží.

Přestože v rámci prezentací stavby travelátor stále figuruje, v první fázi rekonstrukce Masarykova nádraží se s ním nepočítá. „Technické řešení platformy nad kolejištěm tuto myšlenku však výhledově nezavrhuje, a to i v souvislosti s plánem hlavního města na přivedení tramvají do Vrchlického sadů,“ uvedla mluvčí správy Nela Friebová.

Přestup suchýma nohama

Nápadů na propojení „Masaryčky“ a největšího tuzemského nádraží, které od sebe dělí zhruba deset minut chůze, se v minulosti objevilo vícero. Od lávky podél magistrály po střízlivější projekty na prokopání podchodu pro pěší nebo aktuální plán pražského plánovacího institutu přivést Opletalovou ulicí přímo před odbavovací halu nádraží tramvajovou linku.

Fakta

  • 43 miliard korun za výstavbu celé trati včetně ramene do Kladna Ostrovce
  • 44,8 kilometru činí délka trasy včetně Negrelliho viaduktu a novostavby v okolí letiště
  • 25 minut je délka jízdy z Letiště do centra
  • 30 minut je délka jízdy z Kladna do Prahy

Přestože i toto spojení by lidem dokázalo ušetřit cenné minuty na přestup, Správa železnic výhledově plánuje výstavbu 1,2 kilometru dlouhého tunelu mezi oběma nádražími tak, aby cestující mezi nimi mohli projít suchou nohou. 

Okolím Masarykova nádraží, v jehož blízkosti se nachází autobusové nádraží nebo přestupní stanice pražského metra, už nyní denně procházejí desetitisíce lidí a modernizací železniční trati se tento počet téměř zdvojnásobí. 

„Pokud dnes je tam pohyb nějakých čtyřicet až padesát tisíc lidí denně, tak se dá očekávat, že to stoupne k nějakým 70 až 80 tisícům,“ uvedl Petr Palička ze společnosti Penta Real Estate, která u Masarykova nádraží připravuje komerční výstavbu.

Zatímco dnes kolejiště na „Masaryčce“ představuje pro pohyb lidí překážku, po dokončení projektu Penty by se měly otevřít průchody nejen z ulice na Florenci směrem k hlavnímu nádraží, ale i z prostoru Masaryčky východním směrem k autobusovému terminálu.

Dokončení do roku 2028

Kromě modernizace cílové stanice se Správa železnic připravuje příští rok na výstavbu dalších dvou úseků z celkových jedenácti staveb. Konkrétně jde o tratě spojující Prahu-Bubny a Výstaviště a mezi Kladnem a Ostrovcem.

Vizualizace modernizace Masarykova nádraží

Obě stavby už mají územní rozhodnutí a během letoška Správa železnic předpokládá, že začne vybírat firmy, které je postaví, uvedl náměstek ředitele stavební správy západ na Správě železnic Jakub Bazgier. 

Pokud se veřejné soutěže nezadrhnou a státní správce kolejí získá včas stavební povolení, předpokládá se, že stavební práce na kladenské části trati by mohly začít na přelomu letošního a příštího roku. Modernizace úseku vedoucího na pražské Výstaviště má začít napřesrok v únoru.

Součástí modernizace bude výstavba dvou nových železničních stanic v Bubnech a na Výstavišti. Obě by měly držet podobný architektonický ráz, jako už dříve představená podzemní stanice na pražském Veleslavíně. Má jít o moderně vyhlížející stavby alespoň s 220 metrů dlouhými nástupišti a zatravněnou střechou, která bude sloužit jako park.

Zatímco tyto relativně jednodušší úseky už pomalu přecházejí od výkresů k přípravě na výstavbu, nejsložitější část trasy se kvůli letitým sporům o přesné vedení trasy nachází o několik kroků pozadu. Podle posledních informací má procházet pod střešovickým masivem v tunelu hlubokém sedmdesát metrů.

„Jsme připraveni tuto jižní variantu doprojektovat do podoby dokumentace pro EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí, pozn. red.), která se bude podávat asi do dvou týdnů,“ uvedl Bazgier. I tak ale podle něj státní Správa železnic stihne tento úsek postavit tak, aby nebylo nutné posouvat nynější termín dokončení za rok 2028.