„Byznys se rozvíjí neuvěřitelnou rychlostí,“ říká k tomu šéf největšího „internetového autosalonu“ v USA, firmy autobytel.com, Mark Lorimer. Jeho firma není ani tak autosalonem v pravém slova smyslu jako spíše burzou dealerů - jeho služeb jich z USA využívá okolo tří tisíc.
Zákazník prostě jen zadá svůj požadavek na vůz, svou představu o ceně a čeká. Maximálně za 24 hodiny se sejdou nabídky dealerů a on si prostě vybere. Může celou transakci uzavřít on-line, aniž by auto viděl, a přitom uzavřít i leasingovou smlouvu či pojištění, vše během několika desítek minut. Může si také samozřejmě smluvit předváděcí jízdu a zbytek sjednat přímo s dealerem.
„Naše firma zprostředkuje během jedné hodiny prodej aut za milion dolarů,“ říká Lorimer. Společnost prodala či pomohla prodeji více než dvou milionů aut.
A proč se to všechno děje? Je to jen kvůli pohodlí zákazníků? „Nejen,“ říká Mark Lorimer. „Podle průzkumů stojí jedno prodané auto na personálních nákladech v normálním autosalonu 1268 dolarů. Přes internet je to o tisíc dolarů méně,“ vysvětluje.
Používání internetu také mimo jiné vysvětluje ohromný nepoměr mezi efektivitou prodeje v USA a Evropě - zatímco v Americe jeden dealer prodá za rok 650 aut, v Evropě to není ani třetina.
Prim v internetovém obchodě hrají zatím kupodivu firmy, které nemají přímo s automobilovým průmyslem nic společného a jsou spíše z byznysu informačních technologií. Tak jako autobytel.com.
Do obchodu se zapojují počítačoví giganti jako Microsoft, stejný model jako při přímém prodeji počítačů zkouší firma DELL. Všichni se snaží samozřejmě nabídnout také lepší ceny, než by člověk dostal přímo v dealerství.
Ovšem nejen počítačové firmy poznaly šanci. Velké prodejní řetězce specializující se na auta, jako je například AutoNation, začínají také internet masově využívat. Za druhé čtvrtletí letošního roku prodal řetězec automobilových supermarketů AutoNation přes internet deset tisíc aut.
Internet také pomáhá zákazníkům v lepší cenové orientaci. Specializovaný server priceline.com totiž udává předpokládané ceny od výrobce, dejme tomu velkoobchodní ceny, a k tomu oficiální dealerské ceny.
„Lidé mají dnes mnohonásobně více informací, nechtějí čekat a chtějí tu nejlepší cenu,“ říká k tomu Steve Young, viceprezident firmy European Automotive Practice. Podle něho k tomu přes šedesát procent potenciálních zákazníků není spokojeno s dnešním způsobem prodeje a nabídky aut.
„Víc než polovina z nich je přitom připravena koupit auto přes internet,“ dodává Young. Pravda, v náklonnosti k takovému způsobu nákupu se lidé výrazně liší podle věku. „Starší lidé stále věří na usměvavé dealery ze sousedství, internet se však týká už lidí pod čtyřicet let,“ vysvětluje Steve Young.
Ofenzivě počítačových firem, které vtrhly do tradičně poněkud uzavřeného obchodu s auty, se v poslední době snaží čelit i výrobci aut. Američtí i ti evropští nabízejí na svých stránkách možnost sestavit si auto svých snů a zjistit jeho cenu. Pak ovšem zákazníka obvykle přehodí na nejbližšího dealera. Přímých obchodů zákazník - výrobce je jako šafránu. Ale i to má přijít.
„Výrobci aut by se měli připravit. Tohle je revoluce. Nákup přes internet, množství informací, které lidé mají, to všechno ohromně ovlivní i výrobu. Všichni budou muset vyrábět rychleji a daleko víc koukat na zákazníka,“ uzavírá Mark Lorimer z autobytel.com.
S razantním nástupem internetu do prodeje automobilů počítá i Cynthia Trudellová, prezidentka americké automobilky Saturn, patřící do skupiny koncernu General Motors.
„Absolutně to mění možnosti a informace pro zákazníka a my s tím musíme umět vyjít,“ říká Trudellová.
O roli internetu nepochybuje ani zástupce dealerů - Trevor Finn, člen vedení největší anglické dealerské sítě Pendragon. „Role se určitě změní, ale dealer zcela nezmizí. Zákazník se stále potřebuje na auto podívat, vyzkoušet ho,“ vidí budoucnost prodejců automobilů Trevor Finn. „V každém případě si zákazník vybere pro sebe tu nejpohodlnější a nejvýhodnější cestu,“ dodává.
Po síti nabízejí osobní vozy stále častěji i domácí firmy
Služeb počítačové sítě internet mohou při výběru nového nebo ojetého automobilu stále častěji využívat i čeští motoristé. I když zatím nemohou za vůz přes internet také zaplatit, webové stránky prodejců již odpovídají evropskému standardu.
Zřejmě nejvíce vozů prodává prostřednictvím internetu mladoboleslavská automobilka. „Vezmeme-li v úvahu nová i ojetá auta, pohybuje se měsíční prodej v průměru okolo 75 až 80 vozů,“ říká mluvčí firmy Václav Řičář. Mladoboleslavská Škoda má ve srovnání s konkurencí náskok, svůj první vůz prodala přes internet již loni v červenci.
České zastoupení automobilky Ford má svou internetovou stránku teprve necelé dva měsíce. „Zatím jsme přes internet zprostředkovali prodej asi deseti aut. Je to pro nás ale jednoznačně investice do budoucnosti,“ míní mluvčí firmy Martin Linhart.
Nejnověji je na počítačové síti přítomen i Fiat, který má svou stránku uvést do provozu v pondělí. „Chceme představit své modely včetně fotografií, nebudou chybět propočty, kolik auto stojí s různou výbavou. Počítáme s odkazy na naše dealery i s jejich adresami či případně webovými stránkami,“ tvrdí Petra Vaňková z české pobočky Fiatu.
Vedle základních informací o vozovém parku a prodejní síti se snaží jednotlivé firmy přilákat kupce i řadou vylepšení. „Zákazník si může zadat maximální částku, kterou chce investovat, a dozví se, které modely může získat. Nebo si pomocí tabulky může zjistit, jak vysoké budou leasingové splátky při určité výši akontace a délce splácení,“ říká za Ford Martin Linhart .
Škoda Auto má zase v plánu vytvořit největší český virtuální autobazar. Výhledově pak bude své vozy nabízet na internetu i v zahraničí. „Vytvořili jsme informační stránky pro jednotlivé země a ve Skandinávii se již rozjel pilotní projekt prodeje,“ uvedl Řičář.