Zábava 21. století: utrácení | foto: Profimedia.cz

Pro zábavu nakupují tři čtvrtiny lidí, Češi zřídka

  • 22
"Ošklivá žena řeší zklamání pláčem, hezká jde nakupovat,“ říká se ve filmu natočeném podle divadelní hry Oscara Wilda. Nákupy pro zábavu ale nejsou zdaleka doménou jen hezkých žen. Podle výzkumu agentury ACNielsen chodí občas nakupovat pro zábavu tři čtvrtiny spotřebitelů ve světě - s výjimkou Čechů.

Češi kralují úplně opačnému žebříčku. Nakupují převážně z nutnosti. Že by alespoň někdy zašli do obchodu pro potěšení, připustila jen zhruba polovina dotázaných.

Podobní asketové jsou podle výzkumu Rakušané (44 procent nikdy nenakupuje pro zábavu), Maďaři (43), Portugalci (42), Španělé (41), Dánové (36), Norové a Poláci (35) a Britové s Brazilci (34). Mezi deseti zeměmi, kde lidé chodí do obchodu jen pokud je to nutné, jich je devět z Evropy.

Naopak největší podíl lidí, kteří chodí do obchodů kvůli zábavě, je v asijsko-pacifické oblasti.

Američané navzdory své pověsti lidí, kteří nemohou žít bez nakupování, za globálním průměrem zaostávají. Podle ankety 68 procent Američanů chodí do obchodů v době, kdy nic nepotřebuje.

V asijsko-pacifickém regionu je to 84 procent. V žebříčku deseti zemí s největším podílem fanoušků nakupování je devět z této oblasti, v čele s Hongkongem a Indonésií, kde pro zábavu chodí nakupovat až 93 procent spotřebitelů.

"V Česku se mi líbí, chybí mi tu ale velká obchodní centra. V Jakartě jich máme spoustu. Tady je proběhnu za půl hodiny," říká 26letá Imelda, která pochází z Indonésie a do Prahy se před rokem provdala.

V Latinské Americe se mezi fanoušky nakupování řadí 73 procent dotazovaných a v Evropě 68 procent.

"Když jsme zahájili tento výzkum, očekávali jsme, že výsledky budou v souladu s tradičním názorem, že američtí spotřebitelé patří mezi největší fandy nakupování na světě," řekl ředitel marketingového oddělení ACNielsen Tom Markert.

"Nicméně s vynořením nové střední třídy a nových příležitostí pro utrácení v množství asijských zemích je pochopitelné, že v těchto regionech je obrovské nadšení pro nákupy," dodal.

ACNielsen uskutečnila anketu v 42 zemích světa. Ve všech představuje počet lidí, kteří jdou na nákupy proto, aby měli co dělat, většinu.

Země, kde se chodí nakupovat pro zábavu (%)
Země Podíl (v %)
Hongkong 93
Indonésie 93
Singapur 90
Jižní Korea 89
Filipíny 88
Malajsie 88
Thajsko 86
Spojené arabské emiráty 84
Čína 84
Tchaj-wan 83

Zdroj: ACNielsen/ČTK

, ,