"Při soukromém dovozu je rizik výrazně více. To, zda není vůz kradený nebo odpovídá popisu, zajistí většinou jen větší společnosti," dodává šéf prodeje Auto Esa Vlastimil Vaviačič.
Například AAA Auto se řídí zásadou, že auta v zahraničí nakupují od firem, nikdy od soukromníků. Necelá desetina vozů autobazaru pochází z dovozu. Většinu aut pořízených vzápadní Evropě firma na tamním trhu ihned prodá.
Při soukromém dovozu lze ušetřit u některých značek a typů i pár desítek tisíc korun. Například Ford Mondeo ve verzi kombi s naftovým motorem z roku 2000, který se v Česku dá koupit za asi 210 tisíc korun, lze ve Francii a Belgii pořídit pod 150 tisíc korun.
Kdo je ochoten se do soukromého dovozu i přes všechna varování pustit, by podle zástupců největších autobazarů neměl rozhodně jezdit do Německa. "Auta jsou tam dražší než jinde a jejich technický stav není nejlepší," vysvětluje Vaviačič.
Ze západní Evropy jsou podle autobazarů nejkvalitnější vozy ve Švýcarsku. Jsou však také nejdražší. Za nejlepší místo pro nákup vozu považuje Denny Francii. "Za rozumnou cenu se dají sehnat velmi kvalitní vozy s dobrou výbavou. Ale je velmi složité je najít," říká Denny.
Velkým problémem je podle něho jazyková bariéra a místní národní hrdost. Rozumným kompromisem jsou proto podle dovozců vozy z Belgie. "A najít se dají i v Itálii, ale vzhledem k nátuře Italů je potřeba být opatrný," míní Denny.
Podle Zbyňka Křesťana z CCB Finance, která financuje pořízení i ojetých vozů na splátky, lze v nejbližší době po otevření hranic čekat lepší auta za srovnatelné ceny. "Nabídka se bude zkvalitňovat, protože lidé víc jezdí a potřebují lepší auta. Přitom v Evropě lze najít trhy, kde jsou ojetá auta levnější než u nás," říká Křesťan.