Protesty, Škoda Auto

Protesty, Škoda Auto - U sídla vedení automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi demonstrovaly tisíce lidí za vyšší platy. Odbory požadují růst platů o deset procent, automobilka nabízí podstatně méně, své návrhy však tají. (30. března 2005) | foto: Radek Petrášek, ČTK

Před ústředím Škody protestovalo 12 tisíc lidí

  • 373
Mladoboleslavské ústředí Škody Auto připomínalo ve středu spíš Staroměstské náměstí během mistrovství světa v hokeji. Okolo dvanácti tisíc nespokojených zaměstnanců demonstrovalo za vyšší růst mezd. Kromě demonstrace vyhlásili i prvně v historii společnosti stávku.

Práci přerušili na celé tři hodiny, i když původně plánovali pouze hodinovou stávku.

Třídu Václava Klementa, kde má vedení firmy kanceláře, zaplnily vedle demonstrantů i desítky policejní aut. Podle odhadu odborů podpořilo stávku celkem 17 tisíc lidí.

Z toho dvanáct tisíc přímo na demonstraci v Boleslavi, další dva tisíce na noční směně a zbývající tři tisíce v pobočných závodech v Kvasinách a Vrchlabí.

Jádrem sporů mezi odbory a vedením firmy je růst mezd pro tento rok. Prvního dubna vyprší kolektivní smlouva a obě strany se dosud neshodly na nové. Zatímco odboráři žádají zvýšení platů zhruba o deset procent, management prosazuje navýšení jen o inflaci.

Do managementu se odboráři opřeli zostra. Dosavadní návrhy podniku ale předseda odborářů Jaroslav Povšík na dnešní demonstraci označil za hanebné.

„Naším hlavním argumentem je abnormálně dobrý hospodářský výsledek firmy a předpoklad, že i v tomto roce to bude podobné,“ odůvodnil požadavek odborů na desetiprocentní růst tarifních mezd Povšík.

„Nejsme německá kolonie! Nesbíráme drobky ze země! Nenecháme se ošidit! Vyjádřete nespokojenost - fuj, hanba!,“ hlásal potom megafonem k rozbouřenému publiku.

Hlučící masa provázela skandování ohlušujícím pískotem, řehtáním řehtaček i bubnováním na přinesené sudy. Atmosféru doprovázely transparenty s nápisy „Važte si víc naší práce, vy auta neděláte!“ či „Když platíte akcionářům, nám zaplaťte taky!“

„Kvůli tomu, že mají v Německu problémy, my nebudeme trpět. Chceme svůj podíl na zisku, který má firma díky nám,“ přidal se i pracovník z linky fabií Milan Kraus.

Podle Jaroslava Povšíka se ve středu nepodaří shody dosáhnout. I případný návrh vedení firmy by totiž ještě musela projednat podniková rada.

„Je to taktický prostředek odborářů,“ komentoval situaci mluvčí Škoda Auto Evžen Krauskopf. Během tříhodinové stávky podle něj firmě vznikl deficit 240 nevyrobených vozů. „Je to určitá ztráta, ale ne tak významná, aby se nedala operativně nahradit,“ zhodnotil Krauskopf.

Pokud se ale nepodaří dosáhnout dohody do konce března - a k tomu schází už jen jediný den - šli by odboráři do nepřetržité stávky, řekl mluvčí nespokojenců Povšík.

V automobilce pracovalo na konci loňského roku 24 561 lidí, z toho bylo 20 897 kmenových zaměstnanců. Jejich průměrná mzda loni dosáhla asi 23 340 korun. Do toho nejsou započítány mzdové náklady na více než 400 vedoucích pracovníků.

Platy průměrných dělníků jsou ovšem podle odborářů mnohem nižší, kolem 16 000 korun.

,