"Poradci a zprostředkovatelé po spotřebitelích při zprostředkovávání úvěrů navíc v řadě případů požadují i uzavření penzijního připojištění nebo životního pojištění, údajně aby zvýšili důvěryhodnost žadatele u bank," informoval Marek Petruš z ČNB.
Klient nemusí úvěr získat, ale zaváže se k pravidelným měsíčním platbám za jiný produkt. Pokud ho pak chce vypovědět, zpravidla ho to bude stát hodně peněz. Spotřebitelé by si měli ověřit, u banky, jestli opravdu produkt nabízí skrze prostředníky a s kým mají uzavřenou smlouvu.
"Společnosti, které s klamavou nabídkou zprostředkování úvěrů spotřebitele oslovují, podnikají na základě živnostenského povolení a nepodléhají dohledu České národní banky. Dohled nad ochranou spotřebitele vykonává Česká obchodní inspekce," dodal Petruš.