Část pražské Libně je pod vodou. (3. června 2013) | foto: Petr Topič, MAFRA

První odhady: povodeň napíše účet za miliardy korun

  • 31
Povodňové škody se teprve začnou sčítat, už nyní však dosahují stovek milionů korun a ekonomové odhadují, že se budou počítat do miliard. Velké škody jsou na infrastruktuře. "Půjde o mnoho desítek milionů korun," odhadují jen České dráhy. Některé firmy přerušily provoz. Smíchovský pivovar Staropramen zastavil výrobu preventivně.

"České dráhy mají škody především na vozidlech, která narazila do překážky, jako jsou spadlé stromy nebo sesuv zeminy na trať. Nyní jde o nejméně šest motorových vozů," řekl mluvčí Petr Šťáhlavský. Největší problém mají dráhy na Odstavném nádraží Jih v Praze, které z velké části zaplavil potok Botič. Zatopena je i dolní část ústeckého hlavního nádraží, které je preventivně evakuováno. 

Nejdráže na železnici zřejmě vyjdou opravy elektrických zařízení nebo zabezpečovacích systémů. "Již podle prvních výše uvedených příkladů je zřejmé, že půjde o mnoho desítek milionů korun," odhadl mluvčí drah. Další škody, například na kolejích, bude mít Správa železniční dopravní cesty. Podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury dosáhnou škody na železnici stamilionů korun a obdobné to bude u silnic. Resort rozhodl o uvolnění 1,3 miliardy na opravy poškozených komunikací.

Nejčastější škody: vytopené sklepy, domy, auta

Pojišťovny zatím hlásí oznámení za stovky milionů korun. Generali odhadla dosavadní škody na 150 milionů korun. "Mezi prvními nahlášenými škodami převažují právě zatopené domy, sklepy či škody na motorových vozidlech," uvedl mluvčí Jiří Cívka. Stejné škody registrovala Kooperativa. Allianz hovoří o 60 milionech a Česká pojišťovna hodnotu oznámených událostí odhadla na 40 milionů. Pojišťovny předpokládají, že konečné škody dosáhnou miliard korun. Obvykle totiž lidé hlásí pojistnou událost s dvou až třídenním zpožděním.

Škody povodní v České republice
RokŠkody (mld. Kč)Procenta HDP
199762,63,3 %
1998 1,80,1 %
20003,80,2 %
20011,00,0 %
200273,32,9 %
20066,20,2 %
20098,50,2 %
201015,00,4 %
2013??
celkem172,2
Zdroj: David Marek, hlavní ekonom Patria Finance

Ekonom Patria Finance David Marek očekává, že škody mohou dosáhnout řádově miliard korun. "V závislosti na dalším vývoji by se odhad škod mohl pohybovat v řádu miliard korun v lepším případě, respektive v řádu nižších desítek miliard korun v horším případě," uvedl. Budou tedy výrazně nižší než v roce 2002, kdy Česko stály 73 miliard korun. HDP by mohlo klesnout o několik desetin procenta.

Jaké budou škody na silnicích a dálnicích, není zatím možné říct. "To je ještě předčasné v tuto chvíli," řekla jen mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Povodně 2013 ve fotografiích

Podobně reagovaly na dotaz iDNES.cz kraje. "Škody se ještě ani neodhadují. Povodeň kraj ještě neopustila. Například v Jaroměři teď bojují o most, jehož část se před několika hodinami zřítila, ve Svobodě nad Úpou se ještě nepodařilo dostat potok stékající z Černé hory zpět do koryta. Škody se začnou odhadovat a sčítat, až opadne voda," uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Škody zatím není schopen odhadnout ani Plzeňský a Jihočeský kraj. "V současné situaci lze říci, že nejvíc zasažené jsou komunikace," řekla iDNES.cz mluvčí Jihočeského kraje Kateřina Koželuhová. Na jihu Čech jsou stále desítky uzavírek a jeden podemletý most. Vyřazeny jsou čističky odpadních vod, železnice, trafostanice, sádky a chovy dobytka nebo živočišná výroba.

Škody za desítky milionů korun způsobily záplavy v Krkonoších, hlásí Krkonošský národní park. Zcela zmizely některé cesty a turistické trasy, voda poškodila některé roubenky (více čtěte zde). 

Podívejte se na zřícený most v Jaroměři.

Pražský pivovar Staropramen preventivně přerušil výrobu, pod vodou je totiž jeho distribuční sklad v Radotíně. Preventivně ještě v neděli večer zastavily výrobu také chemičky ovosické chemičky Lovochemie a Preol, jejichž areál se nachází u řeky Labe. Továrny patří holdingu Agrofert. Zaplavena je také část pražské ZOO nebo náplavky u Vltavy včetně některých restaurací.

Ve střehu je kvůli povodním také mladoboleslavská Škoda Auto. Nejde přitom jen o výrobní provoz v Mladé Boleslavi, ale také o subdodavatele firmy z okolí továrny. "Podle aktuálně dostupných informací zatím nedošlo k žádnému omezení výroby, funguje výroba i zásobování díly. Situaci však neustále sledujeme," uvedl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

,