Výrobci taveňáků, sunaru či pečiva poslali obchodníkům nové ceníky. Chléb zdražil od roku 2005 v průměru o čtyři koruny za bochník. Ilustrační foto.

Výrobci taveňáků, sunaru či pečiva poslali obchodníkům nové ceníky. Chléb zdražil od roku 2005 v průměru o čtyři koruny za bochník. Ilustrační foto. | foto: Vitalco

Potraviny čeká další zdražení, i o dvacet procent

  • 17
Pečivo, tavené sýry nebo třeba sunar jsou potraviny, u nichž se teď výrobci snaží prosadit vyšší ceny na pultech obchodů. "Rozeslali jsme do obchodních řetězců nové ceníky a teď čekáme, co se stane," říká například Bedřich Štecher, šéf Bel Sýrů vyrábějících Smetanito.

Pokud se jim podaří obchodníky přesvědčit, ceny tavených sýrů stojících do dvaceti korun poskočí o dvě až tři koruny. Podobně postupují i výrobci sunaru.

„U kojeneckých mlék a kaší půjde v tuto chvíli o nárůst cen o deset až dvacet procent,“ říká Pavel Herman, šéf společnosti Hero, dodavatele Sunaru. I oni teď poslali obchodníkům nové ceny, které by měly začít platit od října letošního roku.

O zvýšení cen vyjednávají s obchodními řetězci i pekaři. Majitel největších pekáren United Bakeries, Marko Pařík, chce prosadit jejich růst o pět až sedm procent, což na kilogramovém bochníku dělá zhruba korunu. Jak to dopadlo, se zatím jeho mluvčí Jaroslav Pomp nechce vyjadřovat.

Nutnost zdražit výrobci vysvětlují tím, že poskočily ceny surovin, a to zejména ty světové. V případě sýrařů jde o ementálové a čedarové hmoty, u sunaru o sušené mléko. Jeho cena se za poslední rok zvedla na světových trzích o čtvrtinu.

Neplaťte za nákupy víc, než musíte!

Víte, že na internetu vám poradí, kde každý den nakoupíte nejvýhodněji? Na portálu AkčníCeny.cz
každý den najdete aktuální letáky a zboží v akci.

Pro růst cen našli výrobci hned několik důvodů – od špatného počasí přes vyšší chuť k jídlu z Číny i Evropy až po zavádění biopaliv. Jejich výroba polyká obilí i kukuřici a tím zvedá jejich ceny.

Zahraniční firmy, které hodně výrobků dováží, jsou na cenách venku nejvíce závislí. Jihočeská Madeta a další domácí výrobci si zpracovávají výrobky hlavně z vlastních zdrojů mléka. I to už začalo po haléřích šplhat vzhůru, ale ještě ne tolik jako za hranicemi.

Pokud ale zdraží velcí výrobci sýrů, ti menší čeští se vždy přidají. Některé výrobky už přitom podražily. Krabicové mléko se podle výrobců zvedlo za poslední dva měsíce o dvě koruny, i když v číslech statistiků to tolik vidět není.

O pár korun šly nahoru i ceny másla. Celkově potraviny podražují od půlky loňského roku, do té doby se po dva roky takřka nepohnuly.

Podle Tomáše Holuba, šéfa měnové politiky České národní banky, která ceny hlídá, je popohnala jak horší loňská úroda, tak zdražování ropy, energií a zvyšování mezd. To firmám zvedá náklady a postupně se promítá i do cen výrobků.

Pokud jde o další vývoj v cenách jídla, bude záležet, co převáží. Sklizeň se sice zdá, že bude lepší než loni, na druhou stranu více obilí požere výroba biopaliv.

„Je tu i dlouhodobější potenciál k dotahování cen potravin na úroveň vyspělých zemí, takže určitý růst jejich cen u nás lze čekat,“ dodává Holub.

Hlídací pes obchodník
Mezi zdražením u výrobce a na regále stojí ještě jedna brzda a tou je obchodník. V Česku panuje vysoká konkurence a prodejci se snaží cenu udržet. Když ale zdraží jeden, neotálejí to samé udělat ti zbývající.

Zákazníci si připlatí hlavně tehdy, když je výrobce dost silný. Například sunar se prodává hodně v lékárnách a není na řetězcích příliš závislý.

„Budeme proto nekompromisní – jak se říká, ber, nebo nech být,“ říká Herman. Navíc má velký podíl na trhu a prodejce si sunar málokdy dovolí sundat z pultu.

Čas od času se však do sebe prodejce s výrobcem tak zakousnou, že zboží z pultů, většinou na čas, zmizí. Donedávna třeba nebyla Madeta v Tesku, v Kauflandu zase chybí Kunín.