Pošta nově oceňuje balíky podle velikosti, pošťáci si změnu pochvalují

  • 205
Česká pošta prvního března změnila způsob oceňování balíků. Místo vážení se zásilky nyní měří. Pro jejich přepravu jsou totiž rozměry důležitější, než hmotnost. Podle prvních ohlasů opatření zjednodušilo práci zaměstnanců na pobočkách.

„Ze strany přepážkových pracovníků je novinka vesměs pozitivně hodnocena,“ říká Ivo Vysoudil z tiskového oddělení České pošty. Zákazníci totiž podle něj většinou přinášejí zásilky již změřené. „Pracovníci zásilku jen přeměří a dochází tak k úspoře času,“ uvádí Vysoudil.

Nová balíková politika rozděluje zásilky podle délky nejdelší strany na čtyři kategorie: S (35 cm), M (50 cm), L (100 cm) a XL (240 cm). Cena odeslání obyčejného balíku o velikosti S je 89 korun, doporučený balíček je o desetikorunu dražší a Balík Do ruky vyjde na 129 korun. Poslání balíku XL stojí nejméně 319 korun.

Ceník platí pro zásilky, které mají pravidelný tvar kvádru. U balíků nestandardních tvarů musejí zákazníci zaplatit zvláštní příplatek. „Co se týče balíků nestandardních tvarů, mohu potvrdit, že došlo k jejich úbytku, nicméně na kvantitativní hodnocení je ještě příliš krátká doba,“ tvrdí Vysoudil.

Nový systém platí pro zásilky v rámci České republiky. O podobné změně u mezinárodních zásilek Pošta podle Vysoudila zatím neuvažuje.

Do doručování balíků se pouští i Zásilkovna

Od prvního března pošta nabízí také vyplnění adresy na balíky přes internet. „Zákazníci novou možnost často využívají a dochází díky ní ke zkrácení doby při podání balíků,“ říká Vysoudil. Díky tomuto kroku totiž odpadá povinnost vyplnění papírového podacího lístku na přepážce.

Poště v blízké budoucnosti přibude soukromá konkurence. Přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky. V počáteční fázi bude možné balíky posílat na všechna výdejní místa, uvedl v únoru výkonný ředitel Zásilkovny Ondřej Žák. „Ve druhé vlně také na konkrétní adresu, tedy až do domu,“ dodal.

Česká pošta a Zásilkovna jsou v současnosti dvě největší společnosti v zemi, které přepravují balíky. Loni doručila Zásilkovna 11,2 milionu balíků, zatímco Česká pošta zhruba 40 milionů. V Česku doručují balíky i další společnosti, například PPL nebo UPS.