Lázeňský trh se potýká s problémy kvůli vyhlášce ministerstva zdravotnictví, která omezila rozsah diagnóz, u kterých je lázeňská péče hrazená ze zdravotního pojištění. Ilustrační snímek.

Lázeňský trh se potýká s problémy kvůli vyhlášce ministerstva zdravotnictví, která omezila rozsah diagnóz, u kterých je lázeňská péče hrazená ze zdravotního pojištění. Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Velký prodejce lázeňských pobytů má trable, hotely mu odmítají klienty

  • 135
Nemůžeme vás ubytovat, nemáte zaplaceno. Tato věta po příjezdu do lázní nemile zaskočila už několik lidí. Jedno mají společné: peníze za jejich pobyt inkasovala firma Lázeňské pobyty, ale co se s nimi stalo poté, není jasné. Velký prodejce lázeňského ubytování nestíhá platit hotelům a některé s ním přestávají spolupracovat.

Paní Kalinová koupila pro sebe a manžela víkendový pobyt ve Spa Hotelu Felicitas v Poděbradech za téměř 12 tisíc korun. Vybrala ho na webu lazenskepobyty.cz, vyzvedla si voucher a v pátek 11. října konečně vyrazila s mužem na odpočinkový víkend. "Už jsme byli na cestě, ale ve čtvrt na dvě mi paní jednatelka (ředitelka portálu Ludmila Kovalčíková, pozn. redakce) volala, že se omlouvá, ale hotel nás odmítá ubytovat, protože neproběhla platba," líčí žena.

Jednatelka druhého největšího portálu s lázeňskými pobyty manželům nabídla termín na příští víkend. Kalinová však jakékoliv změny termínu v rozčilení odmítla a do Poděbrad jela i bez jistého ubytování. Pobyt navíc zakoupila jako dárek pro manžela.

"Manžel si bral dovolenou, zařizovali jsme hlídání pro tři děti," vypráví. "Jednatelce jsem řekla, že vypovídám smlouvu a chci vrátit peníze. Souhlasila, ale od telefonátu z minulého pátku se nestalo nic," uzavírá žena svůj příběh.

"Nikdo se mi neozval, visí mi tam peníze. Od dětí jsem dostala voucher za pět tisíc," postěžovala si iDNES.cz další poškozená klientka této cestovky. Pobyt si vybrala a zaplatila, ale už se jí nikdo neozval. "Zatím další kroky nechystám. Voucher mi končí v prosinci. Je v tom dost peněz na žalování," pokračuje. Zatím do firmy pouze napsala doporučený dopis, jak jí poradila Česká obchodní inspekce. Další příběhy o zmařených pobytech v lázních líčí lidé na fóru hodnocenicestovek.cz, někteří z nich uvažují o hromadné žalobě.

Udělala jsem chybu, říká majitelka cestovky

Ředitelka společnosti Lázeňské pobyty Ludmila Kovalčíková potíže připouští. "V lázeňství se od loňského podzimu změnily podmínky pro obchodování, začíná to být problém," uvedla. Situace se podle ní letos zkomplikovala, když jí třeboňské lázně Aurora zrušily nabídky pobytů v objemu 700 tisíc korun. "Pracujeme s 20procentní marží, tak si spočítejte výši ušlého zisku. Tam začaly problémy," vysvětluje.

Kromě toho si ředitelka sype popel na hlavu za to, že u wellness pobytů zvolila s nástupem slevových portálů špatnou obchodní strategii. "Udělala jsem zásadní strategickou chybu," připouští. "Jakmile některé hotely začaly nabízet své pobyty na slevových portálech, měli jsme je automaticky vyřadit. To si vyčítám, byla to zásadní chyba," uvedla. Touto chybou se zastavil prodej a firma, nastavená na 90milionový roční obrat, se začala dostávat do problémů.

Majitelka teď přiznává, že nemá peníze na to, aby vracela zálohy klientům za stornované pobyty. "Dostáváme se do skluzu."

Kolika lidem a jakou částku cestovní agentura dluží? "Nemám to teď spočítané. Vzala jsem si brigádnice, které to budou počítat," dodává. Firma nyní nestíhá ani odpovídat na e-maily a brát telefony. Jenomže internetová stránka lazenskepobyty.cz jede dál, jako by se nic nedělo. Podnikatelka k tomu říká, že oznámení pro klienty vydá v pátek odpoledne. V insolvenčním řízení zatím společnost není.

Lidé se zlobí na hoteliéry

Na problémy velkého prodejce doplácejí i některá lázeňská střediska, která nemají kontakty na poškozené klienty, aby je mohli předem varovat. "Nezřídka se stává, že nějaké starší páry byly nuceny odjet. Je to pro ně rána, lidé si jedou odpočinout a bohužel to vytýkají nám," říká obchodní ředitel Lázní Poděbrady Martin Kubelka.

"Pro nás je to nedůvěryhodný partner, dluží nám statisíce korun," dodal s tím, že společnost zhruba před měsícem přestala komunikovat. Dříve šlo podle něj o dobrého, tradičního partnera, který generoval dost objednávek.

Klienty této cestovky odmítají ubytovat i některé další hotely a lázně. Stížnosti na firmu Lázeňské pobyty se dostaly i k České obchodní inspekci, kam od srpna do října přišlo 16 podání. "Provedli jsme dvě kontroly, při jedné bylo zjištěno porušení zákona o státní kontrole, protože nedodali potřebné dokumenty. Druhá zjistila porušení zákona o ochraně spotřebitele, protože nevyřídili reklamace ve stanovené lhůtě. Na obě tyto věci byl podán návrh na zahájení správního řízení," sdělil mluvčí inspekce Denis Gaidoš.

Lázně bojují o každého zákazníka

Lázeňský trh se potýká od loňska s problémy. Vyvolala je hlavně vyhláška ministerstva zdravotnictví, která omezila rozsah diagnóz, u kterých je lázeňská péče hrazená ze zdravotního pojištění. Mnoha lázním proto výrazně klesly tržby, jiné balancují na hraně přežití nebo zkrachovaly (například lázně Velichovky - více zde

"Tím, že jsme se zaměřili na samoplátce, měli jsme štěstí a nějak přežíváme, nicméně i tak jsme to poznali. Tržby u typické lázeňské klientely klesají už druhý rok po sobě o více než 20 procent," popsal situaci David Křepský, obchodní manažer řetězce lázeňských a wellness hotelů Royal Spa. Nárůst samoplátců nemůže výpadek nahradit, protože mají mnohonásobně kratší pobyty - v průměru 4,5 dne oproti 28 dnům u pobytů hrazených pojišťovnou.

"Zima bude opravdu pro řadu z lázeňských zařízení rozhodující pro přežití," tvrdí místopředseda Svazu léčebných lázní Martin Plachý. Myslí si to i Richard Šipoš z největšího lázeňského a wellnessportálu Spa.cz. Zároveň doporučuje před nákupem ověřit například to, zda má prodejce na webu přehledně umístěné obchodní podmínky a aktuální nabídky. Radí také číst nejaktuálnější hodnocení pobytů od jiných hostů.