Počítačový boom v Česku nekončí

  • 13
Česká republika zůstává dál počítačově zaslíbenou zemí. Za počítače, programové vybavení a příslušenství se loni v tuzemsku utratilo podle poradenské firmy IDC 1,9 miliardy dolarů, což proti roku 2000 znamenalo zlepšení o jedenáct procent. Takovým výsledkem se Česko řadí jasně na špici středoevropského regionu.

Do informačních technologií směřovaly loni asi 3,2 procenta českého hrubého domácího produktu. "Takový výsledek se už výrazně blíží údajům za země Evropské unie jako jsou Portugalsko nebo Řecko," říká Libor Minichbauer z pražské pobočky IDC.

Pro srovnání světový průměr představuje 2,4 procenta HDP, Maďaři dávají každoročně 2,5 procenta svého ročního produktu, Slováci něco přes dvě procenta.

Česká republika se po bok vyspělých zemí řadí i strukturou výdajů. Zatímco na nezralých trzích převládají investice do hardware nad nákupy programů a služeb, v západní Evropě i v tuzemsku je tomu už naopak.

Na pořízení "železa" padlo v uplynulém roce 43,9 procenta všech investic do informačních technologií. O větší část peněz se podělily služby (37 procent) a software (19,1 procenta).

Právě nehmotné investice budou z koláče ukusovat stále výraznější podíl i v následujících letech a pomohou přispět k tomu, že se letos podle IDC přehoupne suma peněz vynaložených v Česku na nákup informačních technologií poprvé přes dvě miliardy dolarů (zhruba 70 miliard korun).

Mezi počítači přišla expanze notebooků
V České republice se loni prodalo celkem 351 tisíc stolních počítačů, notebooků a serverů, jejichž hodnota dosáhla 428 milionu dolarů, tedy necelých patnácti miliard korun. "K růstu o více než osmnáct procent přispělo výrazně několik větších tendrů v oblasti bankovnictví a státních zakázek," vysvětluje analytik IDC Lukáš Raška.

Na úkor nejmenších lokálních výrobců se dařilo posilovat mezinárodním společnostem jako Compaq, Dell či IBM. Přesto se mezi pěti nejsilnějšími značkami udrželi za Compaqem a Dellem čeští reprezentanti: třetí Autocont a čtvrtá Proca (Brave).

Pátou nejprodávanější značkou se loni stal Acer, a to především díky mimořádnému úspěchu v prodejích notebooků, kde se stal tuzemskou jedničkou. Přenosných počítačů se v minulém roce prodalo o polovinu více než v roce 2000 - celkem 62 tisíc. "Předpokládáme, že letos už podíl notebooků na prodejích PC dosáhne dvaceti procent. každý pátý prodaný počítač včetně serverů tak bude notebook," dodává Raška.

IDC mimo jiné sleduje i trh s počítačovým příslušenstvím a periferiemi. Podle výsledků některých dalších průzkumů se loni v Česku prodalo například 312 855 tiskáren či 25 297 kopírek.