Platit kartou může být dražší

  • 496
Zákazníci platící kartami MasterCard a Maestro se mohou od letoška u pokladny setkat s vyšší cenou než lidé s hotovostí či konkurenční Visou. Společnost MasterCard totiž obchodníkům umožňuje, aby poplatky, které s přijímáním karet mají, nechali zaplatit zákazníky.

Obvykle se jedná o několik procent z ceny. Banky na to nyní klienty upozorňují, Česká spořitelna třeba ve výpisech z účtů.

Doposud oba dominantní vydavatelé karet v Česku - MasterCard i Visa - obchodníkům ve svých pravidlech zakazovali jakoukoliv přirážku k běžné ceně účtovat.

MasterCard změnu vysvětluje mimo jiné snahou o zprůhlednění poplatků.

"Díky zrušení tohoto pravidla se budou moci obchodníci sami rozhodnout, zda je v jejich zájmu účtovat zákazníkům přirážku ke standardní ceně," říká šéf MasterCard pro Česko a Slovensko Ján Čarný. Neočekává ale, že by toho mnoho obchodníků využilo. - celé stanovisko společnosti MasterCard naleznete ZDE

"Je to průlom do dosavadní praxe, kdy platilo, že klient platící kartou nesmí být znevýhodňován," říká výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty Milan Zátka. Navíc podle něj bude působit zvláštně, když si s jednou kartou bude muset člověk připlatit, a s druhou ne.

Společnost Visa, která ovládá v tuzemsku podle počtu karet přes polovinu trhu, nic podobného neplánuje. "Neposloužilo by to rozvoji platebních karet," říká Miloslav Kozler, manažer asociace Visa International pro Česko a Slovensko.

Banky zatím ze strany prodejců zájem o zavedení přirážky neregistrují. Obchodníci by totiž museli kvůli tomu podepsat dodatek ke smlouvě s bankou. "Zatím to nikdo nechtěl a my sami to aktivně obchodníkům nenabízíme," říká Jaroslav Nedbal z tiskového oddělení Komerční banky.

Podle Zátky se dá spíše čekat, že přirážku bude účtovat třeba malý obchodník někde na venkově, kterého poplatky spojené s platebními kartami výrazně zatěžují.

Velké obchodní řetězce však nic takového neplánují. "Konkurence nám to nedovolí," říká šéf Globusu Petr Vyhnálek. Obdobně se vyjádřilo i Tesco či obchody s nábytkem IKEA. Právě IKEA přitom patří ve Velké Británii k průkopníkům mezi velkými obchodníky, kteří přirážku zákazníkům už začali účtovat.

V Británii platí podobné pravidlo už delší dobu, ale až loni v září začala IKEA ke každému nákupu placenému kartou přidávat 70 pencí (asi 31 korun) navíc. V Česku se obchodníci bojí, že by tím nakupující odradili.

"Z pozice zákazníka bych do takového obchodu nešel. Kdyby po mně ten poplatek v nějakém obchodě chtěli, nechal bych tam plný nákupní vozík a už se nikdy nevracel," říká spolumajitel Obchodní dům.cz Petr Šebek. Ani na internetu nic takového neplánuje.

Když už se prodejce rozhodne přirážku využít, musí na to zákazníka včas upozornit. "Většinou informačním nápisem umístěným vedle pokladny," říká mluvčí České spořitelny Klára Gajdušková.

Při větších nákupech by nemuselo jít o malé peníze. Obchodníci bankám - a ty částečně vydavateli karet - za jejich využití odvádějí jedno až pět procent z tržeb, které přes karty jdou. Nákup za tisícovku by vyšel až o 50 korun dráž.

Obecně však platí, že velcí mají lepší podmínky než malí. O kolik, ale nikdo říci nechce. "Je to jedna z nejtajnějších informací," říká Vyhnálek. Připomíná však, že je pro ně levnější práce s hotovostí než poplatky bankám za karty. "A to i přesto, že nám to šetří náklady na firmy, co peníze počítají, odvážejí, zabezpečují," dodává.

Argumenty kartářů jsou, že možnost platit bezhotovostně přitáhne více lidí, dovolí větší nákupy. "Je to věčné dohadování, zda bylo dříve vejce, nebo slepice," říká Zátka.

BEZ FRONTY. McDonald's v USA umí číst karty bez kontaktu s terminálem.