Třicet z nich dodá společnost Kapsch, která získala od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) bez tendru zakázku na stavbu tabulí a jejich šestiletý provoz za 1,088 miliardy korun. V ceně jsou kromě přenosu dopravních informací zahrnuty další doplňkové funkce zařízení. Třeba výpočet hustoty provozu.
Kapsch se k zakázce dostal díky svému vítězství v soutěži na vybudování mýtného systému. Na tendr, z něhož byli pro formální nedostatky všichni ostatní uchazeči vyřazeni, se postupně nabalují další zakázky.
Podle ředitele informatiky ŘSD Jana Švece by totiž vyšlo dráž zadat soutěž někomu jinému, protože by musel nákladně budovat svoji vlastní infrastrukturu a tabule jsou napojeny na mýtný systém. "Je to křišťálově jasná zakázka," ujišťuje Švec.
Kapsch: Cedule nejsou drahé
Některé příklady však ukazují, že zadat zakázku jiné firmě může vyjít levněji.
Třeba cena za stavbu jedné tabule na silnici z Liberce do Prahy, kde soutěž vyhrála firma oaza-net, vychází na 10 milionů korun. Nově chystané portály od Kapsche však přijdou na 15 milionů za jeden.
Dalších více než dvacet milionů korun pak bude v přepočtu na jednu ceduli stát provoz a údržba. Tím, že ŘSD u této zakázky neoslovilo jiné firmy, však nemá ani šanci zjistit, zda jde o férovou cenu.
Kapsch odmítá, že by cedule byly drahé. "Stát si nechal před zadáním zakázky ověřit její hodnotu několika nezávislými expertními posudky a podle nich ceny nevybočují z relací obvyklých v EU," argumentuje mluvčí David Šimoník.
Zhruba polovinu z miliardové zakázky musel Kapsch na příkaz státu přerozdělit jiným dodavatelům. Mezi ně patří firmy Subterra, Vars Brno, Eltodo, Cross Zlín a Eurovia SOK. Kapsch jim celkem zaplatí zhruba 450 milionů korun.
Zbývající půlmiliarda je pro Kapsch: za ně bude firma platit údržbu a provoz třiceti tabulí do roku 2016.
Co zařízení umíInformační tabule jsou nejviditelnější součástí systému. Ten však umí mnohem víc. Jeho součástí je také výpočet hustoty provozu, výpočet jízdních dob či kamerový systém. Jeho výstupy může veřejnost sledovat na webuwww.dopravniinfo.cz, kde vedle dopravních informací najde také aktuální nápisy z cedulí či záběry z dálničních kamer. |
Za poslední tři roky získala firma objednávky od státu za více než tři miliardy korun – například na liniové řízení dopravy nebo rozšiřování mýtného.
Liniové řízení, které nakonec v Česku nebude, znají řidiči z Německa, kde kolem velkých měst řidičům třeba přikazuje, jakou rychlostí mají jet. "U nás ovšem bylo navržené tak, že by ani nemohlo fungovat," míní vedoucí Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství ČVUT Václav Jirovský.
Řízení padlo, budou tabule
Miliardový byznys s cedulemi tak má být částečnou kompenzací za to, že zakázka na liniové řízení padla.
"Zrušili jsme ji, protože kolem Brna chystáme rozšíření dálnice D1 a kolem Prahy bude nový okruh, takže by stavba byla zbytečná," vysvětluje Švec.
Podle něj ŘSD řešilo, zda nezrušit i tuto zakázku, nakonec však dospělo k názoru, že miliarda do nových tabulí je potřebná. Argumentuje například zvýšením bezpečnosti na dálnicích a snížením nehodovosti. "Informační tabule jsou potřeba, ale řidiči by určitě více uvítali dokončení nových silnic," oponuje mluvčí Ústředního automotoklubu Pavel Kuchálik.
Nejhustěji je tabulemi, které se odborně nazývají zařízení pro provozní informace, osázená brněnská dálnice D1. Letos jich přibude zejména na plzeňské autostrádě D5 a bratislavské D2.
Další tabule poptává ŘSD ještě v samostatných zakázkách s částečnou podporou evropského programu Easyway na rychlostní silnice R6, R7 a R4 a na příjezdy do Prahy. Celkem jich tak v Česku letos bude už sto.
Z cedulí se stala už i politická záležitost: v prosinci po prošetření volali sociální demokraté, ostře o nich mluví i členka dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury Věra Jakubková, která informační zařízení označuje za "drahý zmetek".
Odborníci jejich užitek nezpochybňují, ale současně upozorňují, že záleží na tom, co se na nich zobrazuje. "Chybějí tam například informace o tom, kudy mají řidiči jet, když je zácpa," říká Kuchálik.