Nadsazených cen v Česku využívají internetoví obchodníci.

Nadsazených cen v Česku využívají internetoví obchodníci. | foto: Miroslav Machek

Parfémy jsou v Česku drahé

  • 76
Kosmetika velkých značek znamená v rozpočtu Čechů větší průvan v peněžence než ve Francii nebo v Německu. Například koupit parfém na pařížské Champs-Elysées vyjde o třetinu levněji než v Česku. Za luxus se stále na Východě platí více, i když důvody pro vyšší ceny pominuly.

Z ojedinělého průzkumu MF DNES v parfumeriích v Paříži a Praze vyplývá, že za cenu tří parfémů koupených v Česku ve Francii pořídíte čtyři. To znamená, že v domovské zemi značek jako Chanel, Dior nebo YSL, kde lidé vydělávají v průměru třikrát více, stojí drahé voňavky často až o třetinu méně. Na cla se přitom dovozci už vymlouvat nemohou a posilující koruna by měla parfémy spíše zlevňovat.

GRAFIKA:
Jaké jsou rozdíly v ceně

Místní zástupci hlavních parfumerií v Česku, francouzského Marionnaudu a Sephory a českého Fannu, se hájí, že oni jako obchodníci se drží daných cen výrobců a co nejvíce se je snaží sladit s těmi západními. Výrobci a výhradní dodavatelé pak tvrdí, že doporučené ceny jsou po Evropě sice stejné, ale ne povinné.

Levnější Západ
Zákazník, který cestuje, to vidí jasně. Například jedna z nejprodávanějších vůní pro muže i ženy CK One od Calvina Kleina vychází v menším balení na 784 korun i na slovutné a jedné z nejdražších tříd Evropy Champs-Elysées. V Česku však stojí 1060 korun.

Už před dvěma lety, kdy do ČR přijel zakladatel největšího francouzského řetězce parfumerií a evropské dvojky Marionnaud Marcel Frydman, zdály se mu ceny v Česku divné.

"Dovozci se chovali bizarně. Klidně prodávali o dvacet procent dráž než v Itálii nebo Francii, ačkoli Češi nemají tolik peněz. Neuvěřitelná hloupost. Prý museli vykázat zisk za každou cenu, klidně na úkor obratu. Letos se ceny srovnaly a snad je to i mojí zásluhou,“ uvedl v listopadu roku 2004 pro časopis Týden.

Jenže ceny se nesrovnaly. Jeho zástupce v ČR Franck Experton, který v kosmetice pracuje už 35 let, přiznává, že místní ceny jsou zhruba o desetinu nad německým průměrem.

"Sám bojuji s hlavními dodavateli velkých značek, aby dali řád cenové džungli. Je to tu dražší hlavně kvůli dovozu a malému trhu. Třeba proti německému trhu je rozdíl o deset procent. Ale příští rok se přiblížíme na pět procent,“ slibuje zlevnění. "Některé ceny jsou tu ale i nižší, přitom nové trhy vyžadují více komunikace,“ popisuje.

Je pravda, že všechny obchody velkých řetězců vznikly až v posledních pár letech. Znamenalo to velké investice do prostor, lidí a do reklamy. "Je mi jasné, že když cena půjde dolů, trh se zvedne,“ vysvětluje Experton, proč chce zlevnit. Ví dobře, co ceny dokážou. Marionnaud loni poprvé otevřel jako jediný výprodejový obchod se slevami až 50 procent. Obrat prodejny se zpětinásobil.

Jeden z výhradních dodavatelů desítky značek anonymně vysvětluje, že parfémy dostávají od výrobců s doporučenou maloobchodní cenou, stejnou po celé EU. I když není povinná, nepsané pravidlo pro kamenné obchody je - držet se jí. Znamená to, že koupí parfém od dodavatele a přičtou k němu 100 až 140 procent marže. Nejde o čistý zisk. Do ceny se promítá drahý pronájem obchodů v centrech měst, reklama, personál.

"Pokud jde o oficiální trh, jsou ceny pro jednotlivé země stanovovány přímo výrobcem. Nesouhlasím však s paušálním tvrzením, že všechny toaletky jsou v Česku dražší,“ říká mluvčí českých parfumerií Fann Magda Hradilová.

Podle ní vychází srovnání cen v rakouském Marionnaudu a v českých Fann příznivěji pro některé toaletní vody: Gucci Envy Me za 81 eur proti 2390 korun, Lacoste Pink stojí 50 eur proti 1499 korun a Givenchy Very Irrestible je za 39 eur proti 1160 korun. Jde tedy zhruba o stejnou cenu. Ve Francii velká konkurence nutí obchodníky jít s cenou dolů.

V Česku využívají nadsazených cen k velké zlobě kamenných prodejců internetoví obchodníci. Bez prodavaček, bezpečnostních služeb a obchodů se spokojí s nižší marží. "Vysoká režie se nás netýká. Nakupujeme od domácích i zahraničních dodavatelů a velké množství nám umožňuje snížit cenu. Je to i věc šikovnosti,“ uvedl anonymně jeden ze zástupců internetového obchodu.

V Česku prodává parfémy desítka internetových prodejců. Fakticky však na klasickém obchodě parazitují. "Lidé vše vyzkoušejí u nás a koupí na internetu, personál to demotivuje. Vždyť bez nás by prodej přes internet nebyl,“ podotýká obchodní ředitelka řetězce Sephora Ilona Konrádová. Přesto však oficiálním kamenným řetězcům ročně roste prodej vůní o deset procent. A během prosince je to trojnásobek průměrného měsíce.