(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Evropská komise

Česko je zemí zaslíbenou nákupům potravin on-line. V Evropě je třetí

  • 38
Prodeje potravin on-line jsou v Česku třetí nejvyšší v Evropě. Prodej na internetových obchodech dosáhl letos 2,5 procenta rychloobrátkového zboží, čímž se Česká republika umístila za Velkou Británií a Francií. Nejvíce potravin, až 16,6 procenta, se na e-shopech prodá v Jižní Koreji. Vyplývá to z údajů společnosti GfK.

Ve většině zemí EU se tento podíl pohybuje mezi jedním a dvěma procenty, například v Německu se on-line prodá 1,2 procenta potravin a ve Španělsku 1,7 procenta. V Británii dosahuje podíl potravin prodaných přes internet 6,9 procenta a ve Francii 5,3 procenta.

„Česká republika je na špičce, on-line prodej potravin je v Česku velmi silný. A to ještě jde o kategorii, která je jedna z nejslabších,“ uvedl ředitel GfK Tomáš Drtina.

On-line supermarket Rohlik.cz letos očekává tržby minimálně ve výši dvou miliard korun, Potraviny on-line řetězce Tesco dosáhly v posledním finančním roce 2016/2017 tržeb zhruba 1,3 miliardy korun. Na trhu působí i další prodejci, například Košík.cz, Freshbedynky.cz, Coop-box.cz, Plnataska.cz, Potravinydomu.cz a další. Na on-line trh se chystá vstoupit i řetězec Globus.

Stále více on-line uživatelů

Růst trhu bude v roce 2018 podle provozního ředitele Košík.cz Jakuba Šulty podpořen především zvyšujícím se počtem nových zákazníků, kteří začnou službu využívat místo nákupu v klasických kamenných prodejnách anebo původních zákazníků, kteří zvýší četnost a objem nákupů. Tomuto růstu pomáhá vysoká dostupnost služby, zvyšující se ergonomie a rychlost nákupů například pomocí chytrých zařízení, zavážení na druhé a třetí adresy (například rodičům a prarodičům), ale také rostoucí standardy služby.

V Česku roste zájem o potraviny z Německa. Obchodníci je začínají dovážet

Jednotliví hráči na trhu zároveň hledají další cesty k upevněníní vztahu se zákazníky. „Nabízí se další zvyšování dostupnosti doručováním až domů bez přítomnosti majitele, do kufrů auta anebo do temperovaných freshboxů v developerských nebo administračních budovách. Roli sehraje i personalizace nabídky na základě znalosti zákazníka,“ dodal Šulta.

E-shopy s potravinami rozváží zboží jen v některých částech země. „Jsou regiony, kde prodej potravin on-line není efektivní. Spousta hráčů to rozjela a narazila na logistické problémy,“ dodal Drtina. Například Tesco pokrývá rozvozem Prahu a Středočeský kraj, Plzeňsko, Liberecko, Hradec Králové, Pardubice a Brno a okolí. Diskonty Lidl, které na podzim spustily vlastní e-shop, v něm čerstvé potraviny nenabízejí.

Podle Českého statistického úřadu dosáhly v roce 2015 tržby maloobchodu s převahou potravin, nápojů a tabákových výrobků v nespecializovaných prodejnách 385 miliard korun.