Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Obchodníci prodávají v akcích už více než 40 procent zboží

  13:48aktualizováno  13:48
Nižší cena z letáku táhne. Plenek, toaletního papíru či kávy se prodá ve slevových akcích tolik, že výrobci i obchodníci přemýšlejí, co s tím budou dělat. Tlak velkých a permanentních slev je vyčerpává. Za posledních pět let se podíl zboží prodávaného v akcích zvedl z třiceti na více než čtyřicet procent.

Slevy, výprodej - Slevy, výprodej | foto: Roman Čejka

Neznám základní cenu plenek, kupuji jen jumbo packy, obří balení. Když nám po dvou měsících dojdou, najdu si, kde je nějaká akce, a koupím je tam. Takto Lubomír Mechura z tuzemské pobočky společnosti Nielsen, která se zabývá výzkumem maloobchodního trhu, ilustroval, jak nakupuje pro svou malou dceru a jak narůstá podíl prodejů v akcích.

Na programu Retail Summitu, každoročním setkání obchodníků a dodavatelů probíhající tento týden, to bylo velké téma. Když přišla na takzvané promoce neboli slevy řeč, obchodníci a výrobci si chvíli svorně stýskali. Malí více, velcí méně.

Během posledních pěti let podíl prodejů v akcích narostl podle údajů společnosti Nielsen z necelých třiceti procent na více než čtyřicet. A to jde o průměr napříč nejprodávanějším zbožím, které najdete v supermarketu. Kromě toho jsou akce každý rok agresivnější.

Zatímco v roce 2010 velikost slevy na koši 35 nejprodávanějších skupin zboží dělala 17,7 procenta, loni to podle Nielsenu bylo 20,2 procenta.

Plenky a sprchové gely jsou v akcích nejčastěji

Existují skupiny zboží, a mezi ně patří třeba plenky nebo sprchové gely, kde je výrobce i obchodník s nadsázkou řečeno zaskočen, když něco prodá za běžnou cenu. Rozdíl v ceně je přitom poměrně podstatný, což je také důvod, proč jsou akce zákazníky vyhledávané.

Například obří balení plenek Pampers se nyní prodává v akci za 559 korun, zatímco běžná cena se blíží 700 korunám. Zákazník má přitom při těchto akcích poměrně snadnou orientaci, protože prodejci vesměs dodržují ceny doporučené výrobcem, zvláště u takto známých značek. Takže jak cena běžná, tak akční je vesměs všude stejná. Jen je třeba dobře počítat cenu na kus, protože balení, obzvláště plenek, jsou různě velká.

"Promoce jsou dobré pro zákazníky, ale ne pro dodavatele a obchodníky," shrnul panující situaci Mechura. Neustále se opakující akce snižují výrobcům i řetězcům jejich marže. Výrobcům navíc narušují image jejich značky. Cenová válka přitom probíhá všude, nejde jen o vybrané kategorie zboží.

Akcí ještě přibude

Hlavně menší výrobce to netěší, ale známky zpomalování zatím prodej za akční ceny nejeví. A podle obchodníků i dodavatelů se jej minimálně několik let zastavit nepodaří.

"Pokud jde o kávu, myslím, že bude u nás trend jako v Německu, kde prakticky všechno, co se prodá, je v promoci," míní Pavel Šercl, šéf společnosti Kraft Foods v Česku, výrobce čokolády Milka či kávy Jacobs. U nás se kávy prodá v akcích o něco více než polovina, ale když se podle Šercla vezme jen ta instantní, je to už 80 procent.

Dobrá zpráva pro zákazníky je, že řešení výrobci a obchodníci během své hodinové debaty na Retail Summitu nenašli. "Optimální svět je jedna cena, žádné promoce. Ale jak se tam dostat? Přestane první promovat Ahold, Lidl?" ptal se svých kolegů Jaroslav Barvíř, šéf karlovarské Korunní.

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

"Je to spirála. Jak se jednou nastartuje, tak neskončí," říká k neustálým akcím Lukáš Urbánek, viceprezident společnosti Ahold zastoupené v Česku prodejnami Albert. "Když něco nabídnete zákazníkovi za dobrou cenu, začne být zhýčkaný a jinak už nekoupí," dodává s tím, že v Aholdu nevidí důvod promoce brzdit.

Podle Urbánka je ale nutné rozlišovat, k čemu akce slouží. Jestli je cílem vyšší prodej, přitáhnutí zákazníka do prodejny nebo jeho vyšší celková útrata. Pokud by byl zákazník disciplinovaný a opravdu v daném obchodu nakoupil jen to, co je výhodné, a taková skupina lidí je, pak by akce příliš smyslu neměly. Průzkumy a zkušenosti obchodníků však ukazují, že nakupující je tvor nedisciplinovaný a jako takový si přihodí často do košíku něco s cenou běžnou, ne-li vyšší, než je jinde.

DPH zvedla ceny i vlnu akcí

Na letošní rok se zatím obchodníci i dodavatelé dívají s nedůvěrou. Po finanční krizi, která vedla k propadům prodejů v roce 2009 a částečně v roce 2010, se loni situace vylepšila.

To však platí podle Mechury hlavně pro první půlku roku. Poslední dvě čtvrtletí sice prodeje dále rostly, ale hlavně kvůli zvyšujícím se cenám. Ty šly nahoru v předstihu před lednovým zvýšením daně z přidané hodnoty. Podle dat společnosti Nielsen už také začali lidé šetřit. "Nevím, jestli jde o reakci na růst cen nebo důsledek nejistoty panující v Evropě," říká Mechura. Takže zatímco ve třetím, respektive čtvrtém čtvrtletí loni prodeje potravin a drogerie vyjádřené v korunách rostly o 3,4 procenta, respektive o 4,5 procenta, na počet kusů šly dolů.

Rostoucí ceny přitom podle Mechury povedou k tomu, že akcí přibude a budou výraznější. I samo zdražení, které se u řady zboží, jako u colových limonád, počítá v desítkách procent, totiž probíhá postupně. Je přerušované výhodnými nabídkami.

Podíl prodejů v akcích
  • Nejčtenější

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křetínský zaskočil zahraniční analytiky. Investuje tam, kde jiní couvají

Daniel Křetínský v čase krize opět investuje do rizika. Uplatňuje tak osvědčenou strategii, své jmění rozhojnil právě...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Čističku odpadních vod na Bulovce zachraňují vidle, jinak by zkolabovala

Na tristní stav zchátralé Nemocnice Na Bulovce ukazuje skutečnost, že tamní čistírně odpadních vod musí k fungování...

Počet nezaměstnaných narostl. Zatím jen o desetinu procenta

Nezaměstnanost v květnu vzrostla na 3,56 procenta. Ve sněmovní debatě o vládní pomoci lidem během epidemie koronaviru...

Pro srnce či divočáka k nejbližšímu myslivci. Labužníkům pomůže nový web

Výkupny zvěřiny přestaly v době koronaviru a uzavřených restaurací vykupovat od myslivců ulovenou zvěřinu....

Čeští hoteliéři odkládají start. Někteří otevřou nejdřív na podzim

Premium Největší překážky v podobě vládních restrikcí, které hoteliérům bránily v otevření, padly 25. května. Ekonomické...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Měla jste se víc zajímat, vzkázal soud Vondráčkové ve sporu o túje

Helena Vondráčková prohrála pravomocně spor s obcí Řitka kvůli pokáceným tújím na obecním pozemku před jejím domem....

Astronauté z Crew Dragonu jsou na palubě Mezinárodní vesmírné stanice

Americká soukromá loď s lidskou posádkou Crew Dragon se připojila k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS) a astronauté...

Když dobrota škodí. Jak zdravotníci z WHO otrávili půlku Bangladéše

Případ Bangladéš zůstává nejčernější skvrnou na nedávné minulosti Světové zdravotnické organizace. Chuť být prospěšný a...

SuperStar vyhrála Slovenka Barbora Piešová. Porotkyně Bagárová chyběla

Česko Slovenskou Superstar 2020 se stala zrzka Barbora Piešová (19), která rozplakala svým finálovým výkonem porotu i...

Češi mají rádi orální sex, potvrdil průzkum. Jak jste na tom vy?

Obliba orálního sexu roste. Dopřává si jej 75 procent Čechů, pětina lidí by mu dala přednost před jinými sexuálními...