Pátek 14. května 2021, svátek má Bonifác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 14. května 2021 Bonifác

Obchodníci prodávají v akcích už více než 40 procent zboží

  13:48
Nižší cena z letáku táhne. Plenek, toaletního papíru či kávy se prodá ve slevových akcích tolik, že výrobci i obchodníci přemýšlejí, co s tím budou dělat. Tlak velkých a permanentních slev je vyčerpává. Za posledních pět let se podíl zboží prodávaného v akcích zvedl z třiceti na více než čtyřicet procent.

Slevy, výprodej - Slevy, výprodej | foto: Roman Čejka

Neznám základní cenu plenek, kupuji jen jumbo packy, obří balení. Když nám po dvou měsících dojdou, najdu si, kde je nějaká akce, a koupím je tam. Takto Lubomír Mechura z tuzemské pobočky společnosti Nielsen, která se zabývá výzkumem maloobchodního trhu, ilustroval, jak nakupuje pro svou malou dceru a jak narůstá podíl prodejů v akcích.

Na programu Retail Summitu, každoročním setkání obchodníků a dodavatelů probíhající tento týden, to bylo velké téma. Když přišla na takzvané promoce neboli slevy řeč, obchodníci a výrobci si chvíli svorně stýskali. Malí více, velcí méně.

Během posledních pěti let podíl prodejů v akcích narostl podle údajů společnosti Nielsen z necelých třiceti procent na více než čtyřicet. A to jde o průměr napříč nejprodávanějším zbožím, které najdete v supermarketu. Kromě toho jsou akce každý rok agresivnější.

Zatímco v roce 2010 velikost slevy na koši 35 nejprodávanějších skupin zboží dělala 17,7 procenta, loni to podle Nielsenu bylo 20,2 procenta.

Plenky a sprchové gely jsou v akcích nejčastěji

Existují skupiny zboží, a mezi ně patří třeba plenky nebo sprchové gely, kde je výrobce i obchodník s nadsázkou řečeno zaskočen, když něco prodá za běžnou cenu. Rozdíl v ceně je přitom poměrně podstatný, což je také důvod, proč jsou akce zákazníky vyhledávané.

Například obří balení plenek Pampers se nyní prodává v akci za 559 korun, zatímco běžná cena se blíží 700 korunám. Zákazník má přitom při těchto akcích poměrně snadnou orientaci, protože prodejci vesměs dodržují ceny doporučené výrobcem, zvláště u takto známých značek. Takže jak cena běžná, tak akční je vesměs všude stejná. Jen je třeba dobře počítat cenu na kus, protože balení, obzvláště plenek, jsou různě velká.

"Promoce jsou dobré pro zákazníky, ale ne pro dodavatele a obchodníky," shrnul panující situaci Mechura. Neustále se opakující akce snižují výrobcům i řetězcům jejich marže. Výrobcům navíc narušují image jejich značky. Cenová válka přitom probíhá všude, nejde jen o vybrané kategorie zboží.

Akcí ještě přibude

Hlavně menší výrobce to netěší, ale známky zpomalování zatím prodej za akční ceny nejeví. A podle obchodníků i dodavatelů se jej minimálně několik let zastavit nepodaří.

"Pokud jde o kávu, myslím, že bude u nás trend jako v Německu, kde prakticky všechno, co se prodá, je v promoci," míní Pavel Šercl, šéf společnosti Kraft Foods v Česku, výrobce čokolády Milka či kávy Jacobs. U nás se kávy prodá v akcích o něco více než polovina, ale když se podle Šercla vezme jen ta instantní, je to už 80 procent.

Dobrá zpráva pro zákazníky je, že řešení výrobci a obchodníci během své hodinové debaty na Retail Summitu nenašli. "Optimální svět je jedna cena, žádné promoce. Ale jak se tam dostat? Přestane první promovat Ahold, Lidl?" ptal se svých kolegů Jaroslav Barvíř, šéf karlovarské Korunní.

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

"Je to spirála. Jak se jednou nastartuje, tak neskončí," říká k neustálým akcím Lukáš Urbánek, viceprezident společnosti Ahold zastoupené v Česku prodejnami Albert. "Když něco nabídnete zákazníkovi za dobrou cenu, začne být zhýčkaný a jinak už nekoupí," dodává s tím, že v Aholdu nevidí důvod promoce brzdit.

Podle Urbánka je ale nutné rozlišovat, k čemu akce slouží. Jestli je cílem vyšší prodej, přitáhnutí zákazníka do prodejny nebo jeho vyšší celková útrata. Pokud by byl zákazník disciplinovaný a opravdu v daném obchodu nakoupil jen to, co je výhodné, a taková skupina lidí je, pak by akce příliš smyslu neměly. Průzkumy a zkušenosti obchodníků však ukazují, že nakupující je tvor nedisciplinovaný a jako takový si přihodí často do košíku něco s cenou běžnou, ne-li vyšší, než je jinde.

DPH zvedla ceny i vlnu akcí

Na letošní rok se zatím obchodníci i dodavatelé dívají s nedůvěrou. Po finanční krizi, která vedla k propadům prodejů v roce 2009 a částečně v roce 2010, se loni situace vylepšila.

To však platí podle Mechury hlavně pro první půlku roku. Poslední dvě čtvrtletí sice prodeje dále rostly, ale hlavně kvůli zvyšujícím se cenám. Ty šly nahoru v předstihu před lednovým zvýšením daně z přidané hodnoty. Podle dat společnosti Nielsen už také začali lidé šetřit. "Nevím, jestli jde o reakci na růst cen nebo důsledek nejistoty panující v Evropě," říká Mechura. Takže zatímco ve třetím, respektive čtvrtém čtvrtletí loni prodeje potravin a drogerie vyjádřené v korunách rostly o 3,4 procenta, respektive o 4,5 procenta, na počet kusů šly dolů.

Rostoucí ceny přitom podle Mechury povedou k tomu, že akcí přibude a budou výraznější. I samo zdražení, které se u řady zboží, jako u colových limonád, počítá v desítkách procent, totiž probíhá postupně. Je přerušované výhodnými nabídkami.

Podíl prodejů v akcích
  • Nejčtenější

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal

Celosvětově známá značka rýže, dosud známá pod názvem Uncle Ben’s, oficiálně změnila jméno. Nyní se bude v regálech...

Sazba DPH na malé balíčky z Číny se blíží. Nakupujícím pomůže nová aplikace

Všechny zásilky ze zemí mimo Evropskou unii budou od 1. července zdaněny. Lidé budou muset navíc podat elektronické...

Tesla končí s bitcoiny kvůli ekologii. Kryptoměna reagovala rychlým poklesem

Výrobce elektromobilů Tesla přestane přijímat platby za auta v digitální měně bitcoin. Rozhodnutí na twitteru oznámil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kolik chceš, abych bral? V IT firmě si zaměstnanci vzájemně určují výši mzdy

Argentinská softwarová firma 10Pines razí poměrně unikátní mzdovou politiku. Třikrát ročně se všichni zaměstnanci...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Dejte jasná pravidla pro zahrádky, vyzvala Hospodářská komora vládu

Vláda musí podle Hospodářské komory nejpozději v pátek jasně uvést pravidla pro otevření restauračních zahrádek. Měla...

Paliva v Česku v týdnu znovu zdražila. Litr benzinu se blíží k 32 korunám

Pohonné hmoty v Česku za poslední týden znovu zdražily. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u...

Turisty loni nejvíc lákala lanovka na Petřín, Pražský hrad ve srovnání propadl

Z turistických cílů v České republice loni nejvíce lákala lanová dráha na pražský Petřín. Svezlo se s ní přes milion...

Pondělní nákupní horečka vystřelila útraty za oblečení o 878 procent

Dlouho odkládané nákupy hlavně oděvů a obuvi, ale třeba i dovolených Češi v pondělí konečně odbrzdili. Celkové karetní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...