Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obchodníci prodávají v akcích už více než 40 procent zboží

  13:48
Nižší cena z letáku táhne. Plenek, toaletního papíru či kávy se prodá ve slevových akcích tolik, že výrobci i obchodníci přemýšlejí, co s tím budou dělat. Tlak velkých a permanentních slev je vyčerpává. Za posledních pět let se podíl zboží prodávaného v akcích zvedl z třiceti na více než čtyřicet procent.

Slevy, výprodej - Slevy, výprodej | foto: Roman Čejka

Neznám základní cenu plenek, kupuji jen jumbo packy, obří balení. Když nám po dvou měsících dojdou, najdu si, kde je nějaká akce, a koupím je tam. Takto Lubomír Mechura z tuzemské pobočky společnosti Nielsen, která se zabývá výzkumem maloobchodního trhu, ilustroval, jak nakupuje pro svou malou dceru a jak narůstá podíl prodejů v akcích.

Na programu Retail Summitu, každoročním setkání obchodníků a dodavatelů probíhající tento týden, to bylo velké téma. Když přišla na takzvané promoce neboli slevy řeč, obchodníci a výrobci si chvíli svorně stýskali. Malí více, velcí méně.

Během posledních pěti let podíl prodejů v akcích narostl podle údajů společnosti Nielsen z necelých třiceti procent na více než čtyřicet. A to jde o průměr napříč nejprodávanějším zbožím, které najdete v supermarketu. Kromě toho jsou akce každý rok agresivnější.

Zatímco v roce 2010 velikost slevy na koši 35 nejprodávanějších skupin zboží dělala 17,7 procenta, loni to podle Nielsenu bylo 20,2 procenta.

Plenky a sprchové gely jsou v akcích nejčastěji

Existují skupiny zboží, a mezi ně patří třeba plenky nebo sprchové gely, kde je výrobce i obchodník s nadsázkou řečeno zaskočen, když něco prodá za běžnou cenu. Rozdíl v ceně je přitom poměrně podstatný, což je také důvod, proč jsou akce zákazníky vyhledávané.

Například obří balení plenek Pampers se nyní prodává v akci za 559 korun, zatímco běžná cena se blíží 700 korunám. Zákazník má přitom při těchto akcích poměrně snadnou orientaci, protože prodejci vesměs dodržují ceny doporučené výrobcem, zvláště u takto známých značek. Takže jak cena běžná, tak akční je vesměs všude stejná. Jen je třeba dobře počítat cenu na kus, protože balení, obzvláště plenek, jsou různě velká.

"Promoce jsou dobré pro zákazníky, ale ne pro dodavatele a obchodníky," shrnul panující situaci Mechura. Neustále se opakující akce snižují výrobcům i řetězcům jejich marže. Výrobcům navíc narušují image jejich značky. Cenová válka přitom probíhá všude, nejde jen o vybrané kategorie zboží.

Akcí ještě přibude

Hlavně menší výrobce to netěší, ale známky zpomalování zatím prodej za akční ceny nejeví. A podle obchodníků i dodavatelů se jej minimálně několik let zastavit nepodaří.

"Pokud jde o kávu, myslím, že bude u nás trend jako v Německu, kde prakticky všechno, co se prodá, je v promoci," míní Pavel Šercl, šéf společnosti Kraft Foods v Česku, výrobce čokolády Milka či kávy Jacobs. U nás se kávy prodá v akcích o něco více než polovina, ale když se podle Šercla vezme jen ta instantní, je to už 80 procent.

Dobrá zpráva pro zákazníky je, že řešení výrobci a obchodníci během své hodinové debaty na Retail Summitu nenašli. "Optimální svět je jedna cena, žádné promoce. Ale jak se tam dostat? Přestane první promovat Ahold, Lidl?" ptal se svých kolegů Jaroslav Barvíř, šéf karlovarské Korunní.

Nejlepší nabídky z letáků

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

"Je to spirála. Jak se jednou nastartuje, tak neskončí," říká k neustálým akcím Lukáš Urbánek, viceprezident společnosti Ahold zastoupené v Česku prodejnami Albert. "Když něco nabídnete zákazníkovi za dobrou cenu, začne být zhýčkaný a jinak už nekoupí," dodává s tím, že v Aholdu nevidí důvod promoce brzdit.

Podle Urbánka je ale nutné rozlišovat, k čemu akce slouží. Jestli je cílem vyšší prodej, přitáhnutí zákazníka do prodejny nebo jeho vyšší celková útrata. Pokud by byl zákazník disciplinovaný a opravdu v daném obchodu nakoupil jen to, co je výhodné, a taková skupina lidí je, pak by akce příliš smyslu neměly. Průzkumy a zkušenosti obchodníků však ukazují, že nakupující je tvor nedisciplinovaný a jako takový si přihodí často do košíku něco s cenou běžnou, ne-li vyšší, než je jinde.

DPH zvedla ceny i vlnu akcí

Na letošní rok se zatím obchodníci i dodavatelé dívají s nedůvěrou. Po finanční krizi, která vedla k propadům prodejů v roce 2009 a částečně v roce 2010, se loni situace vylepšila.

To však platí podle Mechury hlavně pro první půlku roku. Poslední dvě čtvrtletí sice prodeje dále rostly, ale hlavně kvůli zvyšujícím se cenám. Ty šly nahoru v předstihu před lednovým zvýšením daně z přidané hodnoty. Podle dat společnosti Nielsen už také začali lidé šetřit. "Nevím, jestli jde o reakci na růst cen nebo důsledek nejistoty panující v Evropě," říká Mechura. Takže zatímco ve třetím, respektive čtvrtém čtvrtletí loni prodeje potravin a drogerie vyjádřené v korunách rostly o 3,4 procenta, respektive o 4,5 procenta, na počet kusů šly dolů.

Rostoucí ceny přitom podle Mechury povedou k tomu, že akcí přibude a budou výraznější. I samo zdražení, které se u řady zboží, jako u colových limonád, počítá v desítkách procent, totiž probíhá postupně. Je přerušované výhodnými nabídkami.

Podíl prodejů v akcích

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Více vlaků jelo na čas, ale ne všude. Pokuty padaly za chybějící vagony

30. dubna 2024

Premium Tradičně nejnespolehlivější linka v Česku mezi Prahou a Ostravou se vloni opět mírně propadla a...

Pražská burza si sahá na maxima. Táhnou ji banky, riziku nové daně navzdory

30. dubna 2024

Burza cenných papírů Praha minulý týden v úterý uzavřela obchodní den na nejvyšší hodnotě za...

Musk si připsal velký úspěch v Číně, Tesla může naplno rozvíjet samořízení

29. dubna 2024  21:20

Miliardáři Elonu Muskovi se na návštěvě Číny podařilo odstranit překážky v zavádění technologie...

Škrty jsou v Evropě u konce. Strach ze ztráty voličů vede zase k rozhazování

29. dubna 2024

Po několika letech silně uvolněné rozpočtové politiky v Evropě měl rok 2024 znamenat velkou změnu....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...