Retail park v ulici Generála Píky v Českých Budějovicích

Retail park v ulici Generála Píky v Českých Budějovicích | foto: Petr Lundák, MF DNES

Milion metrů čtverečních. Vloni byl objem výstavby nákupních parků nadprůměrný

  • 10
Výstavba nákupních parků v České republice byla loni podle analýzy společnosti Cushman & Wakefield nad desetiletým průměrem. Dokončeno či rozšířeno bylo 23 projektů s obchodní plochou přibližně 55 tisíc metrů čtverečních. Plocha všech nákupních parků v tuzemsku tak přesáhla hranici milionu čtverečních metrů, funguje tu přes 250 nákupních parků.

Developeři se nyní zaměřují hlavně na menší města do 40 tisíc obyvatel. Nejvíce loni stavěli ve Středočeském kraji, na který připadá 27 procent vzniklé plochy. Společnost Cushman & Wakefield to uvedla v tiskové zprávě.

Nákupní park neboli retail park označuje maloobchodní projekt na okraji města, zpravidla napojený na prodejnu potravinářského řetězce. Nabízí vždy alespoň tři obchody především se zbožím denní potřeby. 

„V současné době se jako velká výhoda retail parků ukazuje jejich stavební řešení. To je založené na oddělených prostorech jednotlivých prodejen, z nichž každá má samostatný vchod, nejsou zde žádné uzavřené společné prostory, pasáže apod., parkoviště je sice společné, ale nezastřešené. Zákazníci se zde tak neobávají šíření nákazy a shlukování lidí,“ upřesňuje Martin Kubín, vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu ze společnosti Cushman & Wakefield.

Nákupy po cestě domů

Největším loni otevřeným nákupním parkem je RP Kolín Ovčáry s plochou 7 500 metrů čtverečních, bez započtení plochy supermarketu. Nejsilnější výstavbu ve Středočeském kraji vedoucí týmu nákupních parků a pozemkových transakcí v industriálním týmu Cushman & Wakefield Martin Kubín vysvětluje dojížděním za prací do metropole. 

Nová tvář Spektra v Čestlicích. Rekonstrukce trvala dva roky

„Tamní skupiny obyvatel pracující v Praze představují významnou kupní sílu – dosahují vyšších příjmů a do zaměstnání dojíždějí autem. Zboží denní potřeby tak nakupují v dobře dopravně dostupných místech cestou domů z práce – ať už v blízkosti svého bydliště, nebo při opouštění Prahy. To nahrává vzniku nových retail parků v jejím širším okolí, loni například v Unhošti či Vestci,“ uvedl.

Výhody pro retailery

Poslední stavební rozmach retail parků se uskutečnil v roce 2009, kdy bylo dokončeno asi 80 tisíc metrů čtverečních. Obliby retail parků a jejich výhod v podobných situacích si samozřejmě všímají také samotní retaileři. I ti, kteří dosud působili hlavně v klasických obchodních centrech, nyní při plánování expanze či relokace často zvažují umístění prodejny v nákupním parku. Nově loni vzniklo 14 nákupních parků, ve zhruba pětině případů šlo o rozšíření stávajících projektů, čtyři procenta představovala přestavba supermarketů či hypermarketů na retail parky.

„Nájemcům retail parky obvykle přinášejí nižší nájmy a úsporu i na dalších nákladech – třeba za společné prostory, jež zde nejsou. Naopak v obchodním centru můžou nájemci těžit z jiných výhod, například z množství impulsivních nakupujících, které sem přilákají i ostatní maloobchodní a volnočasové koncepty, zatímco nákupní parky jsou orientované především na cílené nákupy. Každý z typů maloobchodních projektů má svoje pro a proti, každopádně retail parky v Česku jsou a nadále budou populární mezi zákazníky, retailery, investory i developery,“ dodává Kubín z Cushman & Wakefield.

Retail parky dokončené v roce 2020 v České republice – dle krajů
KrajPodíl (%)
Středočeský27
Jihočeský18
Zlínský15
Liberecký11
Ústecký8
Pardubický7
Jihomoravský7
Praha4
Moravskoslezský2
Karlovarský1
Zdroj: Cushman & Wakefield
,