Nové vlaky přitáhly na železnici více cestujících, pomohly i časté spoje

  4:00aktualizováno  4:00
Nasazení nových souprav na českou železnici může výrazně zvýšit počty lidí, kteří namísto autem či autobusem zvolí cestu vlakem. Dokazují to první čísla z Libereckého kraje, kde už téměř polovinu spojů zajišťují nové, moderní jednotky.

Nový vlak Regio-Shuttle RS 1 Stadler na libereckém nádraží | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Na některých tratích, kde kraj vypsal výběrové řízení a stanovil jako podmínku nasazení nových vlaků, stouply počty cestujících v meziročním srovnání až o třetinu, o víkendech až o polovinu. "Hlavním důvodem jsou určitě kvalitnější vlaky i častější spojení," potvrzuje Pavel Blažek, projektový specialista krajské společnosti Korid LK, která dopravu v kraji organizuje.

Z auta do vlaku přesedlal například Jan Jemelka z Liberce, který pravidelně o víkendech dojíždí do Desné na svoji chalupu. "Na silnici byly v létě nějaké uzavírky, tak jsem zkusil jednou vlak. Byl jsem překvapen, že to vychází časově na stejno a přitom to bylo pohodlné," popisuje Jemelka.

České dráhy vyhrály v soutěži a nasadily nízkopodlažní motoráky Stadler. Jezdí na několika tratích, například z Liberce do Frýdlantu či Harrachova. Pro cestující to byla výrazná změna. "K soutěži jsme se rozhodli po roce 2005, kdy k nám postupně dráhy začaly do Liberce přesouvat největší šrot," vysvětluje Blažek. Počty cestujících ve vlacích dlouhodobě padaly, což pro kraj znamenalo i čím dál větší doplatky za ztrátu objednaných vlaků.

Nové vlaky nepomohou vždy

Podle Miroslava Vyky ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě však není cestou k navýšení počtu cestujících jen nasazení nových vlaků. "Velmi důležité také je, jak často a rychle vlaky jezdí nebo jaká je vzdálenost k zastávkám," vyjmenovává Vyka. "Obecně se dá říci, že tam, kde jsou nové jednotky nasazeny, tak zaznamenáváme rostoucí zájem o cestování vlaky," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Nové soupravy nabízejí příjemnější interiér nebo bezbariérový nástup. Podle něj je také důležité, zda jsou vlaky zapojeny do integrovaných dopravních systémů a lidé tak na jednu jízdenku mohou jet například i autobusem.

První zkušenost s efektem nových vlaků kraj zaznamenal už o rok dříve, kdy začala jezdit soukromá Vogtlandbahn na trati z Liberce do Rybniště. Mezinárodní tendr (část spojení vede přes Sasko) přinesl na trať nízkopodlažní vlaky Siemens Desiro. Počty lidí ve vlacích mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou stouply meziročně až o polovinu. "Dostali jsme se už na čísla z roku 2002," dodal Blažek. Fenoménem některých tratí je silný nárůst počtu lidí ve vlacích o víkendech. Například na trati z Liberce do Harrachova, kde začali lidé vlak znovu častěji využívat pro výlety na kole či na běžky.

Nové vlaky však neznamenají vždy nárůst. Problémem zůstává stav samotných tratí, kvůli kterému musí nové soupravy jezdit často zbytečně pomalu. "Z Liberce do Tanvaldu jsme počítali pro nové soupravy s třicetiminutovým intervalem pro zlepšení návazností na autobusy. Kvůli stavu této trati však musí jezdit vlaky stále po čtyřiceti minutách," uvedl Blažek. Soutěžit smlouvy na provoz na regionálních tratích začínají i další kraje, v pondělí tendr ohlásil Plzeňský kraj.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Řetězce mění receptury u stovek potravin. Budou méně slané a sladké

Ilustrační snímek

Tuzemské obchodní řetězce Lidl, Kaufland či Tesco mění receptury potravin vlastních značek. Snižují podíl cukru, soli i...

Firma dostala 327 milionů, teď chce 23 miliard. Diag Human dál straší Česko

Josef Šťáva, majitel společnosti Diag Human

Dvě slova „Diag Human“ straší Českou republiku už od jejího vzniku a strašit ji budou dál. Kvůli jedné nešťastné větě...

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Najdete na iDNES.cz