Na některých tratích, kde kraj vypsal výběrové řízení a stanovil jako podmínku nasazení nových vlaků, stouply počty cestujících v meziročním srovnání až o třetinu, o víkendech až o polovinu. "Hlavním důvodem jsou určitě kvalitnější vlaky i častější spojení," potvrzuje Pavel Blažek, projektový specialista krajské společnosti Korid LK, která dopravu v kraji organizuje.
Z auta do vlaku přesedlal například Jan Jemelka z Liberce, který pravidelně o víkendech dojíždí do Desné na svoji chalupu. "Na silnici byly v létě nějaké uzavírky, tak jsem zkusil jednou vlak. Byl jsem překvapen, že to vychází časově na stejno a přitom to bylo pohodlné," popisuje Jemelka.
České dráhy vyhrály v soutěži a nasadily nízkopodlažní motoráky Stadler. Jezdí na několika tratích, například z Liberce do Frýdlantu či Harrachova. Pro cestující to byla výrazná změna. "K soutěži jsme se rozhodli po roce 2005, kdy k nám postupně dráhy začaly do Liberce přesouvat největší šrot," vysvětluje Blažek. Počty cestujících ve vlacích dlouhodobě padaly, což pro kraj znamenalo i čím dál větší doplatky za ztrátu objednaných vlaků.
Nové vlaky nepomohou vždy
Podle Miroslava Vyky ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě však není cestou k navýšení počtu cestujících jen nasazení nových vlaků. "Velmi důležité také je, jak často a rychle vlaky jezdí nebo jaká je vzdálenost k zastávkám," vyjmenovává Vyka. "Obecně se dá říci, že tam, kde jsou nové jednotky nasazeny, tak zaznamenáváme rostoucí zájem o cestování vlaky," uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Nové soupravy nabízejí příjemnější interiér nebo bezbariérový nástup. Podle něj je také důležité, zda jsou vlaky zapojeny do integrovaných dopravních systémů a lidé tak na jednu jízdenku mohou jet například i autobusem.
První zkušenost s efektem nových vlaků kraj zaznamenal už o rok dříve, kdy začala jezdit soukromá Vogtlandbahn na trati z Liberce do Rybniště. Mezinárodní tendr (část spojení vede přes Sasko) přinesl na trať nízkopodlažní vlaky Siemens Desiro. Počty lidí ve vlacích mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou stouply meziročně až o polovinu. "Dostali jsme se už na čísla z roku 2002," dodal Blažek. Fenoménem některých tratí je silný nárůst počtu lidí ve vlacích o víkendech. Například na trati z Liberce do Harrachova, kde začali lidé vlak znovu častěji využívat pro výlety na kole či na běžky.
Nové vlaky však neznamenají vždy nárůst. Problémem zůstává stav samotných tratí, kvůli kterému musí nové soupravy jezdit často zbytečně pomalu. "Z Liberce do Tanvaldu jsme počítali pro nové soupravy s třicetiminutovým intervalem pro zlepšení návazností na autobusy. Kvůli stavu této trati však musí jezdit vlaky stále po čtyřiceti minutách," uvedl Blažek. Soutěžit smlouvy na provoz na regionálních tratích začínají i další kraje, v pondělí tendr ohlásil Plzeňský kraj.