Podle Moniky Šulcové z odboru dopravy jde o pokutu za nedodržení smlouvy v prosinci roku 2011. České dráhy tehdy slíbily nasadit na všechny vlaky Jizerskohorské železnice nové soupravy Stadler, část jich ale dodaly až o několik měsíců později.
"ČD ctí znění smlouvy, které bylo připraveno Libereckým krajem a tvořilo součást zadávací dokumentace pro výběrové řízení na zajištění dopravní obslužnosti, proto nás postup Libereckého kraje překvapuje," řekl MF DNES mluvčí drah Radek Joklík.
Zpoždění nasazení vlaků bylo způsobeno jednak technickými problémy, jednak i pozdějším termínem dodání ve smlouvě. Poslední vozy měl dopravce podle smlouvy od výrobce získat až na začátku loňského roku.
Dráhy pochybení uznaly, ale nesouhlasily s výpočtem pokuty. Zaplatily jen 700 tisíc namísto požadovaných tří milionů. "Ve smlouvě máme stanoveno nasazení nových vozidel v 96 procentech na všech vysoutěžených linkách. České dráhy si to ale zprůměrovaly, když na třech linkách plnily a na dvou neplnily. V průměru za spoje celkem jsou pro ně procenta příznivější a pokuta by pro ně byla nižší. My počítáme linky zvlášť," uvedla Šulcová na tiskové konferenci. Nejde však o finální částku, kraj chce po dopravci ještě peníze za leden.
Provoz na Jizerskohorské železnici zajišťují vlaky Stadler RegioShuttle. Jde o tratě Liberec - Harrachov a spojení Liberce s Frýdlantským výběžkem. Dráhy na nové motorové vozy získaly peníze částečně z evropských fondů. Nákup nových vozů přinesl větší komfort i zájem cestujících. Provoz na Jizerskohorské železnici je jedním z mála úseků v Česku, kde si kraj objednává dopravu na základě veřejné soutěže.