Kdo školení pořádně prožil, lépe vychází se zaměstnanci.

Kdo školení pořádně prožil, lépe vychází se zaměstnanci. | foto: Profimedia.cz

Nová firemní móda: kouč, který „probudí“ manažery

  • 44
Nejlépe placení podnikoví psychologové z celého světa si dali sraz v Praze. Říkají si koučové. To je výraz z angličtiny, u nás známý spíše ze sportu. Nyní však proniká i do světa firem. Tyto pomocníky si najímají například banky jako GE Money a ČSOB, v Coca-Cole nebo Siemensu.

"Jezdím i do výrobních podniků, menších firem a i mimo Prahu," popisuje jedna z prvních českých koučů Naďa Grosamová, nyní předsedkyně České asociace koučů. S profesí začala před dvanácti lety. O ceně za sezení se nechce bavit. Jde o drahou záležitost.

Naďa Grosamová koučka Naďa Grosamová

Ten, kdo koučuje manažery a snaží se z nich udělat lepší šéfy i lepší lidi, často bere i více než oni sami. "Výsledky jsou hlavní a to je viditelný přínos pro firmu," říká.

Průkopník a zakladatel britského sdružení koučů, drobný John Leary-Joyce, bere kolem deseti tisíc korun za hodinu, jak nedávno prozradil v rozhovoru pro MF DNES.

"Objevte sebe sama"
Za takovou cenu slibují koučové, že naučí člověka objevit vztah k sobě samému. Ten pak může zbavit strachu z jednání na veřejnosti, z jednání s kolegy i s nadřízenými.

Firmy, které už svým zaměstnancům zaplatily všechna možná školení a neviděly výsledky, zkusily novou cestu – zlepšit lidi samotné zevnitř. V dnešní době totiž podle koučů firmy potřebují spíše šéfa, který se domluví s lidmi, motivuje je a dává jim kus firmy na starost, než inteligenta za stolem.

"Pak je firma začne zajímat," říká Frank Bresser, kouč z Německa. Společnost si pak uhlídá talentované lidi. Sraz organizuje Česká asociace koučů.

Cesta k sobě
Ta už má na sedmdesát členů, jsou to často psychologové, kteří projdou školeními – jde o odnož psychoterapie. Podle Bressera koučing neukazuje, co by měli zaměstnanci dělat lépe, ale na osobních i skupinových sezeních odkryje možnosti každého.

"Přijde zaměstnanec, že má problémy s komunikací. Ptám se ho, co byste chtěl a jak to vypadá? On své problémy pojmenuje. Později třeba objevíme, že si sám sebe dostatečně neváží. Kouč ho pak vede k tomu, aby si uvědomil sílu své osobnosti a dokázal ji v praxi využít. Ale bývá to bolestivý proces a někteří se tady zastaví," doplňuje Grosamová.

Zajímavou ukázku "cesty k sobě" ve čtvrtek předvedl zmíněný John Leary-Joyce. Přítomné vyzval, aby si pomocí hlubokých nádechů, mnutím rukou a podupáváním uvědomili své tělo a svou přítomnost. "Největším nepřítelem jsme mnohdy sami sobě. Jde o to, jak o sobě smýšlíme," hlásal Leary- Joyce.

Kvůli klientům
Podle něj se v lidech perou dvě osobnosti: emotivní a rozumová, odvážná a pochybovačná. Cílem je sladit je. "Nejdelší cesta je ta od mozku k srdci," říká Grosamová.

Ta pomáhá například zahraničním týmům ČEZ připravit se na krize. Pětileté zkušenosti má i česká pobočka Coca-Coly. "Pomohlo nám to při spojování české a slovenské pobočky nebo při vysílání talentovaných lidí do zahraničí," říká Stanislav Antoš, personální šéf.

V ČSOB najali kouče, aby zaměstnanci uměli lépe vycházet s klienty. Své lidi, hlavně manažery, školí i v Siemensu. "Nejdřív se báli, že se mají účastnit proto, že nejsou dost dobří. Ale je to naopak, koučing hradí firma nejlepším," popisuje mluvčí Petr Sedláček.

Výsledky jsou podle něj vidět. "Kdo školení pořádně prožil, lépe vychází se zaměstnanci," říká.