Po letech váhání budou online. Velké řetězce s drogerií spouštějí e-shopy

  1:02aktualizováno  1:02
Drogerie patří mezi nejžádanější zboží, které Češi kupují na internetu. Podle studie společnosti GfK ze spotřebního zboží nejčastěji padají do virtuálních nákupních košíků vitaminy a doplňky stravy, téměř pětina populace pak přednostně sahá po drogerii.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Je proto trochu zarážející, že až do letošního února žádný z tradičních drogistických řetězců z velké trojky, kam patří dm drogerie, Teta s TOP drogerií a Rossmann, neměl svůj e-shop. V únoru vstoupila do éry online nakupování dm drogerie, v příštích týdnech bude následovat Teta a v příštím roce hodlá deficit dohnat německý Rossmann.

Zavedení hráči, kteří mají dohromady v tuzemsku přes tisíc kamenných prodejen, to však nevidí tak, že by zaspali dobu. „E-shop pro nás představuje především doplňkový prodejní kanál, prodeje se přesto vyvíjejí velice dobře a mají dobrý potenciál do budoucna,“ říká tiskový mluvčí dm Jiří Peroutka. Řetězec do e-shopu nasadil 11 tisíc výrobků (v klasických obchodech nabízí cca 13 tisíc), pro část sortimentu v obou kanálech však usiluje o exkluzivitu. Půjde třeba o některé výrobky z dětské péče, výživy, o velkoobjemová balení nebo kosmetiku.

Modernizace prodejen

Podobně k internetu zatím přistupuje Rossmann. „Internetový obchod pro nás nebude prioritou. Vnímáme ho spíše jako zdroj pro získávání nových zákazníků v lokalitách, kde nemáme prodejnu,“ uvedla mluvčí společnosti Olga Stanley.

Prioritou pro trojku na tuzemském trhu je změna vnímání značky nebo modernizace prodejen. Všech 131 obchodů, situovaných hlavně v obchodních centrech a na frekventovaných třídách, do tří let plánuje zrekonstruovat. Novou vizáž už mají první tři: v Benešově, Karlových Varech a v pražské OC Luka Living. Od starých se liší například novými pokladnami, jinou prezentací výrobků, výloh, ale i nově zabudovanými dětskými koutky. Tímto směrem jde i dm.

Náskok online konkurence si však uvědomuje síť drogerií Teta, která patří ryze české společnosti Solvent ČR. „Chceme-li si udržet pozici na trhu, musíme na to reagovat,“ uvedl marketingový ředitel David Vejtruba ve firemním magazínu NewsDigest. Věří, že zatímco loni se 14 procent veškeré drogerie prodalo na internetu, v roce 2025 podíl stoupne na 30 procent.

Teta termín spuštění e-shopu posouvala na květen. E-shop však bude zatím jen pro zhruba 900 tisíc registrovaných členů Teta klubu. Balík doručí Česká pošta nebo GLS. Online dostupné bude skoro vše z kamenných obchodů s výjimkou některých produktů, které se dodávají přímo do prodejen (např. vlasová galanterie) a části dekorativní kosmetiky.

Podle Vejtruby je jedním z důvodů vstupu do digitálního světa pud sebezáchovy, ale i fakt, že zákazník přestává rozlišovat mezi kamennou a online prodejnou a chce se volně pohybovat mezi oběma světy.

Rozhodující v příštích měsících a­letech však bude, nakolik si budou kamenní dinosauři na internetu konkurovat s e-shopy, které už na svou stranu za několik roků strhly stovky tisíc zákazníků, zvyklých nakupovat online nejen potraviny, ale i elektroniku, domácí vybavení nebo čistě jen drogerii. Rozhodujícím faktorem přitom bude vedle cen i šíře nabídky nebo rychlost doručení.

Do obchodu jen pro drobnost

Oslovení obchodníci jsou toho názoru, že v online prostředí si zákazníky najdou všichni. „V kamenných obchodech chce kolemjdoucí zákazník rychle dokoupit chybějící maličkost, zatímco na internetu udělá největší objednávku až 20 kg, aby mu byla doručena k němu domů,“ tvrdí Aleš Urbánek, obchodní ředitel největšího specializovaného e-shopu s drogerií Ageo.cz. Sám přitom věří, že drogistický trh v tuzemsku, jehož velikost odhadl na 50 miliard korun ročně, má na internetu největší potenciál růstu vůbec a v budoucnu se většina nákupů odehraje přes e-shopy.

Jakub Šulta z Košík.cz potvrzuje, že online zákazníci nejvíce nakupují velká balení výrobků, jako jsou prací prášky, aviváže, čisticí prostředky nebo multipacky toaletních papírů. Stále častěji však lidé také přihazují do košíků prémiové zboží, biokosmetiku či ekologickou drogerii. U výrobků, které lidé nakupují jen několikrát do roka, přitom podle něj není rozhodující cena, ale služby, jako je například doprava zdarma nebo doručení nákupu až ke dveřím bytu.

Drogerii prodává také konkurenční rozvážková firma s potravinami Rohlík.cz a už od roku 2011 nákupní galerie Mall.cz. Podle mluvčího společnosti Jana Řezáče prodeje stále stoupají. Největší zájem je o čisticí prostředky, přípravky do myčky nebo holicí strojky. Svou strategii se vstupem velké drogistické trojky na internet měnit nehodlá. 

„Velkým hráčům nemůžeme konkurovat především výběrem zboží. Asi 90 procent sortimentu klasických drogistických řetězců tvoří položky do sta korun, které vzhledem k nákladům na logistiku vůbec neprodáváme. Ze stejných důvodů nemůžeme konkurovat ani cenou,“ uvedl mluvčí Mall.cz s tím, že rozhodující je pro zákazníky pohodlí.

Tržby drogistických řetězců dm, Rossmann, Teta a TOP drogerie loni meziročně narostly z 16,6 miliardy korun na 19,1 miliardy korun, tedy o 15 procent. Počet obchodů se zvýšil o 32 na 1 120 prodejen. Jedničkou v počtu prodejen jsou Teta a TOP drogerie (přes 700 obchodů), následuje dm drogerie (226 prodejen) a Rossmann se 131 obchody.

  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

mBank je na prodej, klientů by se to ale dotknout nemělo, říká její šéf

Před 12 lety vstoupila mBank – jako první „nízkonákladová“ banka – do Česka. Postupně přibyli další hráči a dnes...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Premium

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson přijede s nehudební show. Získejte vstupenky zdarma

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson se předvede v poněkud netradiční roli. V rámci večera mluveného slova představí svou...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Škoda Auto získala ocenění odpovědný zahraniční investor

Předseda vlády ČR Andrej Babiš společně s dalšími ministry udělil v pondělí ceny odpovědný zahraniční investor v České...

Další případ obírání cizinců. Pokutu 60 tisíc dostalo pražské muzeum

Pražské muzeum iluzí dostalo pokutu 60 tisíc korun za diskriminaci cizinců a další nekalé jednání. Letos v lednu podnik...

Premium

Po bobrovi bude na odstřel i vlk. Ohrožuje hospodářská zvířata a les

Vlci se v Česku opět budou moci střílet. Ovšem pouze výjimečně, pokud budou ohrožovat lidi nebo opakovaně napadnou...

Dukovany nestačí, musíme rozšířit i Temelín, říká ministr Havlíček

Jen obnovitelné zdroje nedokážou uhlí nahradit. Nezbývá nám nic jiného než do jádra jít, říká ministr průmyslu a...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz