Pondělí 26. října 2020, svátek má Erik
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 26. října 2020 Erik

Po letech váhání budou online. Velké řetězce s drogerií spouštějí e-shopy

  1:02
Drogerie patří mezi nejžádanější zboží, které Češi kupují na internetu. Podle studie společnosti GfK ze spotřebního zboží nejčastěji padají do virtuálních nákupních košíků vitaminy a doplňky stravy, téměř pětina populace pak přednostně sahá po drogerii.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Je proto trochu zarážející, že až do letošního února žádný z tradičních drogistických řetězců z velké trojky, kam patří dm drogerie, Teta s TOP drogerií a Rossmann, neměl svůj e-shop. V únoru vstoupila do éry online nakupování dm drogerie, v příštích týdnech bude následovat Teta a v příštím roce hodlá deficit dohnat německý Rossmann.

Zavedení hráči, kteří mají dohromady v tuzemsku přes tisíc kamenných prodejen, to však nevidí tak, že by zaspali dobu. „E-shop pro nás představuje především doplňkový prodejní kanál, prodeje se přesto vyvíjejí velice dobře a mají dobrý potenciál do budoucna,“ říká tiskový mluvčí dm Jiří Peroutka. Řetězec do e-shopu nasadil 11 tisíc výrobků (v klasických obchodech nabízí cca 13 tisíc), pro část sortimentu v obou kanálech však usiluje o exkluzivitu. Půjde třeba o některé výrobky z dětské péče, výživy, o velkoobjemová balení nebo kosmetiku.

Modernizace prodejen

Podobně k internetu zatím přistupuje Rossmann. „Internetový obchod pro nás nebude prioritou. Vnímáme ho spíše jako zdroj pro získávání nových zákazníků v lokalitách, kde nemáme prodejnu,“ uvedla mluvčí společnosti Olga Stanley.

Prioritou pro trojku na tuzemském trhu je změna vnímání značky nebo modernizace prodejen. Všech 131 obchodů, situovaných hlavně v obchodních centrech a na frekventovaných třídách, do tří let plánuje zrekonstruovat. Novou vizáž už mají první tři: v Benešově, Karlových Varech a v pražské OC Luka Living. Od starých se liší například novými pokladnami, jinou prezentací výrobků, výloh, ale i nově zabudovanými dětskými koutky. Tímto směrem jde i dm.

Náskok online konkurence si však uvědomuje síť drogerií Teta, která patří ryze české společnosti Solvent ČR. „Chceme-li si udržet pozici na trhu, musíme na to reagovat,“ uvedl marketingový ředitel David Vejtruba ve firemním magazínu NewsDigest. Věří, že zatímco loni se 14 procent veškeré drogerie prodalo na internetu, v roce 2025 podíl stoupne na 30 procent.

Teta termín spuštění e-shopu posouvala na květen. E-shop však bude zatím jen pro zhruba 900 tisíc registrovaných členů Teta klubu. Balík doručí Česká pošta nebo GLS. Online dostupné bude skoro vše z kamenných obchodů s výjimkou některých produktů, které se dodávají přímo do prodejen (např. vlasová galanterie) a části dekorativní kosmetiky.

Podle Vejtruby je jedním z důvodů vstupu do digitálního světa pud sebezáchovy, ale i fakt, že zákazník přestává rozlišovat mezi kamennou a online prodejnou a chce se volně pohybovat mezi oběma světy.

Rozhodující v příštích měsících a­letech však bude, nakolik si budou kamenní dinosauři na internetu konkurovat s e-shopy, které už na svou stranu za několik roků strhly stovky tisíc zákazníků, zvyklých nakupovat online nejen potraviny, ale i elektroniku, domácí vybavení nebo čistě jen drogerii. Rozhodujícím faktorem přitom bude vedle cen i šíře nabídky nebo rychlost doručení.

Do obchodu jen pro drobnost

Oslovení obchodníci jsou toho názoru, že v online prostředí si zákazníky najdou všichni. „V kamenných obchodech chce kolemjdoucí zákazník rychle dokoupit chybějící maličkost, zatímco na internetu udělá největší objednávku až 20 kg, aby mu byla doručena k němu domů,“ tvrdí Aleš Urbánek, obchodní ředitel největšího specializovaného e-shopu s drogerií Ageo.cz. Sám přitom věří, že drogistický trh v tuzemsku, jehož velikost odhadl na 50 miliard korun ročně, má na internetu největší potenciál růstu vůbec a v budoucnu se většina nákupů odehraje přes e-shopy.

Jakub Šulta z Košík.cz potvrzuje, že online zákazníci nejvíce nakupují velká balení výrobků, jako jsou prací prášky, aviváže, čisticí prostředky nebo multipacky toaletních papírů. Stále častěji však lidé také přihazují do košíků prémiové zboží, biokosmetiku či ekologickou drogerii. U výrobků, které lidé nakupují jen několikrát do roka, přitom podle něj není rozhodující cena, ale služby, jako je například doprava zdarma nebo doručení nákupu až ke dveřím bytu.

Drogerii prodává také konkurenční rozvážková firma s potravinami Rohlík.cz a už od roku 2011 nákupní galerie Mall.cz. Podle mluvčího společnosti Jana Řezáče prodeje stále stoupají. Největší zájem je o čisticí prostředky, přípravky do myčky nebo holicí strojky. Svou strategii se vstupem velké drogistické trojky na internet měnit nehodlá. 

„Velkým hráčům nemůžeme konkurovat především výběrem zboží. Asi 90 procent sortimentu klasických drogistických řetězců tvoří položky do sta korun, které vzhledem k nákladům na logistiku vůbec neprodáváme. Ze stejných důvodů nemůžeme konkurovat ani cenou,“ uvedl mluvčí Mall.cz s tím, že rozhodující je pro zákazníky pohodlí.

Tržby drogistických řetězců dm, Rossmann, Teta a TOP drogerie loni meziročně narostly z 16,6 miliardy korun na 19,1 miliardy korun, tedy o 15 procent. Počet obchodů se zvýšil o 32 na 1 120 prodejen. Jedničkou v počtu prodejen jsou Teta a TOP drogerie (přes 700 obchodů), následuje dm drogerie (226 prodejen) a Rossmann se 131 obchody.

  • Nejčtenější

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Babiš předložil konec superhrubé mzdy. Budou dvě sazby, bohaté zdaní víc

Premiér Andrej Babiš předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům...

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé chtějí módu z druhé ruky. V Evropě s ní proráží e-shop Zalando

Premium Cirkulární ekonomika se z příruček ekologů dostává do praxe. Velké oděvní značky koketují se second-handovou módou....

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Ministerstvo střílí s rozpočtem od boku, hrozí vyšší schodek, míní ekonomové

Návrh státního rozpočtu na příští rok vychází z prognózy, kterou ministerstvo financí zveřejnilo v září. Další odhad...

Druhá vlna srazila důvěru v českou ekonomiku, po pěti měsících opět klesá

Důvěra v českou ekonomiku po pětiměsíčním růstu v říjnu klesla meziměsíčně o 4,5 bodu na 86,4 bodu. Snížila se hlavně...

Dostálové resort udělal předloni účetní chyby přes 5 miliard, tvrdí kontroloři

Chyby v účetní závěrce ministerstva pro místní rozvoj za rok 2018 přesáhly pět miliard korun. Problémy měl úřad i v...

Banky sypou peníze domácnostem, firmám půjčovat nechtějí, zjistila ČNB

Pro čtvrté čtvrtletí letošního roku část bankovního trhu avizuje další zpřísnění poskytování úvěrů podnikům a naopak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...