Jak nakupuje generace Z? Je nedočkavá a zhýčkaná, důležitá je rychlost

  6:00
Budoucnost nakupování přebírá generace Z, tedy spotřebitelé narození po roce 1989. Ti v současné době dokončují svá studia a postupně nacházejí pracovní místa. Jako zákazníci jsou impulzivní, nedočkaví, závislí na mobilních technologiích a také trochu zhýčkaní.

(Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Kdo se tomu nepřizpůsobí, toho klidně odepíšou. Od nakupování totiž očekávají víc než jen zboží, chtějí z něj mít také zážitek. Obchodníkům proto nezbyde nic jiného, než se jim chtě nechtě přizpůsobit.

Generace Z nebo také internetová generace se na rozdíl od generace X a Y narodila v době, kdy je vlastnictví mobilního telefonu a přístupu k internetu naprostou samozřejmostí. Mobil je pro její zástupce výchozím zařízením, na kterém tráví v průměru pět hodin denně.

Od toho se pak odvíjejí i její nákupní zvyklosti a očekávání. Podle spotřebitelského výzkumu společnosti Acomware používá mobil k nákupu zboží na internetu až 40 procent Čechů ve věku od 15 do 24 let, šestina z nich dokonce tvrdí, že na mobilu nakupuje nejčastěji.

Pro porovnání, ve skupině zákazníků ve věku mezi 45 až 54 lety je to jen 28 procent. „Obě tyto hodnoty jsou nejvyšší mezi ekonomicky aktivní části populace. A lze očekávat, že ještě dále porostou,“ předpovídá šéf Acomware Jan Penkala.

Rostoucí obliba nakupování na internetu ovšem neznamená, že by generace Z kamenné obchody odepsala. „Naopak dělení na off-line a on-line neakceptuje a požaduje to stejné, ať se rozhodne nakupovat kdekoliv. Stále existují komodity jako oblečení, boty nebo třeba make-up, kde i nejmladší lidé preferují klasický obchod pro možnost si zboží vyzkoušet,“ říká Penkala.

Mladí nevidí důvod, proč by neměl mít e-shop prodejnu či výdejní místo nebo proč by původně kamenný řetězec neměl prodávat on-line. „Chtějí mít všechny tyto možnosti. To je například důvod, proč z e-shopů preferují ty, které mají prodejnu nebo výdejní místo,“ dodává Penkala. Na dotaz, jací prodejci jim na internetu chybí, by si stejně jako starší generace nejvíce přáli e-shop společnosti IKEA, což se jim již částečně vyplnilo, ale jinak se v preferencích liší. E-shop by podle nich měli otevřít především prodejci oblečení jako například Marks&Spencer nebo New Yorker.

Čím dřív, tím lépe

Zástupci generace Z ve věku od 18 do 20 let pokládají za důležitý nákupní kanál sociální sítě. Žijí na YouTube, Facebooku a Instagramu, díky čemuž si oblíbili vizuální prvky, jako jsou videa a fotografie. Sociální sítě zároveň silně ovlivňují jejich výběr. Doporučením z videí na YouTube věnuje generace Z ještě větší pozornost než její předchůdci z generace Y. Vyplývá to z globálního spotřebitelského výzkumu společnosti Accenture.

Internetová generace je poměrně netrpělivá a chce mít všechno hned. Není proto divu, že prioritou při výběru e-shopu je rychlost dodání, za kterou si mladí lidé neváhají připlatit. „Pokud je rychlost dodání produktu jednou z nejdůležitějších složek spotřebitelského zážitku, musí jí prodejci věnovat maximální pozornost. A rychlá cesta z police ve skladu až do rukou spokojeného zákazníka vede pouze přes efektivní a celým procesem se prolínající digitální DNA,“ říká Jan Holík, ředitel společnosti Mibcon, která pomocí nejmodernějších technologií zefektivňuje procesy firem.

Mladí zákazníci od prodejců očekávají kvalitu. A to jak u služeb, zboží, tak i samotného nákupního zážitku. „Lze říci, že bez digitálních technologií a individuálního přístupu k zákazníkovi, který umožňují, budou firmy již za pár let mimo hru,“ říká Lukáš Vršecký z digitální platformy Rondo.cz, která pomáhá firmám zefektivňovat vztah se zákazníky. Jak se ukázalo v průzkumu IBM, zhruba 52 procent mladých nebude váhat vyměnit oblíbenou značku, pokud klesne její kvalita.

Generace Z je podle průzkumu společnosti Acomware velmi otevřená, z čehož mohou dobré značky profitovat. „Většina mladých je ochotná s oblíbenými značkami interagovat – ať už tvorbou vlastního obsahu (36 %), zapojením se do soutěží a her (42 %) nebo zanecháním recenze (43 %),“ radí Penkala obchodníkům, na co se mohou při komunikaci s mladými zaměřit. Začít by však podle něj měli přijetím mobilních technologií a sjednocením nabídky v e-shopu i kamenné prodejně. A samozřejmě rychle reagovat na aktuální trendy.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Trest pro exšéfa zadlužené Evergrande. Doživotně nesmí obchodovat s akciemi

19. března 2024  10:09

Chuej Kcha Jen, šéf zadlužené čínské realitní firmy China Evergrande, má celoživotní zákaz...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...