ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nákupní centra obratově rostou, mnohým však stále chybí návštěvníci

  • 0
Čechům se pomalu vrací nákupní apetit, ovšem některá obchodní centra stále nedosáhla předcovidových hodnot v návštěvnosti. Z pohledu vývoje tržeb si ve srovnání s loňským rokem vedou nejlépe pražská nákupní centra a projekty větších velikostí.

Podle Asociace nákupních center klesl v červenci index návštěvnosti porovnávající hodnoty s předcovidovým rokem 2019 na minus 8,1 procenta, což je podobná hodnota jako v loňském roce. Souhrnný index za prvních sedm měsíců letošního roku byl ještě o něco lepší, minus 7,5 procenta.

„Nejblíže úrovním z doby před pandemií jsou co do návštěvnosti centra na Moravě a projekty střední velikosti,“ říká Jan Kubíček, výkonný předseda Asociace nákupních center ČR.

Premiér jel na nákup do Německa. Je tam levněji a mají větší balení, zjistil

Navzdory nižší návštěvnosti vzrostly podle asociace tržby za rok 2022 v nominální hodnotě proti předpandemickému roku 2019 o víc než deset procent. Stejný trend pokračuje i v letošním roce.

„Růst obratu je možné sledovat napříč regiony i velikostními kategoriemi nákupních center. Z pohledu vývoje tržeb si letos ve srovnání s loňským rokem vedou nejlépe pražská nákupní centra a projekty větších velikostí,“ komentuje data Tomáš Drtina, řídící partner ve společnosti Incomind. Což potvrzuje také pražské obchodní centrum Arkády Pankrác, které obratově rostlo o jednotky procent.

Ovšem v návštěvnost OC Arkády Pankrác zatím předcovidových hodnot nedosáhlo. Výrazný růst očekává podle ředitelky Anny Amrozy v souvislosti s dostavbou metra D v roce 2029.

„Během pandemie jsme se potýkali, podobně jako další obchodní centra, s propadem zájmu ze strany obchodníků. V budoucnu chceme své síly soustředit na zvyšování atraktivity a komfortu. Osvědčila sázka na rozšíření a modernizaci foodcourtu, stejně jako otevření Světa medúz společně s volnočasovou zónou na střeše budovy,“ uvádí Tomáš Stránský, marketingový manažer OC Arkády Pankrác.

Chutnají jako originál. Podnikatel vaří česká piva v Seattlu, slaví s nimi úspěch

Během covidu také Arkády zápasily s malou obsazeností obchodních jednotek, aktuálně už jsou ale pronajaté z 97 procent. Letos zde otevřelo své pobočky patnáct nových nájemců, mezi nimi například Pizza Colloseum, módní značka Anson´s nebo polský Halfprice.

V srpnu letošního roku Arkády Pankrác koupil český nemovitostní fond Trigea. Předchozí majitel, izraelská společnost G City, obchodní centrum prodal za v přepočtu 6,4 miliardy korun.

Centrum Arkády Pankrác bylo dokončeno v roce 2008 a zahrnuje téměř 33 tisíc metrů čtverečních obchodních ploch, kde se nachází 150 obchodů především s módním oblečením a doplňky světových značek a 18 gastro podniků.