Na ruzyňském letišti roste nákladní doprava | foto: Jan Zátorský, MF DNES

Na Ruzyni roste nákladní doprava

  • 18
Na českém nebi každým rokem přibývá letadel, která místo pasažérů vozí náklad. A stále častěji je jejich cílem Praha. Odbaveného zboží na ruzyňském letišti tak přibývá.

"Za letošní rok je nárůst o devět procent," upřesňuje mluvčí Letiště Praha Veronika Sedláčková.

Například dvakrát týdně létá do Prahy obří jumbo jet z čínské Tchaj-peje. Zboží z Asie dnes tvoří už většinu obratu terminálu. "Vozí se sem hodně špičková elektronika, ale také exotické ovoce a zelenina nebo textil," vyjmenoval nejčastější zásilky ředitel ČSA Cargo Vladimír Perný.

Význam Prahy jako důležitého centra pro dálkovou nákladní dopravu přitom podle něho ještě poroste. "Je potřeba přesvědčit velké nákladní dopravce, aby odklonili své lety třeba z Frankfurtu do Prahy," dodal.

ČSA prodává terminál
Přestože nákladní doprava na Ruzyni roste, hodlají se České aerolinie zbavit svého nákladního terminálu. Plně ho nevyužívají a jeho provoz se prodražuje. Prodej nákladního terminálu za více než tři čtvrtě miliardy korun má být pro ztrátové ČSA jedním ze způsobů, jak zalepit stamilionové ztráty a získat potřebný kapitál. - více zde

Aerolinie už oslovily zhruba čtyřicet firem, které by mohly před necelými třemi lety dokončený areál na pražském letišti koupit. Jsou mezi nimi jak firmy z oboru, tak finanční investoři. Vítěz má být znám do února příštího roku.

České aerolinie se rozhodly prodat některé aktivity, které přímo nesouvisejí s jejich hlavním podnikáním, tedy s přepravou osob. (více zde) "Neprodáváme však svoji nákladní dopravu, pouze terminál a manipulaci se zbožím," uvedl Perný.

ČSA se zbaví i svého cateringu, naopak si ponechají například duty-free obchody. Podle ředitelky pro strategický rozvoj a projekty Moniky Kristkové dojde k založení společnosti, jejímž majetkem terminál bude. Tu pak prodají i se zhruba stovkou zaměstnanců novému majiteli. Kolik z prodeje očekávají, nechtěli zástupci firmy sdělit. Půjde však jistě o sumu větší než 750 milionů korun. Tolik vybudování terminálu ČSA stálo.

Terminál patří sice k nejmodernějším v Evropě, ale je využit zhruba jen z poloviny. I proto ho aerolinky prodávají. "ČSA samy o sobě tak velký areál plně nevyužijí. Mnohé aerolinky náš terminál nevyužijí, protože jsme pro ně konkurence a zákazníci chtějí neutrálního provozovatele," vysvětlil Perný.

Části terminálu využívá také zhruba dalších dvacet firem. Terminál proto podle něho může provozovat někdo jiný. Prezident ČSA Radomír Lašák už dříve uvedl, že zásadním kritériem pro rozhodnutí o prodeji bude kromě ceny i optimální dohoda o zajištění spolupráce a služeb pro České aerolinie.