Termín rozšíření dálnice je nejistý. | foto: MF DNES

Na hlavní české dálnici bude lépe. Ale ještě to potrvá

  • 53
Až dnešní batolata dostanou řidičské průkazy, možná už se svezou z Prahy do Brna po tříproudové dálnici. Rozšíření dálnice D1 v tomto úseku je jedním z dlouhodobých plánů na rozvoj dálniční sítě, který měla na stole i Topolánkova vláda. Termín rozšíření je ale nejistý, odhady hovoří asi o 15 letech.

V současné době mohou řidiči v každém směru využívat tří pruhů v úseku mezi Prahou a Mirošovicemi. Do roku 2013 má být hotové rozšíření 31 kilometrů dálnice před Brnem. Konkrétně půjde o úsek mezi výjezdy 182 (Kývalka) a 210 (Holubice) a s přestavbou by se podle webu ŘSD mělo začít v roce 2009.

Ve vzdálenější budoucnosti chystá Ředitelství silnic a dálnic rozšíření téměř celé D1 z Mirošovic až do Brna. K tomuto záměru se však teprve začíná zpracovávat technicko-ekonomická studie.

„Mluvit o termínech je ošidné. Přidají se problémy s výkupem pozemků a celé to může trvat deset patnáct let,“ řekl Hospodářským novinám mluvčí ŘSD Jan Hoření.

Přetížené dálnici D1 by tak dříve než rozšíření mohlo pomoci dokončení paralelního spojení z Liberce do Olomouce. Připravovaný úsek R 35 mezi Libercem a Mohelnicí v Olomouckém kraji je asi 200 kilometrů dlouhý.

V současné době se ale teprve řeší územní plány dotčených oblastí zejména v Pardubickém kraji. I zde tak Jan Hoření z ŘSD odhaduje čas potřebný na dokončení projektu až na 15 let.

dálnice

Dálnice D1 měla podle dřívějšího označení končit po 297 kilometrech u Lipníka nad Bečvou, kde na ni měla navázat dálnice D47 do Ostravy a na polské hranice.

Podle ŘSD je ale logické, aby národní dálniční tah spojující tři největší města země nesl označení D1. „Vzhledem k historickému vývoji byly trasy D1 i D47 změněny, ale tím vzniklý souvislý dálniční tah, který by měl mít pouze jedno označení. Proto bude dálnice D47 od uvedení do provozu označena jako dálnice D1,“ uvedlo ředitelství na svých webových stránkách.

Jednotlivé chybějící úseky se mějí podle stávajících plánu uvádět do provozu od letoška až do roku 2010. Po dokončení bude dálnice D1 mezi Prahou a polskou dálnicí A1 dosahovat délky 377 kilometrů.

Zajímavosti o D1

- Stavba dálnice D1 byla schválena už 4.listopadu 1938. Tehdy se počítalo s dálničním propojením Prahy a Podkarpatské Rusi.

- Se stavbou se začalo na jaře 1939, ale práce přerušila válka.

- Výstavba dálnice D1 v současné podobě začala v roce 1967.

- 12. července 1971 se otevřel vůbec první dálniční úsek mezi Prahou a Mirošovicemi.

- Souvislý dálniční tah mezi Brnem a Prahou byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy se jako poslední stavěla část dálnice u Humpolce.

- D1 je nejfrekventovanější českou dálnicí, podle měření z roku 2005 dosáhla maximální intenzita u Prahy 94 tisíc vozů za hodinu.