Recepturu Staré myslivecké výrobce bedlivě tají.

Recepturu Staré myslivecké výrobce bedlivě tají. | foto: iDNES.cz

Myslivce pil i Werich

Slovo myslivec má v češtině dva významy. Jednak označuje lovce divoké zvěře a jednak je lidovým pojmenováním alkoholického nápoje, bylinné lihoviny s obrázkem myslivce na etiketě, která se vyrábí v krásnobřezenské likérce už přes 150 let.

Právě díky charakteristickému obrázku zná tenhle nápoj snad každý. Znal ho i JanWerich. V jednom dopise zve svého přítele na ryby a zdůrazňuje, že s sebou vezmou myslivce s malým "m“.

Ústecká redakce MF DNES představuje v novém seriálu největší zajímavosti v historii města. Jeden z dílů seriálu je věnován i jednomu z nejznámějších alkoholických nápojů v bývalém Československu.

Stará myslivecká dosáhla v minulosti takové popularity, že se stala samozřejmou rekvizitou desítek českých filmů včetně takových hitů, jako byly Slavnosti sněženek nebo komedie Ať žijí duchové.

Proslulou lihovinu začal vyrábět v polovině 19. století v ústecké čtvrti Krásné Březno vestfálský továrník Louis Eckelmann. Nejdříve se nápoj jmenoval Alter Korn, v češtině Stará žitná. Teprve později se objevil podtitul "myslivecká“. Obchodní název Stará myslivecká se ustálil až po 2. světové válce.

Obrázek muže v zeleném klobouku s flintou přes rameno však nesla láhev od samého počátku. Jeho původ popisuje firemní legenda o myslivci, který údajně nechtěl továrníkovi prozradil recept na svůj lahodný nápoj, dokud mu magnát nenabídl, že jeho portrét bude na etiketě. Legenda je ale nejspíše smyšlená, aby podpořila prodej. Neexistuje pro ni žádný přímý doklad.

Největší popularitu zažíval "myslivec“ v dobách socialismu, kdy při omezení dovozu zahraničních alkoholických nápojů reprezentoval společně s Becherovkou tzv. "lepší pití“. V roce 2003 spustila ústecká likérka reklamní kampaň, která měla oživit jeho upadající slávu. Televizní spot s myslivcem se uchytil a rok na to přesáhl prodej likéru tři miliony lahví. Aktuální hodnotu značky Stará myslivecká dokládá i protiprávní pokus jednoho západočeského výrobce lihovin zaregistrovat si značku Myslivec.

Recepturu Staré myslivecké výrobce bedlivě tají. Zveřejnil jen to, že se k její výrobě už nepoužívá žitný destilát jako na kdysi, ale destilát z vína dováženého z Francie. Specifickou chuť dotváří směs nejmenovaných bylinek, exotické koření a také sušené hrozinky, švestky, meruňky, jablka, hrušky a ořechy. Nápoj pak zraje několik měsíců v dubových sudech.