Bez soukromých peněz se neobejdeme, říká ministr. Ilustrační foto.

Bez soukromých peněz se neobejdeme, říká ministr. Ilustrační foto. | foto: Radek Miča, MF DNES

MF DNES: Stát nemá na dálnice, stavět začnou firmy

  • 121
Stát nemá dost peněz na rychlou stavbu dálnic. Proto se možná už příští rok začne stavět první dálnice, která bude patřit soukromé firmě. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka půjde o úsek dálnice D3 mezi Táborem a Bošilcem.

"Stejným způsobem by se mohla postavit celá dálnice z Prahy do Budějovic, dlouhá 171 kilometrů," věří ministr.

Teoreticky by se soukromé peníze mohly využít na ty dálnice, s nimiž se počítá až v příštím desetiletí. Takže například spoj mezi Prahou a Ostravou přes Hradec Králové a Olomouc.

"Soukromému financování se nevyhneme," uvedl Řebíček v rozhovoru s MF DNES.

Partnerství s nejasnostmi
Mezi odborníky se pro tento model vžila zkratka "PPP" podle anglického "public-private partnership" (partnerství soukromého sektoru se státem).

Kritici - třeba Miroslav Ševčík z Liberálního institutu - považují PPP za příliš drahou cestu, levnější jsou prý státní dluhopisy. Podle Švagra kritici zapomínají na to, že soukromník se postará také o údržbu.

Dopravní stavby přitom nejsou jediné, které jsou financovány tzv. PPP modelem. V Česku se už díky tomuto způsobu rozběhla například rekonstrukce pražského hlavního nádraží.

Otázkou zatím zůstává, jak dostane soukromník peníze za vozidla, která jeho dálnici používají. Nejpravděpodobnější varianta tzv. šedého mýta, kdy budou pro motoristy platit stejná pravidla na státní i soukromé silnici a stát odvede soukromníkovi určitý podíl z peněz vybraných na mýtném a dálničních známkách.

Motoristé by podle ministra neměli poznat, že jedou po "soukromé" dálnici. Měla by jim stačit dálniční známka nebo jednotka pro výběr mýtného.

Hlouběji se tématu věnuje dnešní MF DNES.