Spor mezi ČSAD a Student agency

Spor mezi ČSAD a Student agency - Spor o možnosti využití autobusového nádraží v Liberci mezi ČSAD a Student agency, (1. únor 2005) | foto: Bořivoj Černý, MF DNES

Luxusní autobusy válcují starší dopravce

  • 122
Nevytopený přeplněný autobus s nepohodlnými sedačkami. Noční můra řady cestujících na dálkových spojích pomalu mizí. Lukrativní dálkové linky začínají přitahovat nové dopravce, kteří si zákazníky získávají luxusními službami. Konkurence nutí vylepšovat služby i zavedené společnosti.

Pohodlné nové autobusy, občerstvení na palubě či stevardky začínají být samozřejmostí.

"Je tu obrovský prostor pro růst. Chybí tu kvalitní autobusová přeprava," říká šéf Student Agency Radim Jančura.

Právě Student Agency zahájila před rokem na autobusovém trhu revoluci, když mezi Brnem a Prahou nasadila své luxusní autobusy. Po roce linku prakticky ovládla.

"Párkrát jsem musel jet z Brna do Prahy za 150 korun starým autobusem. Bylo mi jasné, že lidé nemohou být spokojení," vysvětlil Jančura. Další dálkové spoje po Česku i Evropě bude spouštět ještě letos.

Luxusní autobusy už přitom nejsou jen doménou brněnské firmy. Například pražský Hotliner nabízí podobné služby mezi Prahou a Libercem a uvažuje o lince do sousedního Jablonce nad Nisou.

Když ukončil na podzim monopol ČSAD Liberec a nabídl stejnou cenu, cestující houfně začali přecházet do lepších autobusů. ČSAD přišla o třetinu tržeb.

"Služby na dálkových linkách byly většinou velmi špatné," míní Jaromír Horký z Hotlineru.

Nástup nových dopravců se však nelíbí zavedeným společnostem. Ty často měly na trasách faktický monopol a nic je nenutilo své služby vylepšovat. "Pět let jsem jezdil mezi Prahou a Libercem každý den. Pohodlí, vlídnost nebo bezpečnost v nabídce není," popisuje své zkušenosti Lukáš Resl z Liberce.

Petr Kašík ze Svazu dopravy však upozorňuje, že na luxusu na delších trasách mohou prodělat lidé v regionech, kde musí dopravu dotovat. "Stávajícím dopravcům se zvýší ztráta, takto si mohli vydělat třeba právě na těchto delších trasách. Bohužel tu chybí zákon o veřejné dopravě," dodal.

I zavedené autobusové společnosti však dokážou s konkurencí držet krok. ČSAD Liberec například nakoupila dva nové luxusní autobusy, které do Prahy jezdí se stevardkou. Před pár měsíci to bylo ještě nepředstavitelné. I ti, kterým nástup konkurence přinesl pokles tržeb, zareagovali.

Velký konkurenční boj se rozhořel o linku z Prahy do Košic. Na ní donedávna jezdilo deset dopravců, nedávno na ni vstoupila Student Agency. Udělení licence se však těm současným dopravcům nelíbí. Firma Turismo Ouběnic kvůli tomu dokonce podala žalobu na ministerstvo dopravy, které Student Agency licenci dalo.

"Nový dopravce bezprostředně ohrožuje již povolené linky, provozování dopravy firmou Student Agency je zaměřeno pouze na nejvýnosnější přepravu na trase," prohlásil majitel František Hejnal.

Konkurence na linkách na Slovensko se přitom ještě přiostří. Na trasu se chystá společnost Nobless Line. "Mezi manažery je poptávka po skutečně luxusní přepravě. Chceme zjízdy autobusem udělat požitek, není to jen přesun z místa na místo," říká šéf firmy Petr Čáp. Firma ještě nemá licenci a už jí podle Čápa dopravci vyhrožují.

Z boje dopravců zatím těží hlavně cestující. Dočkali se pohodlnějších autobusů, klesly ceny. Například na lince z Liberce do Prahy dnes platí o čtvrtinu méně, přitom jezdí lepšími autobusy s lepšími službami. "Komfort je vyšší než na většině linek v Evropě," podotkl Horký. "Zkvalitnění služeb jen přispěje veřejné dopravě. Až se dostavějí všechny železniční koridory, myslím, že zvítězí vlaky," podotkl Kašík.