Majitel Leo Expressu Leoš Novotný | foto: Leo Express

Ztráta 85 milionů za půl roku? Jedeme podle plánu, říká šéf Leo Express

  • 71
Šéf a spolumajitel soukromého železničního dopravce Leo Express Leoš Novotný zůstává i přes ztrátu 85 milionů korun první půl rok ostrého provozu optimistou a věří, že už příští rok bude firma v zisku.

"Jedeme přesně podle finančního plánu schváleného našimi věřiteli, především bankou Credit Suisse," říká Novotný. Bance už zaplatil první splátku z úvěru ve výši tři čtvrtě miliardy korun, který si vzal na nákup pěti nových jednotek Stadler Flirt.

Leo Express za první půlrok prodělal 85 milionů korun, tržby měl přitom v prakticky stejné výši. Bez započítání úroků a odpisů firma prodělala 24 milionů korun. V červenci už podle Novotného byla firma i v provozním zisku, výsledek srovnává s rakouským Westbahnem, který byl prvním konkurentem proti rakouským státním drahám ÖBB. "V provozním zisku byli až po roce. Ve srovnání s obdobnými projekty si vedeme výborně," tvrdí Novotný.

Za ztrátu může cenová válka

Ve zprávě pro investory a majitele dluhopisů firma jako důvod ztráty uvádí i cenovou válku tří dopravců. Díky ní platí cestující mezi Prahou a Ostravou jednu z nejnižších cenu za kilometr v Evropě. Novotný je ale přesvědčen, že i při těchto cenách může firma přežít, na rozdíl od konkurence.

"Máme nejnižší náklady na kilometr, díky tomu jde o dlouhodobě udržitelný koncept," dodal Novotný. Své náklady na provoz bez odpisů spočítal na necelých padesát korun za kilometr, zatímco u drah počítá u pendolin s téměř trojnásobnou částkou. Dráhy tyto čísla nechtějí nijak komentovat.

Leo Express je zatím jediný, kdo tak detailně odkryl karty o provozu na trati Praha – Ostrava a jeho ztrátovosti. RegioJet zveřejnil výroční zprávu za loňský rok teprve v srpnu a vykázal rovněž velkou ztrátu. Jeho majitel Radim Jančura z ní viní přímo České dráhy, které podle něj zneužily své dominantní postavení a jezdí za podnákladové ceny.

Případ ale řeší už dva roky antimonopolní úřad, ten ale dosud nijak nerozhodl. Jančura si nechal zpracovat znalecký posudek, podle kterého dráhy prodělávají na trase ročně téměř miliardu korun. České dráhy to odmítají, stejně tak odmítají zveřejnit výsledky svého hospodaření na této trase.

"Buď rozhodnutím nového generálního ředitele drah nebo nařízením soudu začnou dráhy jezdit za 100 % svých nákladů a ne za 30 %. Pak budeme na této trase generovat zisk ve výši 300 milionů korun za rok," tvrdí Novotný.

Ceny mírně stoupají

Dopravci by se mohli v příštích týdnech a měsících alespoň nepatrně na trase zahojit, ceny nepatrně stoupají. Dráhy zrušily od září místenku zdarma do pendolin, RegioJet začal více rozlišovat cenu jízdenky podle toho, jakým vagónem lidé jedou. Dříve například jízdenka ve voze někdejší první třídy stála stejně, jako ve vagónů z bývalé druhé třídy rakouských drah.

Také Leo Express nenápadně podražil: i když sice nabízí oficiálně jízdenky od 137 korun, za tuto cenu lze koupit jen pár lístků na ranní spoj z Prahy. Během speciálních akcí snížil přitom Leo Express cenu až ke stokoruně. "Jako třetí nový hráč na trhu jsme museli jít cestou zaváděcích cen, abychom cestujícím poskytli možnost vyzkoušet nový produkt," vysvětlil Novotný.

Podíl Leo Expressu je podle něj 28 procent z počtu všech cestujících. "Přitom podle sedaček máme podíl jen osmnáct procent. Je to důkaz toho, že lidi vnímají Leo Express jako jeden z nejlepších produktů na české železnici," dodal.

Leo Express a jeho vlakové soupravy brázdí české koleje

24. května 2012