Například se ozývá stále víc nespokojených hlasů - tvrdí, že automobilka přináší regionu mnohem více negativ, než toho dobrého.
Nejvíce kritiky je od příchodu TPCA do Kolína slyšet na adresu dopravy. Ze všech směrů totiž do města jezdí více nákladních i osobních automobilů, které směřují do průmyslové zóny.
Navíc, po zahájení výroby začátkem příštího roku má automobilů ještě přibýt. Například Havlíčkovou ulicí směrem od Čáslavi a pak dál Ovčáreckou až do TPCA má
zhruba každých deset minut projet kamion naložený součástkami. Už i na
radnici otevřeně hovoří o možném dopravním kolapsu.
"Kolín čekají kritické okamžiky, o tom není pochyb. A bude to ještě horší," připouští
radní Ondřej Plašil (ODS).
Podle původních plánů si měla automobilka zajistit zásobování především po železnici, kamiony pak měly jezdit hlavně směrem od dálnice D11, tedy nikoli přes Kolín.
Japonská Toyota ale během loňského podzimu změnila rozhodnutí a ohlásila, že bude vozit velkou část dílů z dodavatelského podniku v Havlíčkově Brodě. Ani s
dopravou po železnici to nebude nijak slavné.
Přestože se do závodu buduje napojení na vlečku za desítky milionů ze státní kasy, příliš využívaná nebude.
"Výsledek je, že po vlečce budou jezdit dva vlaky denně. Chtěli jsme, aby TPCA přesunula velkou část zásobování na železnici, ale neuspěli jsme," vysvětluje Karel Vyšehradský, náměstek středočeského hejtmana zodpovědný za dopravu.
Řešení by mohl přinést obchvat
Ozývají se už i obyvatelé Kolína. Na obrovské zatížení silnice do zóny si stěžují lidé v Sendražicích, na stejný problém trápí i nájemníky Tatradomů na Zálabí.
Město se nyní snaží zmírnit následky a najít řešení - už v létě by mělo mít k dispozici první část odborné studie, jak by měla doprava v Kolíně a okolí vypadat. Většina lidí se ovšem shoduje, že stoprocentně by dopravu vyřešil pouze obchvat vedoucí přes
zálabskou stranu.
Ten by ale podle odhadů stál až několik miliard, přitom se ještě nezačal stavět ani desítky let připravovaný jižní obchvat přes Štítary.