Soukromý železniční dopravce Leo Express přijde na konci října o jednoho ze svých nejvýše postavených manažerů. Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Leo Express přijde o provozního šéfa Paroubka, skončí na konci října

  • 55
Soukromý železniční dopravce Leo Express přijde na konci října o jednoho ze svých nejvýše postavených manažerů. Po necelých dvou letech firmu opouští provozní ředitel Jan Paroubek, který stál u rozjezdu černozlatých vlaků a je i v představenstvu firmy.

Paroubek, který stál stejně u startu RegioJetu, odchází z firmy dobrovolně po svém rozhodnutí. I když detaily nechce příliš vysvětlovat, jedním z důvodů jsou neshody s vedením firmy. "Váhal jsem dlouho, ale věcí, které se mi nelíbily, bylo čím dál více," řekl Paroubek. Podobně skončil i v RegioJetu před dvěma roky, odkud odešel krátce po rozjezdu také na vlastní žádost.

Vedení firmy letos převzal na začátku roku někdejší šéf Hamé Martin Jagoš. Po Jagošově příchodu začala firma silně škrtat náklady, zaměstnancům byly například výrazně sníženy mzdy či jiné benefity. Výpověď už Paroubek podal, skončí k 31. říjnu letošního roku.

Paroubek nemusí být přitom jediným, kdo končí. Konec zvažuje například šéf údržby Petr Prchal, který rovněž přišel z RegioJetu. Už na začátku srpna skončila mluvčí Andrea Hofmanová, není přitom jisté, zda vůbec firma znovu v rámci úspor post mluvčí znovu obsadí.

Ztráta Paroubka znamená pro Leo Express i hledání někoho, kdo má odpovídající licenci pro řízení drážní dopravy, kterou vyžaduje po dopravcích drážní úřad. Nikdo jiný ze současného managementu ji nesplňuje, nemá totiž na železnici dostatečnou praxi.

Podle šéfa firmy Leoše Novotného má Paroubek i po ukončení zaměstnaneckého poměru nadále spolupracovat. "Zatím jsme neřešili, kdo konkrétně ponese licenci, nicméně máme několik kandidátů, kteří na to mají technické předpoklady," řekl Novotný.

Personální změny a finanční injekce od majitelů

Leo Express od svého startu loni na podzim prošel řadou personálních změn. Už na přelomu roku zmizela část manažerů, kteří stáli u počátků soukromého dopravce. Do firmy letos vstoupil i zakladatel aukčního portálu Aukro.cz Jakub Havrlant, který podle informací MF DNES získal zhruba pět procent akcií.

Podle údajů v obchodním rejstříku získala firma na jaře finanční injekci ve výši 136 milionů korun od svých majitelů. Majoritním akcionářem je v Nizozemsku registrovaná účelová firma, rozjezd Leo Expressu financoval hlavně otec Leoše Novotného přes společnost Aakon Capital, někdejší majitel potravinářské společnosti Hamé.

Podle zápisu z valné hromady jde o poskytnutí příplatku mimo základní kapitál firmy na posílení vlastního jmění. "Těch 136 milionů korun bylo vloženo do společnosti už v roce 2011, nyní proběhla technická transakce, při které tato částka byla vložena do vlastního jmění," vysvětlil Novotný. Podle výroční zprávy jde částečně o kapitalizaci půjčky, zbytek firma vložila do ostatních kapitálových fondů.

Leo Express očekává za první pololetí ztrátu

Nové vlaky firma financuje podle výroční zprávy většinu peněz z úvěru od Credit Suisse ve výši přes tři čtvrtě miliardy korun. Podle Novotného firma teď jedná o refinancování i s jinými bankami. "Vidí už naše výsledky,takže bychom mohli dosáhnout lepších podmínek," řekl Novotný.

Leo Express na sklonku loňského roku vydal dluhopisy, o emisi byl ale nakonec relativně malý zájem a prodala se jen pětina původně plánované emise za půl miliardy korun. Na červnové schůzi majitelů dluhopisů firma umožnila předčasný odkup, kterého zřejmě část věřitelů využije. Leo Express původně chtěl peníze použít na další expanzi. Zatím firma plánuje vstup na polský trh, ke kterému by mělo dojít příští rok.

Firma zveřejní výsledky za první pololetí na konci srpna. Dá se očekávat ztráta: na konkurenčním boji tří dopravců profitují zatím pouze cestující, tři dopravci se na trati zjevně neuživí. RegioJet například za loňský rok přiznává ztrátu 80 milionů korun, České dráhy výsledky jen za tuto trať nezveřejnily. Vzhledem k poklesu cen ale lze očekávat, že na lince rozhodně také nevydělávají.

Natáčeli jsme ve vlaku Leo Express

24. května 2012